Robogó tuning ….. Kicsi a bors, de erős!

Szöveg és képek: Amrein László

A tuningolás komoly műszaki tudást, gyakorlati tapasztalatot, és nem kevés pénzt igényel. Van, aki versenycélból, van, aki szükségből (pl. jogosítványkategória miatti kötöttség, de szeretne fürgébb motort), és van, aki megalomániából tuningol egy motort. A teljesítménytuningnak vannak fizikai határai, igaz, azok egyre szélesebbek – ahogy a gyártók egyre komolyabb kütyüket dobnak piacra –, de ez is véges dolog, hiszen a teljesítménytuning minden esetben a motor élettartam rovására megy. Cikkünkben a robogók teljesítménynövelésének jártam utána Belányi Levente (Belmoto – Kaposvár) segítségével, hiszen Leventének komoly tapasztalata van mind az utcai, mind a verseny tuningok terén.

Mi értelme van egy robogót tuningolni? Miért nem vesznek nagyobbat, és egyszerűen megvan oldva a lóerő többlet.

Két részre kell bontani ezt a témát. Az egyik az utcai robogó tuningolása, ezt többnyire azért alkalmazzák, mert a jogsi kategória miatt nagyobb motort még nem vezethetnek, viszont szeretnének pár lóerő többletet. A másik a versenyszintű tuning, az már másról szól, ott egy adott intervallumban a legtöbbet kell kihozni a motorból, még az élettartam rovására is, hiszen a versenyzésnél az eredmény számít. A tuningnak több fokozata van. Az alap a normál utcai használat – ami ugyanolyan tartós tud lenni, mint egy sima 50-es robogó, de ad egy kis többlet teljesítményt -, aztán onnan több szint van egészen a versenyzésig.

Minket most a versenytuning érdekelne. Te építettél egy komoly motort magadnak, mikor jégmotorozásban versenyeztél.

Már évek óta nem versenyzem, de a blokk még megvan. Ma már olyan színvonalon tuningolják a motorokat a jégmotorozásban is, hogy tulajdonképpen high-tech! De, ugyanez érvényes a pályarobogózásra is. Mikor mi kezdtük ez a versenyrobogózást, akkor lehetett keresni valamit egy hengernöveléssel, kipufogóval, de ma már olyan szintű dolgok vannak, amik iszonyat sok pénzbe kerülnek. Ez a blokk, amit én anno építettem gyári árakon számolva 400.000 Ft értékű!

Alapból hány lőerősek ezek a mai robogók, és mit lehet kihozni belőlük?

Alapból 6-7 lóerősek, amit egy utcai tuninggal 11-12 lóerőre egészségesen lehet felhúzni, egy verseny blokkot pedig 20 lóerő fölé lehet tornázni! Amit én építettem, az egy Polini EVO II, ami 21 lóerős. Olyan hangja van, mint egy cross motornak! Ez egy 70 ccm-es hengerből lett kihozva. Ezekre az alapokra lehet akár 100-as hengert is tenni, de az már tényleg komoly teljesítmény.

Miből áll egy komolyabb tuning?

Ez konfiguráció kérdése. Mit szeretnél? Mire használnád? Robbanékony legyen, vagy végsebességre tudjon többet? Szóval sok szempont van, és ez mind-mind más összetevőt igényel. Vannak ugye, ezek a tuningcucc gyártó cégek – minden létezik a robogótuninghoz – , és a kínálatból kell összeválogatni a célnak megfelelő alkatrészeket. Persze ezeket összhangba is kell tudni hozni, hogy a kívánt végeredményt elérjük, ehhez kell a gyakorlati tapasztalat. Én Polini alapokra építettem ezt a blokkot, de van több más gyártó is – pl. Malossi –, aki tuning cuccokat kínál.

Melyik a legprominensebb márka ebben a témában?

A Polini, Malossi a legismertebb, de vannak cégek, akik csak kizárólag tuning alkatrészeket készítenek. A két említett cég mindent készít a robogókhoz, nem csak tuningot.

Miből áll egy versenyblokk? Mi az, ami változtatásra kerül?

Fotó: Kacsándi fotó

Minden! Gyakorlatilag a blokk öntvényházán kívül mindent ki kell cserélni, de még abba is bele kell nyúlni, hiszen a karter térfogatát is bővíteni kell. Már előre tudnunk kell, hogy egyáltalán mit is szeretnénk elérni, milyen célra használni, hány lóerőt szeretnénk, stb. Kell egy erősített főtengely, hajtókar, dugattyú, amik bírják a megnövelt teljesítményt, hiszen nagyon nagy fordulaton működnek ezek a motorok. 13-15.000-es fordulatról beszélünk! Természetesen megfelelő minőségű csapágyakat is kell alkalmazni. Ez az alap, aztán erre építjük fel a hengert, hengerfejet. Hengerfejből is nagyon sokféle létezik. Vannak betétes hengerfejek, tehát az égéstér alakját, méretét lehet változtatni, ami által a motor karakterisztikája is változik.

Elektronikai tuning is épül a motorra?

Persze, hogyne! Mikor össze van építve az egész rendszer mechanikailag, akkor egy olyan gyújtásrendszert kap, ami a legoptimálisabb az adott blokkhoz. Megfelelően be kell karburálni az üzemanyagot, megfelelő légszűrőt alkalmazni, hiszen ezek a beállítások nélkül hiába raktunk össze profi alkatrészeket, csak félmunka lenne.

Végül, gondolom az erőátviteli rendszerrel is kell foglalkozni.

Természetesen, ugye ezt a részét is meg kell erősíteni a robogónak. Erősített variátort, kuplungot, kevlár ékszíjat, amik bírják ezt az igénybevételt. Az egész hajtást meg kell erősíteni. Szinte semmi nem marad a gyári alkatrészekből.

Milyen szinten kell a fékeket átalakítani?

Általában annyit variálunk, hogy hátul tárcsaféket alkalmazunk. Én egy könnyített tárcsát tettem fel hátra, de maga a féknyereg az maradt az eredeti. Hátra nemigen kell erősebb fék, előre viszont mindenképp.

A végére, milyen alaptanácsot adnál annak, aki nekiállna a robogóját tuningolni?

Annyira nem célszerű hegyes tuningokat csinálni a közúti forgalomra, egyrészt már a rendőrök is jobban harapnak rá, másrészt a már említett élettartam lerövidülés miatt. Mindenképp érdemes olyan műhelyhez fordulni, akik tisztában vannak a kívánt teljesítmény eléréséhez szükséges alkatrészek összehangolásával.

(ha tetszett a cikk vagy videó, szólj hozzá! Bejelentkezéshez segítség az oldal alján)

VINTAGE

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás