A Superbike Magazin hőskora – A Dodor 3. rész

Szöveg: Amrein László
Képek: Fodor Donát “Dodor” arhívum

Még a nyomtatott verzióban készítettem ezeket az interjúkat három olyan emberrel, akik a hazai motorosélet meghatározó alakjai. A korai Superbike Magazin szerkesztőit fogtam vallatóra, mint egykori kollégákat! Dodor (Fodor Donát), Mocsok (Oncsik Zoltán), és Vékony (Lővey Ádám) motoros újságírói pályafutásuk korai szakaszát mutatja be ez a sorozat!

Ez mikuláskor volt Balatonföldváron, ezen már én is ott voltam.

Igen, szóval ezen egyedül én nem voltam ott, mert annyi munkám volt, hogy rendesen el voltam havazva. Erre Tóni még kitalálta, hogy minden kollégának állítsunk össze egy meglepetés csomagot, pulcsit, pólót, stb. Megkértem a csajokat, hogy segítsenek már, mondták, ok. Délután lementem az alsó szintre, megnézni, hogy áll a dolog, és sehol senki. Pont csörgött a telefonom, hogy elindultál már? Miért, ti hol vagytok? Hát már úton – felelték. Nem azt mondtátok, hogy segítetek? Jaj, bocsi, elfelejtettük, de gyere majd! Letettem a telefont és azt mondtam, tudjátok, mit? *********, azt! Nem mentem le a bulira, bepöccentem, írtam a Tóninak egy levelet, hogy ez így tovább nem folytatható részemről, vagy kitalálunk valami más megoldást, vagy befejeztem, köszi a lehetőséget! Kikapcsoltam a telefont, és az akkori csajommal elhúztam két hétre Kenyába!

Egyedi megjelenésű GSX-R K7 – tartós tesztmotor az SBK-nál

Kenyába?

Épp volt egy osztrák last minute akció, így picsa pénzért repültünk ki két hétre. Gondoltam, mire visszajövök, majd kitalálják, mit akarnak velem csinálni. Mikor visszajöttem, először felhívtam a Herczku Beát (Terjesztés vezető – szerk.). Bea azt mondta, szerinte ne hívjam fel Tónit, én azért mégis megtettem. Először kb. 1 méterre tartottam a fülemtől a telefont, úgy ordított Tóni 🙂 . Megvártam, hogy kikiabálja magát, és próbáltam neki elmagyarázni, hogy miért nem tudom így tovább vállalni a dolgot. Megnyugodott és karácsony napján találkoztunk. Egy tök nyugodt beszélgetésből megszületett, hogy akkor legyen egy közös cégünk, amiben folytatódjanak tovább azok a dolgok, amiket amúgy is én csináltam. A shop, a tv műsor, a szervezések, és én részesülök a bevételből. Na, mondtam, ez egy k…rva jó történet! Akkor már kezdődtek financiális gondok a kiadónál, ami kihatással volt a tv műsorra is. Odáig jutottunk, hogy oda kellett állnom Tóni elé, és azt mondani, bocs, de máshogy kell folytatni, így nem életképes a történet. Azt tudtam, hogy külön kell válnom az újságtól, és úgy folytatni a tv műsort. Tónival azóta többször is átbeszéltük ezt a válást, és biztosított róla, hogy már látja, ha akkor nem válunk el, alig fél évet adott volna még a tv műsornak. Mondjuk nem volt probléma mentes a váltás, mert én elhoztam magammal az Oncsik Zolit. Mondjuk nem volt nehéz rábeszélni, hiszen az újságnál már nem volt minden annyira kerek és szép. A Lővey lett a főszerkesztő, Bidnay Matyi elment…abba most nem mennék bele, hogy miért történt a váltás, de Zolival egyértelműen toltuk az Ádámot, hogy ő kerüljön a főszerkesztői székbe. Azt, hogy az Ádám elkanyarodott egy másik irányba, nem tudom, hogy érzékelte-e akkor, de főleg a tv műsorral kapcsolatban voltak igen kemény összezördüléseink.

Például?

Hm, pl. másmilyen munkát kellett csinálni egy forgatásnál, mint egy fotózásánál. Egy tv műsor sokkal aprólékosabban készül, mint egy cikk, és egyikőnk sem engedett, amiből nagyon sok feszültség lett. Ja, és a lényeg, hogy az az időszak a SuperBike Magazin életében a második nagy robbanás volt. Az első, mikor megjelent, és most a tv műsor olyan lökést adott neki, ami szintén egy nagy ugrás volt! Az a korszak amúgy is jó volt, a motoros piac döngött mint állat, a kereskedések fejlődtek, Talma is lépegetett előre, szóval a 2000-es évek elején kezdődött egy óriási fejlődés a motoros piacon, aminek mi is részesei voltunk! Akkor már tudatosan jártunk ki Brnoba Talmának szurkolni, stb. 2004 év végén azt gondoltam, nekem most itt lépnem kell. Odáig fajult a dolog, hogy a SuperBike brand katalógust a MotorRevüben lehetett megtalálni, mert Tóni annyira kiadta a kezéből az irányítást, hogy az új vezető olyan feltételeket szabott, ami nem volt normális!

2006 Rijeka – GSX-R Klub kupa – I. hely

A MotorRevüben???

Igen. Felhívtam őket, hogy Fodor Donát vagyok…. Az a Fodor Donát? – kérdezték. Melyik? . kérdeztem vissza. A SuperBike-os? – Igen, az. Szóval bementem hozzájuk, de nem tudd meg, olyan volt, mintha az oroszlánbarlangba mentem volna, azért volt egy kis feszültség a két újság között, na 🙂 ! Leültem és elmondtam nekik, hogy én egy külön cég vagyok, semmi közöm a SuperBike Magazinhoz már, a feltételeiket nem tudom teljesíteni, viszont a shop-ot nem akarnám befejezni, mondjatok egy árat. Így esett meg, hogy jó pár hónapig a Motor Revüből lehetett megrendelni a SuperBike-os cuccokat. Igaz, ez már vér ciki volt. Ekkor volt, hogy mondtam Tóninak, sajnálom, de én egyedül, külön folytatom tovább ezt a történetet, ha ő úgy gondolja, akkor nagyon szívesen megtartom a SuperBike nevet a tv műsornak, de ahhoz a magazinban résztvevő embereknek is úgy kell hozzá állni a műsorhoz, ahogy én azt gondolom. Rájuk bíztam a döntést, hogy január 1-től nem SuperBike-nak hívják ezt a műsort, ha nem tudunk megállapodni. Ez nem sikerült, és nem tudom honnan, de jött a Motorshow1 név. Először simán Motorshow-t akartam, de annak a domain neve foglalt volt, így mondtam, akkor Motorshow1 lesz! Onnantól teljesen a saját cégem volt, nem volt másnak beleszólása, az Oncsik teljesen átjött hozzám. Ebben az évben jött először az óriás magyar zászlónak a szervezése a brnoi futamra Talmának. Még előző évben a SuperBike-hoz jött pár tiszteletjegy a brnoi futamra, de igazán senki nem foglalkozott vele komolyan. Én meg 2005-ben rájuk küldtem egy e-mail-t, hogy sziasztok, ez és ez vagyok, mit szólnátok hozzá, ha árulnánk Magyarországon jegyeket? Mondták, hogy tök jó – meg ugye, akkor volt Talma felfutóban -, a magyar nézők nekik sokat számítanak. Kimentem és megegyeztünk. Viszont volt bennem egy kis félsz, hogy hogyan fogják fogadni az ötletemet, hogy kirakunk egy 1000 emberből álló magyar zászlót! Végül is tök jó fejek voltak, mondták, gyere és csináld meg! A lényeg, hogy létrejött az első óriás magyar zászló, igaz az elején döcögős volt, de végül kialakult. 2006-ban már lényegesen nagyobb érdeklődés mutatkozott a jegyek iránt, amiben Talmának volt szerepe, hiszen akkor kezdett igazán eredményes lenni! Ekkor már a zászlót is profibban meg tudtuk jeleníteni, hiszen komolyabb szponzorok is odaálltak, így mindenkin volt sapka is a póló mellett.

A cseh GP magyar zászlója

Elégedett voltál vele?

Nézd, nem vagyok olyan macsó csávó, de egy évben egyszer könnybe lábadt az ember szeme, és az az volt, mikor fent az óriás kivetítőn megjelent az emberekből kirakott magyar zászló! Csak érdekesség képen, az első két évben azért voltak összetűzéseink a külföldi nézőkkel. Jön az osztrák csávó, és váltig erősködött, hogy ő a leszalagozott területen akarja nézni a versenyt, nem értette meg, hogy hamarosan ide 1000 magyar szurkoló fog bezúdulni! Leásta a székét, és hamarosan azt vette észre, hogy körülötte csak magyar szurkolók lepik el a szektort. És megjöttek a kedvenc szurkoló csapatom, a szombathelyi tűzoltók – azt hiszem szombathelyiek -, na, azok letették elé a légvédelmi szirénájukat, és elkezdték tekerni bele az arcába! Az ember teljesen megsemmisült, és rájött, hogy tényleg nem jó neki ott ! A harmadik évtől történt meg, hogy senkivel nem kellett vitatkozni, kihúztuk a szalagunkat, és oda magyarokon kívül senki nem lépett be. Viszont az igazi csoda a negyedik évben volt, mikor is odajöttek csehek, osztrákok, németek, olaszok, hogy ők Talma fanatikusok, és nem tudnánk-e nekik pólót adni, mert ők is szeretnének beállni az óriás magyar zászlóba! Azért ez nem semmi volt!

Egy időben elég sok problémád volt a gyorshajtással.

Hát ja. Még a SuperBike-os években, mikor kezdtük a tv műsort, egy dolgot tudtunk, hogy oda b…szunk! Ez miből is állt? Feltettük a kamerát a motorra, és ami belefért! Ez akkor még nem volt annyira szokványos. Ebből azért összegyűlt egy tekintélyes mennyiségű nyersanyag, amiből kiadtunk egy külön dvd-t. Nos, ebből óriási botrány lett, a Hungexpo-s motorkiállításon, ahol, ha jól emlékszem a Yamaha standjával voltunk szemben, és óriási dugó keletkezett, mert mindenki ott bámulta a dvd-t, háttal a Yamaha standnak, közlekedni sem lehetett.

Ilyen járművet nem sűrűn láthatunk a hazai utakon

A rendőrség is balhézott ez miatt, ha jól emlékszem, ugye?

Hááát, az OBB megkeresett, hogy jó lenne, ha ezt már abba hagynánk. Főleg, hogy kezdtek sűrűsödni a motoros balesetek, egyre jobban ránk, főleg rám kenték a sz…rt, hogy mert ez azért van, mert ti csináljátok, és ezért halnak meg a motorosok! De ember, én sem öltem meg az anyámat, pedig láttam a Rambót, meg a szomszédaimat sem nyírtam ki!!!! De, ha ilyen sokan mondjátok, meg, meg….. igazából egyre jobban elhatárolódott tőlem mindenki, konkrétan a műsort támogató cégek egy része is azt mondta, ha ez így megy tovább, akkor vége! Tehát azt kellett mondanom, hogy ok, abba hagyjuk ezt a száguldozásos történetet. Egyébként erről a száguldozásról annyit, hogy én a mai napig nem hiszem el, hogy valaki azért ül egy 180 lóerős motorra, hogy 90-nel menjen vele!

Valentino Rossival

Pedig valahol itt lettetek legenda az utcai motorosok szemében, amit a SuperBike Magazin égisze alatt elkövettetek.

Az igaz, hogy abban az időben nem ismertünk se embert, se istent, ráültünk a motorra, és tekertük a gázt! Voltak olyan kontroll nélküli dolgok, hogy pl. bementünk quadokkal a városba, összeszedtünk hajléktalanokat a nyugatinál, felültettem kettőt magam mögém, én meg ültem a kormányon és mentünk a forgalomban. Meg lementünk az aluljárókba! Azért ma már szerintem ilyeneket nem csinálnánk meg, de akkor ez volt a sava-borsa a dolognak! Ja, meg felmentünk a Lánchíd alagútnak a tetejére és onnan ugrattunk le a lépcsősoron! Szóval botrány, botrány hátán, ami a csövön kifért! A Tóninak nagyon sokszor el kellett menni segget nyalni, hogy a szarunkat kimossa! Érdekes, hogy engem a mai napig a SuperBike Magazinhoz kötnek, pedig alig 2,5 évet vettem részt benne, ugye 2005-óta én a Motorshow1 vagyok, és még most sem telik el úgy egy hónap, hogy ne SuperBike-oznának le!

Mesélj kicsit akkor a Motorshow1 életéről is.

A Motorshow1 időközben kifejlődött oda, hogy a kezdeti kéthetes fél órás műsorból heti háromnegyed órás lett, amíg a válság be nem köszöntött. Ez köszönhető volt a motorpiac bővülésének. Annyi nyersanyagot gyártottunk szeptemberig, hogy elég volt következő februárig. Elkezdtünk foglalkozni a sporttal, aminek külön adásokat is szenteltünk egy idő után. Ez felfejlődött oda, hogy a csúcs évünkben 47 db 15 perces sport összefoglalót gyártottunk! Kicsit visszatekintve a botrányokra, elkezdtem keresni, hogy a nem motoros médiában ne csak negatívan kerüljenek a motorosok képbe, ha valaki meghal, vagy leszakad a keze-lába, stb. Gondolkodtam, mit kellene kitalálni. Ugye, Budapesten egyértelmű, hogy mindenki a sorok között motorozik, de régebben erre voltak még rendőrségi razziák is, büntették őket! Akkor már azért elég sokat jártunk külföldön, és láttuk az ottani közlekedési morált. Ha elmegy két autó között egy motor, nem történt semmi! Ezt miért nem lehet itthon is megcsinálni? – kérdeztem magamtól! Kitaláltam az „1 méter” akciót, ami lényege volt, hogy ha minden autós ad egy métert mellette – két autónál az már két méter -, ott mi már lazán elférünk. A műsoron keresztül akkor már ismertem egy csomó sportolót, akik maguk is motoroztak, így felkértem őket, hogy adják az arcukat a kampányhoz. Gyártottunk szóróanyagokat hozzá, és nagy sikere volt a dolognak. Tartottunk egy sajtótájékoztató, ahová annyi sajtó eljött, mint az állat! Csak néztem, húú, úgy látszik, hogy ez egy jó történet! Ezt megismételtük 2007-ben is, hátha lesz neki foganatja. Ekkor a Vinkler Robi egy fórumon elég köcsög módon szólt be, hogy minek képzelem én magam, aki a száguldozást népszerűsítette éveken keresztül, hogy jövök én ahhoz, hogy balesetmegelőzési akciót szervezzek! Meg hogy mennyire vagyok én hiteltelen, blabla, blabla. Most már bánom, hogy nem küldtem el a büdös p…csába, és elkezdtem vele levelezni. Igazából nem fogta fel az agya, hogy miért is volt a kampány, de számomra a dolog visszaigazolása, hogy azóta bevezették a KRESZ-be, hogy legálisan elemhetünk kocsisorok között! A poén az volt, hogy 2009 végén felhívott valaki a rendőrségtől, hogy segítsek nekik, mert benne van a tervezetben ez a sorok közötti araszolás, és hogy megy ez Olaszországban, meg máshol! Csak néztem és nem értettem, ha a rendőrségnél tudtak arról, amit én csináltam, akkor miért nem kerestek meg akkor, hogy te figyelj, mit tudnánk segíteni ebben a dologban?

Te kerested őket abban az időben?

Persze, az OBB-nél épp hogy csak nem rúgtak ki! A fájó az volt, hogy akkor megtaláltak, mikor ment a száguldozás, de mikor azt mondtam, leteszünk valamit az asztalra, akkor meg szinte el lettünk küldve a francba.

Loris Capirossival a holland GP-n

És segítettél nekik?

Tőlem kérdezték, hogy hogyan megy ez nyugaton, segítsek benne. Mondom, hát honnan a francból tudjam én, hogyan van a nyugati KRESZ, ki vagyok én??!! Keressék meg a hivatalos szerveket és kérdezzék meg őket! A vicces az volt, hogy mikor hallottam, hogy megvalósul a dolog, visszahívtam az illetőt, hogy hogyan sikerült elintézniük. Azt mondta vér ciki volt, mert mikor utána jártak, kiderült, hogy sehol nincs ez szabályozva. Volt ahol kiröhögték őket, szabályozni ezt? Minek? Mindenki tudja, ez evidens, hogy elengedem a motorost, hisz elfér! Nem azt mondom, hogy az „1 méter” akció miatt lett a KRESZ változás, de pozitív lett a lecsengése, az biztos!

Mi a helyzet a tv műsorral a jelenlegi helyzetben? (akkor még létezett a műsor – szerk.)

A válság kicsit megszitálta a dolgokat, de nyomjuk ezerrel, ahogy lehet!

Van egy vezetéstechnikai képzésetek is.

Igen, volt egy elképzelésem, hogyan is kellene oktatni a közúti motorosokat. Visszagondolva régi önmagamra, abból indultam ki, hogy a motorosok többsége nagy tempóval megy, tapasztalat nélkül – én is ilyen voltam. A képzés lényege, hogy hogyan lehet megállni nagy tempóról. Anno nekem sem volt soha senki, aki megmondja mondjuk 150-ről, hogyan, mit csináljak, hogy meg tudjak állni! Nos, mi azt próbáltuk elmagyarázni, hogy hogyan húzd a féket, hogyan kanyarodj, meg ilyenek.

Akkor ez nem a bóják körüli keringőzés?

Megnéztem, hogy néz ki ez másoknál, és kiderült, hogy 40-50 km/h-t nem haladja meg a sebességük! Az én véleményem szerint pedig az utakon veszélyes szituáció inkább nagy sebességnél éri a motorosokat. Én ott láttam a problémát, hogy nem a kapualjban van a gond, hogy nem tudok szűken befordulni, hanem mikor egy 1000-es motornak eleresztem, mert a hülye haveromat utol akarom érni, és egyszer csak jön az a bizonyos kanyar, vagy egyéb probléma, hogy le kell lassítani, vagy meg kell állni! Belevágtam, az oktató Fiedor Feri lett, aki a rendőrmotorosokat is oktatta. Háromszintes képzést csináltunk, amiben ragaszkodtam, hogy a legmagasabb szint az a nagy sebességről való fékezés legyen, a konkrét életmentő dolog! Gondoltam, majd csinálunk ilyen 200-ról való fékezéseket, de rá kellett jönnöm, hogy rendesen fölé lőttem az elképzeléssel. Mint kiderült, a motorosok többsége még soha nem próbált az úton kb. 130 km/h-ról minél hamarabb megállni, vagyis próbált, de az még rettentő messze volt a motor technikai tudásától! Voltak sportmotorokkal olyan emberek, akik lazán mentek 200 fölötti tempót, de azt mondták a 90 feletti vészfékezés nekik elég durva! Innentől volt az, hogy mit akarunk mi 200-ról tanítani, akkor kezdjük az alapokkal, a bója kerülgetéssel. 1 évig dolgoztunk együtt a Fiedorral, de láttam ennek nem sok értelme, így ennyi is lett ez a történet. A Motorshow1 pedig most ott tart, hogy vissza szeretnék kanyarodni a kezdeti fílinghez, valami olyasmi érik bennem már vagy két éve, hogy újból az legyen a műsor után, láttad vazze, láttad??!! A lehetőségek is beszűkültek, alig van már tesztmotor, elég nehéz összehozni egy jó anyagot.

Akkor hogy fog folytatódni a műsor?

Egy biztos, totálisan más lesz, de hogy mi, az egyelőre még titok! Próbálok egy olyan dolgot elindítani, amit itthon még sem újság, sem tv nem csinált! Ennyi!

A világ első motorkerékpárja – Japán, Honda múzeum

Még egy utolsó kérdés. Mi volt a legnagyobb sikered a motorsportban?

Több eredményem is van, de ami talán a legkomolyabb számomra, az a 2010-es GSXR Klub Kupa összetett első helye az 1000-es kategóriában!

Köszönöm a beszélgetést, és sok sikert a jövőben!

Az interjú után még évekig ment a Motorshow1, megszűnése után Dodor kicsit elkalandozott a motoros életből, de mára újból ez az irányvonala a közösségi médián keresztül!

Hamarosan: a következő interjúkban Lövey Ádámot, alias Vékonyt faggattam a régi időkről!

(ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Bejelentkezéshez segítség az oldal alján)

Ezt olvastad már? :

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás