MOTOMORPHIC JaFM

Szöveg: Amrein László
Képek: Jim Davis

A MotoMorphic egy régebbi koncepció volt, még a nyomtatott MotoRage-ben jelent meg ez a cikk, viszont az egyedisége, és a műszaki megoldásai még most is érdekesek!

Jim Davis: „Egy rendkívüli motorkerékpár születése, rendkívüli látásmódban”.

Jim Davis

Jim két éves korában megkérte faterját, hogy szereljen egy láncfűrész motort a lábbal lökögetős „motorjára”. Ez volt a kezdet. Aztán tíz éves korában kapott egy Honda Z50-es robogót, aminek a kormányát már átalakította. Húsz évesen a Norton Commando motorját teljesen beborította Python kígyóbőrrel, majd ezzel szelte át Amerikát. Diplomázása után Jim mérnökként dolgozott, de hamar úgy döntött, hogy saját elképzelései alapján egyedi motorkerékpárokat fog tervezni. Sosem volt elégedett a motorok jelenlegi állapotával, szerinte sosem kész egy motorkerékpár. Ennek a szemléletnek a fényében, kitartással és egyedi elképzelésekkel állt neki a munkáinak.

Futurisztikus megoldások

A MotoMorphic JaFM egy önkifejezési formája Jimnek, aki ezzel a projekttel egy multifunkcionális gépet szeretett volna megalkotni. Négy, szinte összeegyeztethetetlen szempontot próbált egybegyúrni. Az utcai harcost, a vastag kerekű megjelenést, az amerikai izomautót, és egy vadászrepülő technológiáját! Első pillantásra látszik, hogy ez más, mint bármi, amit eddig láttunk motorkerékpárként. A hatalmas vázcsövek, a csuklyaszerűen előrenyúló fejidom és a segédváz egy vizuális orgiának tűnik.

A motorépítés világában általában egy széria motorkerékpár képezi az alapját egy építésnek, felhasználva a főbb elemeket (blokk, váz, lengőkar, tank), esetleg ezeket formailag átalakítva, megspékelve különböző kiegészítőkkel. A nevesebb építők számos alkatrészt egyedileg gyártanak le, amikkel még különlegesebbé teszik a munkájukat. Jelen esetünkben viszont nem a klasszikus motorépítésről van szó, hanem egy teljesen új koncepció mentén megépített prototípusról!

A kaliforniai Jim Davis mindenképp egy olyan alapot szeretett volna, ami semmi eddigi motorkerékpárhoz sem fogható, viszont elég karakteres és jellegzetes. Erőforrásnak egy 998 ccm-es, 60 fokos V elrendezésű, kéthengeres Rotax blokkra esett a választás, injektor befecskendezéssel és dupla felső vezérműtengellyel. Hengerenként 4 szelep, folyadékhűtés és 6 sebességes váltó. A teljesítményt Power Commander III-mal optimalizálták, amit egy Factory Pro Shift kit biztosít. Az eredmény 110 lóerő hátsókeréken mérve!

A váz teljesen egyedi építés, tervezés. Természetesen alumíniumból került kialakításra, hajlítással és hegesztéssel, de a lengőkar és a segédváz is ugyanígy készültek. Mindezt kérhetik a tehetősebb vásárlók szénszálas anyagból is. Az ülés strucc bőrrel van kárpitozva, ez az alap modellhez is jár. A futómű mi lenne más, mint a svéd profizmus, az Öhlins (elől-hátul), de ugyanúgy a kormánystabilizátor is a svéd gyárból került ki. A megállásról a Brembo radiális féknyergei gondoskodnak. Ha már a kerekeknél tartunk, akkor érdemes megemlíteni a CNC technológiával kialakított felniket, amikre tekintélyes méretű AVON Venom papucsok kerültek. Előre 250/40-R18, hátra 300/35-R18 méretűek. Itt azért felvetődik a kérdés, hogy mennyire motorozható a gép ezekkel a méretekkel. Pedig motorozható, a képek bizonysága és Jim elmondása szerint!

Felső kategóriás futómű

A sztorihoz tartozik, hogy első körben az Avon csak 200 és 250-es gumikkal tudta kiszolgálni, amivel Jim el is kezdte tervezni a motort, de az összkép elég satnyán mutatott (főleg a vastag váz miatt), így külön megrendelésre legyártották neki a 300-as gumit is. Az üzemanyagtartály látszata csalóka, nem minden az, aminek látszik, ugyanis a 6,5 US gallon (24,6 liter) üzemanyag a vázban tárolódik. Hogy mi van akkor a tanknak látszó tárgy helyén? Erős a gyanú, hogy az elektronikai dolgokat rejti magában, hiszen az ülés alatt nemigen van erre hely. A kormány teljesen egyedi, szinte formabontó, és nagyon széles skálában állítható. Ez sokban segíti a leendő tulajdonos paramétereihez igazítani az üléspozíciót, vagyis a kormány – ülés – lábtartó háromszög minél komfortosabb kialakítását.

A koncepció működik

A kuplung és az első főfékhengerek a szintén svéd ISR gyártótól származnak, csakúgy, mint a váltó is (igaz, hogy nem a legismertebb az ISR Company, de az 1968-as indulásuk talán elég garancia a minőségre). A folyadéktartályok a Rizoma-tól, a fék és kuplung csövek pedig a Galfer-től növelik a gép színvonalát……..és árát. Talán a műszerfal elhelyezése a legrendhagyóbb ellenes, ugyanis egy a kormányon elhelyezett képernyőn digitális formában biztosítja a szükséges információkat. Ez a kijelző amúgy egyben a visszapillantó tükröt is helyettesíti. Az első lámpát, egy a fejidomba integrált projektoros rendszer szolgáltatja. Hátul két ledes fényforrás dolgozik, közre fogva azt a kamerát, ami a műszerfalra vetíti a mögöttes forgalmat. Érdekesség még, hogy a fejidom egyben a légbeömlő is, így a lámpafej mellett áramlik a légszűrőbe a friss levegő. A gép alapára 100.000 dollár, viszont ha van egy kis fölös lóvéd, akár kérheted a szénszálas kivitelben is.

Menetpróba: Laguna Seca

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás