Már a kelták is a Grossglocknert használták!

Szöveg: Amrein László
Képek: Tóth András (Dél-Dunántúli Motoros Egyesület)
Archív képek: grossglockner.at

Tudom, hogy már szinte mindenki járt a Grossglockneren, mindent tudtok róla, mindenki megírta már a jótanácsait, tapasztalatait hozzá, viszont szerintem érdemes kicsit visszatekinteni a múltba is, hiszen ez is valahol elkezdődött!

Az utóbbi években szinte sláger lett a Grossglockner hegyi út meghódítása! Iszonyat népszerű a hely, de nem is érdemtelenül, hiszen olyan látványban részesíti az utazót, ami “minden pénzt megér”!


A látványos hegyi úton pazar a kilátás! (fotó: Tóth András)

Ausztria legnépszerűbb panorámaútján a tökéletes útfelület, a kanyargós vonalvezetés, a fantasztikus kilátás ritka élvezetessé teszi a motorozást. A Grossglockner idén 84 éves, amit 2015-ben (a 80. szülinapjára) műemlékvédelem alá helyeztek, ugyanis a végső terv, hogy a Großglockner Hochalpenstraße a világörökség részévé váljon! Az útvonal nem mai keletű, ugyanis régészeti leletek bizonyítják, hogy már az ősi kelták, és a rómaiak korában is ismert volt a hegyen keresztüli útvonal.

De nézzük kicsit, honnan is indult. Egy ilyen út megépítése – és egyáltalán, hogy egy hágón keresztül építsenek közlekedésre alkalmas utat – elég “elvetemült” ötlet volt a múlt század elején, mikor még a technológia szinte gyerekcipőben járt!

Az első világháború után merült fel, hogy egy autóval használható utat kellene építeni a hegygerincen keresztül. 1922-ben el is kezdődtek az előkészítő munkák. Az első tervekben több útvonal is szerepelt, végül 1924-ben a mai nyomvonal került jóváhagyásra, ami megépítésével Franz Wallach mérnököt bízták meg. Az “első kapavágásra” viszont csak 1930. augusztus 30-án került sor. A munka nehézkesen haladt, hiszen a hágón kialakítani egy út alapjait, abban az időben nem volt egyszerű.

Szinte hihetetlennek tűnik az akkori technológiával ez a projekt (forrás: grossglockner.at)

1932-ben az építkezést rövid időre le kellett állítani pénzhiány miatt, de az épülő úttal érintett több település (Heiligenblut, Dölsach, stb.) önkormányzati petíciójának hatására folytatódott. Az első elkészült szakaszt 1934. szeptember 22-én Dr. Franz Rehrl (Salzburg akkori kormányzója) és Franz Wallach (a projekt felelős mérnöke), egy Steyr 100 típusú autóval nyitotta meg.

A két kép ugyanott készült, csak különböző munkafázisban (forrás: grossglockner.at)

A Heiligenblut és Bruck közötti teljes szakaszt 1935. augusztus 3-án nyitották meg, aminek a hossza 48 km. 27 kanyart építettek bele, 410.000 köbméter sziklát robbantottak fel, 24 segélykérő telefont telepítettek. Az építkezés 5 évig tartott, amiben 3200 munkás vett részt. Az akkori teljes osztrák útépítési költségvetés 14%-a erre a projektre ment el.

Archív felvétel a Grossglockner korai időszakából

Az építkezés 25,8 millió schillingbe került, 2,2 millióval kevesebbe, mint az előzetes kalkuláció volt. Wallack évente kb. 120.000 látogatóra tervezte az utat, ami már három év után megduplázódott, jelenleg évente több, mint 1 millió látogatót vonz a hely. Az út az 50-es évek közepéig köves, kavicsos út volt, amit ekkor leaszfaltoztak, és 7 méterre szélesítettek. Mivel az akkori autók nemigen bírták ezt a hegymenetet, ezért 2 kilométerenként úgynevezett vízpontokat telepítettek, ahol megtudták oldani a gépjárművek hűtését, valamint 6 db kéziszivattyúval működtetett benzinkút állt az utazók rendelkezésére.

Az 1935-ös megnyitóünnepség (forrás: grossglockner.at)

A Salzburg és Karintia tartományok határán levő Hochtor alagút déli bejárata fölött a mai napig olvasható az “In te Domini speravi” latin felirat (Te vagy Uram az én reményem).

Az első versenyről készült film tanúbizonysága szerint motorok is versenyeztek a hegyi úton

Szinte természetes, hogy itt is zajlottak versenyek, hasonlóan a világ több pontján levő hegyi versenyekhez. Az első ilyen megmérettetés már a megnyitó másnapján volt (ezen kívül ’38-ban és ’39-ben rendeztek még versenyt), amit Mario Tadini nyert egy Alfa Romeo P3 volánja mögött. Az utolsó ’39-es verseny után egy 73 éves szünet következett. 2012-ben élesztették újjá ezeket a versenyeket Grossglockner Grand Prix néven, ahol a régi klasszikus modellekkel állnak rajthoz (1920 és 1965 között gyártott modellekkel lehet rajta részt venni). Itt nem a sebesség a lényeg, hanem a pontosság, ezzel is emlékezve a történelmi hitelességre! Viszont 6 év után tavaly már ismét szünetelt ez az esemény. Úgy gondolom idén sem lesz verseny, ugyanis sem az esemény honlapján, sem az FB oldalukon semmi hír erről.

73 év szünet után 2012-ben újból ellepték a versenyautók a hegyi utat

Az út amúgy fizetős, és nem állandóan van nyitva! Ha valaki oda veszi az irányt, érdemes ezekről előre tájékozódni, amihez a hivatalos weboldal segítséget nyújt, kifejezetten motorosok részére is!

Nem véletlen, hogy egyre több motoros veszi célba ezt a helyet! (fotó: Tóth András)

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés