Most hétvégén (jan.31-febr.2) rendezték a franciaországi Le Touquetben (Calaistól 70 km-re nyugatra fekszik a La Manche csatorna partján) a 45. Enduropale tengerparti terepversenyt, ami a világ legnagyobb ilyen jellegű eseménye!

Szöveg: Amrein László
Fotó: www.enduropale-passion.com

A homokos tengerparton rendezett küzdelem nem mai találmány, ugyanis az idei volt a 45. a sorban! A korai rendezésből adódóan (az eseményt tradicionálisan mindig február első hétvégéjén tartják) az időjárás nem mindig nevezhető ideálisnak. Pl. volt olyan is, hogy nem csak egymással és a homokdűnékkel, hanem a hóval is meg kellett küzdeniük a versenyzőknek. Idén már 2000 fölött volt az indulók létszáma öt kategóriában! A versenyzők között találunk névtelen hobbistát, aktív versenyzőket, de néha komoly nevű versenyzőket is (pl.Cyril Despres Dakar győztes vagy Michael Pichon, aki 2010-ben nyerte meg ezt a viadalt). A pálya nem egyszerű, hiszen a homokban motorozás iszonyatosan nehéz feladat, főleg, ha ezt tömegben, versenyen kell megtenni! De nézzünk kicsit vissza, honnan is indult ez a dolog!

Egy kis pár perces film a kezdeti időkről

1975-ben Thierry Sabine, Touquet város sajtótitkára (ha valakinek ismerős lenne a név, akkor igen, ő volt a szülőatyja a Párizs-Dakar néven ismertté vált, a világ legnagyobb terep rally versenyének is), úgy döntött, hogy Franciaországban is meghonosítja ezt a tengerparti versenyt, amit az Egyesült Államokból adoptált. Az első versenyen 1975-ben 286 induló vett részt, de évről-évre nőtt az érdeklődés iránta. 1981-ben a KTM meglátta a lehetőséget ebben a rendezvényben, ami addigra már egyre népszerűbb lett mind az indulók között, mind a média és a nézők számára. A KTM a holland homokspecialistát (Kees van der Ven) ültette a motorjukra, amivel nem is hibáztak nagyot, hiszen 1982-től 1986-ig ötször hozta számukra az első helyet. A verseny az idők folyamán többször is nevet változtatott. Az első még Enduro des sables néven futott, majd a következő évben már a város nevét viselte, Enduro du Touquet címmel egészen 2006-ig, mikor is Enduropale lett a hivatalos elnevezés.

Az esemény óriási népszerűségnek kezdett elég hamar örvendeni, és 1989-re már 1100 regisztrált nevező vágott neki a homokdűnéknek. A látogatottság folyamatosan nőtt, egy idő után már 150 000 ember látogatta a versenyt, ami szám 2005-re megduplázódott! Ez lassan kezelhetetlen lett, ami a verseny létét is bizonytalanná tette, de a szervezők áthidalták a problémát és nem ismétlődött meg 1991, mikor is elmaradt a verseny – igaz, az az Öböl-háború miatt. 2019-ben a látogatók száma elérte az 500 000 főt!!! De kicsit lépjünk még vissza. 1997-ben újabb történelmi fordulóponthoz érkezett az esemény, ugyanis az addigi motoros mezőny ettől az évtől kiegészült a quadokkal. A vasárnapi rajtba 240 quad állt be. Egyre több motormárka látta meg a reklámlehetőséget a versenyben, így 2000-ben a Honda France hivatalosan is indított versenyzőt – Thierry Béthys –, aki meg is nyerte a kétkerekű viadalt, sőt, a következő évben duplázott!

Rajtceremónia 1978-ban

A már 30 éve sikeres rendezvény 2005-ben válságba került, ugyanis ökológiai okokból majdnem megszüntették. Nem a versenyzőkkel volt a gond, hanem az óriási tömeg (addigra már 3-400 000 ember lepte el a partot ezekben a napokban) veszélyeztette a természetes homok dűnék létét. Letapostak mindent, ami akadályozta őket a verseny élvezésében. A versenyt megtartották, amin a Dakar győztes Cyril Despres is indult. Despres a megnyert Holeshot futamot barátjának és sporttársának, az alig egy hónappal korábbi Dakaron elhunyt Fabrizio Meoninak ajánlotta. Ebben az évben a pálya nyomvonalán is változtattak, kicsit lazábbra vették, hogy folyamatosabban lehessen haladni, ne tömörüljenek annyira össze a versenyzők egy-egy akadálynál. Idővel a kategóriákat is szétválasztották és a vasárnap lett az amatőrök versenye. Mára több kategóriában is lehet nevezni a fő enduropale mellett (Juniors, Espoirs /kölyök futam/, Vintage és a Quaduro).

2012-ben Cyril Despres újból tiszteletét tette az eseményen, de nem versenyzőként, hanem egy jó barátjának szurkolt, a rugby játékos Christian Califanonak, aki a 2011-es Dakaron is indult, igaz utolsónak, de azért ő is beért a célba.

A motorosok és a quadosok egy 13 kilométeres pályán versenyeznek, a junior és espoirs kategóriáknak 3,3 km-es pálya van kijelölve, míg a vintage egy 6,7 km-es szakaszon bizonyít!

2012-ben az üdülőváros 100 éves centenáriumára kialakított pályanyomvonal

Ez a verseny már magában is extrém, de a szervezők még több látványosságot, szórakozási lehetőséget kínálnak a látogatóknak, akik a verseny ideje alatt túlnépesítik ezt a tengerparti kisvárost. Különböző frekventált helyeken kiegészítő programok is várják a nézőket, pl. stunt riding show is került a menübe az évek során!

Néhány adat a 2020-as szervezéshez kapcsolódóan: Pénteken már 400 rendőr teljesít szolgálatot, + szombat, vasárnap további 150! Pénteken 95 tűzoltó, szombaton 145 és vasárnap pedig 175 segíti a rendezvény biztonságos lebonyolítását. Ezeken felül 324 biztonsági ember teljesít szolgálatot, valamint 250 sportfelügyelő! Továbbá 200 fő az orvosi területen, nővérek, sebészek, orvosok! 3 helikopter (elsősegély, rendőrség, vámhatóság). Az előkészületek a verseny előtt 2 hónappal már megkezdődnek!

2020-as rajt helikopteres nézetből

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés