20 milliárd a leendő magyar MotoGP pálya kezdő tőkéjére!

Szöveg: Amrein László
Képek: Amrein László, arhív
(nyitókép – RedBull ring Ausztria)

Jövőre 36 milliárd forintot szán a kormány a motorsport támogatására! Ebből 16 milliárd megy a Hungaroring Zrt.-nek (pályafelújítás címén), a maradék 20 milliárd pedig egy hazai MotoGP pálya építés kezdő tőkéje lenne!

Úgy legyen! …..itt akár zárhatnánk is le a témát, viszont amennyi kétség felmerült már ezzel kapcsolatban az előzetesen felröppent hírek hallatán, valamint élő példaként emlékezhetünk a meghiúsult sávolyi MotoGP projektre (ahol már a pálya nyomvonala is ki lett jelölve), így nem csoda, hogy van az emberben egy kis bizonytalanság ezzel kapcsolatban! Viszont a jó hír, hogy a központi szándék már belekerült a jövő évi költségvetés tervezetébe!

Ha megvalósul a GP futam, biztos nem ilyen üres lelátók lesznek!

A tervezett pálya Kelet-Magyarországon kerül megvalósításra, mégpedig a Debrecen – Nyíregyháza – Miskolc háromszögben, hogy a három nagyváros szálláskapacitását kihasználva, minél jobb infrastruktúrával tudják kiszolgálni a versenyekre érkező turistákat! A kormány kommunikáció a sport szemponton kívül megideologizálta még a tervet, miszerint „… egy új építésű versenypálya azonnali kísérleti platformot kínál az új termékek, eljárások és ötletek sikerének igazolására is, így versenyistállók, motor- és gépjárműgyártók célzott tesztelési helyszíne lesz a pálya.”. Mondjuk ezek a szempontok szerintem nem relevánsak a témában, hiszen sajnos itthon nincs olyan szintű ilyen témájú érdekeltség, aminek a fejlődéséhez feltétlen egy ilyen komplexum szükséges (ha ilyenre lenne szükség, arra szerintem a Hungaroring is megfelelne). Inkább maradjunk a sport vonalon, hiszen motoros pályanapok, versenyek, bajnokságok helyszíneként sokkal igazoltabb a létjogosultsága!

A tervek szerint 2023-ban már MotoGP futamot szeretne rendezni a kormány ezen az új pályán, de egyéb tervek is szerepelnek ennek kapcsán! A hírek szerint kidolgozás alatt van egy magyar versenyzők támogatási rendszer, valamint versenymérnök- és szerelőképzés is, továbbá a Testnevelési Egyetemen sportoktató képzés szakirányú indítása! Megemlítésre került az is, hogy hosszabb távban gondolkodva, a kormány szeretne egy magyar versenyzőt is a MotoGP mezőnyében látni! Uhh, gyerekek, ez már túl szépen hangzik az én szkeptikus fülemnek, de reméljük ez csak az eddigi motorsport támogatás mellőzésének a beidegződött reakciója!

Az új pálya (a többi itthoni mellett) még több motorosnak adna lehetőséget ilyen nyíltnapokon való részvételre, mint amik alkalmanként a Hungaroringen elérhetőek!

Mivel a projekt állami finanszírozás, így természetesen a politikai érdekek is szerepet játszhatnak a történetben. Viszont most abba ne menjünk bele, hogy ez az egész üzletileg rentábilis lesz-e (pl. a Hungaroring 1986 óta nyeli a közpénzt, és a mai napig üzemel), vagy, hogy ki fog rajta nyerészkedni, a lényeg, hogy egy itthoni rendezésű MotoGP futam, sport diplomáciai szempontból igenis komoly referencia lenne a magyar motorsport számára! Nekünk pedig egy könnyen elérhető közelségű versenyt, élményt adna.

A meghiusúlt sávolyi MotoGP pálya kialakított nyomvonalát mára már benőtte a gaz! (fotó: arhív)

Igen, jogosan felmerülhet, hogy nem jár-e ez a projekt is úgy, mint a sávolyi pálya, hogy mégsem valósul meg! Szerintem most lényegesen nagyobb az esély, hogy lesz belőle valami, ugyanis egy kormányzati szándék mögött (ha tényleg komolyan gondolják) van megfelelő tőke, így már csak az alkalmas szakember gárdát kell előkeríteni (mind a pálya megépítése, mind a versenyek lebonyolítása szempontjából), hogy az álomból valóság legyen!

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés