Szélvédelem a motoron!

A motorozás egyik kardinális kérdése a szélvédelem! Ahány stílus, annyi féle igény merül fel, de szerencsére mindre van megoldás! Viszont fontos, hogy a megfelelő technikát a megfelelő stílushoz, megfelelő használathoz, és a megfelelő paramétereinkhez igazítsuk, különben akár haza is vághatjuk a kellemes időtöltést egy szél elleni kínlódással!

Általában a kérdés az szokott lenni, hogy milyen plexit vegyek a motoromra? A válasz viszont nem egyszerű! A szélvédelem a motoron egy összetett kérdés, mi most megpróbálunk segíteni, hogy milyen szempontokat is kellene figyelembe venned a plexiválasztásnál!

Először is a motorod stílusát kell meghatároznod, hogy egyáltalán milyen irányba is indulj el a keresésben. Ugye, evidens, hogy egy sportmotor és egy chopper teljesen más igényt támaszt ebben a kérdésben! Viszont stíluson belül is több variáció áll rendelkezésre, amit tovább kell szűkíteni! Az üléspozíció eléggé mérvadó (egyenes, „hasalós”, kicsit „görnyedt”, stb.), amihez fontos adat a rider magassága! Más szélvédelmet igényel ugyanolyan felhasználásnál egy 15-20 cm-es magasság különbség! A kormány elhelyezkedése (csutka, normál átmenő, magasítóval módosított, choppereknél magas kormány, stb) szintén befolyásolja a választást, még egy ugyanolyan stílusnál is, hiszen sokan átvariálják a gyári kormányt a kényelem érdekében. Pl. sportmotorra is lehet túrajellegű plexit tenni, ami kényelmesebbé teheti a hosszabb utakat is bevállaló sportmotorosok túráját! A naked motorok gyárilag szélvédelem nélkül jönnek ki (vagy jobb esetben egy kis fejidom fölé nyúló plexivel), de ezekre a típusokra is kínálnak megoldást a plexigyártók. A felszerelésük nem igényel nagy szaktudást, akiben van egy kis kézügyesség, az könnyen megbirkózik a feladattal a termék mellé kapott instrukciókkal.

Egy kis PUIG történelem dióhéjban:

A márkát 1964-ben Spanyolországban (Granollersben, Barcelonától 40 km-re északra) alapították a Puig fivérek! A kezdet egy 100 négyzetméteres garázsban indult, ahol először a Derbi és a Vespa motorokhoz készítettek burkolatot. 1969-ben egy általuk öltöztetett Derbivel Angel Nieto megnyeri a „red bullets” nevű motoros világbajnokságot, ezzel a márkanév kezd ismertebbé válni!

1990-ben először vesznek részt nemzetközi motorkiállításon a közeli Barcelonában. 6 évvel később ipari forradalmat hajtanak végre, egy 5 tengelyes CNC gépet állítanak gyártásba, ezzel biztosítva a minőséget! 1998-ban megszerzik a német TÜV minősítést, ezáltal megnyílik előttük a német piac! 2002 újabb áttörés, ugyanis egy MotoGP csapatot szponzorálnak, ahol napjainkig folyamatos a jelenlétük. A fejlesztések is ez irányba mennek, új formaterveket, alakzatokat kísérleteznek ki, amiket utána az utcai motorokra is kiterjesztenek.

2004-ben az internet fejlődését kihasználva, egy átfogó weboldalt indítanak, ami által könnyebb az ügyfelekkel és a partnerekkel tartani a kapcsolatot. Ugyanebben az évben bemutatják a virtuális szélcsatornájukat, ami nagy segítség a termékek tervezésénél. 2011-ben egy teljesen megújult irodaházból irányítják az immár világszerte elérhető hálózatukat! 2012-ben Amerikában (Orlando) nyitnak egy raktárat, ami az amerikai és kanadai piacot látja el. 2016-ban első alkalommal ünnepelhetnek MOTOGP világbajnoki győzelmet a HRC Honda Repsol Team technikai támogatójaként!

2017-ben az SBK világbajnokságon a Kawasaki Provec Racing Team-el ismét ünnepelnek. Az előző évi beruházással – miszerint a gyártási folyamat egy részét automatizálták -, nem csak a mennyiséget, hanem a minőséget is javítani tudták, kiszolgálva a megemelkedett értékesítés igényét. A 2019-ben a célkitűzésük a raktározási rendszer javítása, fejlesztése volt!

A szélvédelem egy változó dolog a motorozásban, így egy motorozáson belül is változhat az igény, attól függően, hogy milyen tempóban haladunk! Erre is van megoldás, ugyanis több gyártó már menet közbeni magasság, dőlésszög állítási lehetőséggel is szolgál, egy erre kialakított kis elektromotor segítségével! Kényelmes dolog egy gombnyomással az adott szituációhoz igazítani a szélvédelmet!

Természetesen a funkcionalitás az elsődleges szempont, viszont nem elhanyagolandó az a piaci igény sem, ami a dizájnt illeti! Épp ezért számos színben, formában kínálják a gyártók a plexiket, sőt, kifejezetten motortípushoz, színhez illő kivitelben is!

A plexi tervezésétől a gyártáson keresztül a felhasználásig … egy rövid kis videó

De, ezek mellett nem szabad megfeledkezni a plexi anyagáról sem, hiszen nagyon nem mindegy, hogy egy kőfelverődésnél ripityára törik-e a plexid, vagy ne adj isten, egy balesetben még az okozzon további sérülést a motorosnak! Épp ezért nagyon fontos, hogy ne egy „no name”, kitudja honnan származó plexit vásároljunk, mert az pár ezerrel olcsóbb (egy balesetnél lehet sokkal többe kerülhet), hanem egy neves gyártótól, ahol egy szabvánnyal ellátott, bevizsgált terméket kap az ember! Ehhez nagyon jó választás a PUIG márka, hiszen a több évtizedes tapasztalatukban (1964-ben indult a márka története) nyugodtan megbízhatunk! Főleg, hogy már egy virtuális szélcsatornában kísérletezik ki a plexik, idomok aerodinamikai hatásait! Mára szinte bármilyen motortípushoz kínálnak szélvédelmet, ami tökéletesen illeszkedik a gyári helyére, beszéljünk akár sport-, chopper/cruiser-, naked-, robogó-, vagy túramotorról! 

Egy kis segítség a hatalmas plexi és egyéb kiegészítők skáláján való eligazodáshoz (letölthető katalógus): https://puig.tv/catalogos/2021/PUIGEN/index.html#p=1

A hazai legnagyobb PUIG forgalmazó a Motostyling motoros bolt (1042 Budapest, Árpád út. 90-92. www.puig.hu), amely üzlet a hazai hivatalos PUIG importőr is egyben! Nagyon komoly raktárkészletről tudják kiszolgálni a vásárlókat, valamint szakmai tanácsot is tudnak adni egy-egy típus szélvédelmével kapcsolatban!

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás