Martin Kratky – cseh stunt rider

Szöveg: Amrein László
Képek: Martin Kratky

Szerintem nemigen van olyan motoros, aki ne tudná mi az a stunt riding, igaz sokan még mindig streetfighter név alatt ismerik, ami egy teljesen téves meghatározása, a kezdeti idők rossz berögzülése. Szóval a stunt motorozás a 2000-es években nagyon népszerű volt, de sajnos mára nincs meg az az érdeklődés iránta, mint korábban. Itthon verseny is egyre kevesebb lett belőle, az is jobbára Kunmadarason zajlott betétprogramként (jelenleg itthon már csak ott van tudomásom szerint). A bemutatók viszont egyre népszerűbbek, hiszen már nem csak motoros rendezvényen lépnek fel a stunterek, hanem egyre több falunapon, és egyéb rendezvényeken is.

Jelen interjúalanyunk egy olyan cseh srác, akire az egykori magyar stunt élet meghatározó hatással volt, egyik példaképe Angyal Zoli, és első nemzetközi sikerét 2009-ben a kaposújlaki versenyen érte el. Azóta több alkalommal is versenyzett hazánkban, a dobogó összes fokára felállhatott, a magyar csúcspontot viszont a 2017-es kunmadarasi hivatalos Eb első helye jelentette neki.

A 2017-es első FIM stunt versenyt Martin Kratky nyerte

2009 óta ismerem Martint – az egykori kaposújlaki rendezvények szervezőjeként ismerkedtem meg vele -, aki az akkori kismotoros kategóriában az első helyen végzett Kaposújlakon. Aztán 2012-ben készítettem vele egy interjút, akkor még a nyomtatott verzióba. Már akkor érezhető volt, hogy nagyon komolyan gondolja ezt a stunt dolgot, láttam az évek alatt, hogy a pályafutása folyamatosan fejlődik. Mára nagyon komoly szintre fejlesztette magát, bármelyik versenyen elindul, a dobogóra számolni kell vele! Végig versenyezte Európát, minden jelentősebb versenyen elindult már, de Dubaiban és Marokkóban is rajthoz állt már! Ennek az interjúnak apropóját az adta, hogy pár hete a Czech Stunt Day rendezvényen szintén komoly eredményt ért el.

Ez a 3 perces videó jól tükrözi a stunt motorozás mai szintjét
  • Mikor és mivel kezdtél stuntolni?
  • Valamikor 2000 környékén láttam egy újságban a beszámolót a cseh Streetfighter Day-ről, ennek hatására elkezdtem próbálgatni a képeken látott trükköket. Motorom akkor még nem volt, így egy biciklivel próbálgattam a figurákat lemásolni. 🙂 . Aztán kb. 2 évvel később a bátyám megengedte, hogy az 50-es Jawa-jával a füvön kicsit motorozzak. Pár hónappal később aztán ezzel a motorral kezdtem próbálgatni az egykerekezést! Szerintem itt kezdődött komolyabban a dolog.
A kezdetek…..
  • Azt tudom, hogy sokáig Mz-vel motoroztál, de mikor ültél át nagy gépre?
  • A kismotorok között lépegetem először, a Jawa 50 után egy 350-es Jawa következett, majd egy 125-ös Mz, aztán a 250-es Mz, amivel már komolyabban is tudtam kicsit motorozni. Mivel az elején nem volt nagymotorra pénzem, így ezeken az olcsó kismotorokon tanulgattam az alapokat. Ma már tudom, hogy ez sokat számított, hiszen így lépésről lépésre tudtam fejlődni, és mire a nagymotorhoz értem, nem volt akkora nehézség, mintha egyből azzal kezdtem volna. Jelenleg egy 2005-ös Kawasaki ZX6R a motorom, ami teljesen át van alakítva erre a sportra.
  • Ok, akkor térjünk át kicsit a versenyzésre. Mikor volt az első versenyed?
  • Az első versenyem egyben az első fellépésem is volt közönség előtt, mégpedig 2007-ben egy csehországi rendezvényen. Az amatőr kategóriát sikerült megnyernem kismotorral. Ez egy akkora motivációt adott, hogy még keményebben elkezdtem edzeni!
Egy beteljesült álom Angyal Zolival (balra) és Humberto Ribeiroval.
  • Gondolom neked is voltak, vannak inspiráló személyeid a stunt világában.
  • Igen, természetesen! A legnagyobb hatással Angyal Zoli volt rám, aztán a portugál Humberto Ribeirot mondanám még. Úgy szerettem volna motorozni, mint ők! Időközben élőben is sikerült őket látnom, aztán később több olyan rendezvényen is felléptem, ahol ők is ott voltak, ami nekem szinte egy álom beteljesülése volt akkor!
Martin a háttal egykerekezést is variálja
  • A kaposújlaki versenyek szervezőjeként emlékszem rád, amikor 2009-ben a kismotoros kategóriát magabiztosan megnyerted Kaposújlakon. Én már akkor láttam, hogy komoly elszántság van benned, több olyan trükköt is bemutattál, amit Angyal Zolitól láttál.
  • Hát igen, ez a verseny volt az első külföldi megmérettetésem. Emlékszem, hogy nem volt egyszerű utazás, akkor egy régi furgonunk volt, és az autópályán lerobbantunk – ez már Magyarországon volt -, de végül sikerült Kaposvárra érnünk időben. 🙂 A kismotoros kategóriát sikerült megnyernem, jó emlékeim vannak Kaposvárról!
Balra a 2009-es kaposújlaki győzelem, jobbra az idei stunt day győzelem
  • A weboldaladon látom, hogy rengeteg rendezvényen vettél részt, szinte minden európai versenyen elindultál 2007 óta – többnyire dobogós helyezéseket értél el -, de Marokkóban és Dubajban is (kétszer) versenyeztél!
  • Szeretem a versenyeket, és ezt összekapcsolom az utazási szenvedélyemmel! Ezáltal számos helyre eljutok, és a kedvenc sportomat is űzöm közben!

  • Melyik versenyt érzed a legfontosabbnak a karriered során?
  • Uhh, ez nehéz kérdés! Minden verseny más és más, és mindegyik fontos! Sok évvel ezelőtt nagyon szerettem a magyar versenyeket, jól motiváltak a fejlődésben. 2010-ben a negyedik voltam nálatok, aztán 2011-ben sikerült a dobogóra felállnom harmadikként, majd 2012-ben második lettem, és 2013-ban végre sikerült legyőznöm a magyar versenyzőket, első lettem! Lépésről lépésre haladtam előre, és ez egy nagyszerű folyamat volt számomra. Viszont a legfontosabb győzelmem is nálatok volt, mikor 2017-ben megnyertem a hivatalos Freestyle Euro Championship-et! Jelenleg a favorit versenyem a Czech Stunt Day, ami az utóbbi években a legnagyobb stunt versennyé nőtte ki magát Európában!
Tökéletesen kivitelezett figura
  • Mennyit edzel egy héten?
  • Pár éve még hatszor edzettem hetente, alkalmanként 2 órát, viszont mostanában már csak háromszor megyek ki gyakorolni hetente, és 30 perceket motorozok.
  • Melyik a kedvenc trükköd?
  • Az egykerekezés tetszik legjobban, de nincs kifejezetten favorit trükköm. Amúgy hangulatfüggő is. Egyik nap az elsőkerék fekszik jobban, máskor a hátsókerék. Összességében szeretem a stunt sokszínűségét, hogy annyiféle trükköt lehet csinálni!
Martin Kaposújlakon Angyal Zolitól ellesett trükköt mutatott be 2009-ben.
  • Pár hete volt a 2021-es Czech Stunt Day. Ha jól tudom, akkor a rendezvényen 2 értékelés volt, az egyik a cseh stuntereknek, a másik pedig a nemzetközi mezőnynek.
  • Igen, így van. Nagyon boldog voltam, hogy sikerült a dobogó tetejére állnom a cseh bajnokság értékelésében. Amúgy a rendezvényen igen népes mezőny gyűlt össze. 38 versenyző volt 10 országból. Ebben a problémás időszakban, hogy elég nehéz utazni, ez egy nagyon jó számnak számít! Remélem, jövőre találkozok ott néhány magyar stunterrel is. Az lesz a 10. stunt day, és egy nagyszabású fesztivállal lesz megünnepelve.
  • A nemzetközi versenyen milyen helyezést értél el?
  • Abban a harmadik helyen végeztem, így aznap kétszer is felállhattam a dobogóra. A versenyt az orosz Foma Kalinin nyerte, a második helyen pedig a dán Mike Jensen végzett.
  • Július közepén volt a hivatalos StreetFreestyle Championship Törökországban. Te sem indultál rajta, mint ahogy az európai riderek egyike sem, kivéve 4 magyart. Érdekes, hogy te, aki imádja a versenyeket – még Marokkóba és Dubaiba is elmentél miatta -, ezen nem vettél részt.
  • Hát igen, Törökország nagyon messze van, és nemigen van időm egy hetet eltölteni az utazással. Szerencsére ebben az évben eléggé el vagyok foglalva. Ahogy tudom, nagyon kevés versenyző volt. Szerintem ez nem igazán jó prezentáció egy Eb-nek.
  • Mit gondolsz a hivatalos StreetFreestyle Európa-bajnokságról? A nemzetközi versenyzők miért tartózkodhatnak tőle?
  • Az a baj ezzel a hivatalos vonallal, hogy teljesen más a pontozási rendszere, mint a többi európai versenynek. Szerintem – és sok európai stunter szerint is -, a régebben használt, és a jelenlegi egyéb versenyeken használt pontozási szisztéma jobb, mint ez a hivatalos. A stunt stílus sokat fejlődött, és a pontozási szisztéma is vele, de a versenyzők nem akarnak ebben a rendszerben versenyezni. Ez csak az én véleményem, szerintem ez miatt nem támogatják a versenyzők a hivatalos sportot.
  • Értem, és köszönöm, hogy versenyzői oldalról kinyilvánítottad a véleményed. Végül azért említsük meg a szponzoraidat, akik segítenek, hiszen a szponzoráció egy nagyon fontos eleme egy karriernek!
  • Egy nagy szponzorom van, aki már nagyon régóta támogat, ez a Bonmoto. A többi kisebb volumenű, akik jobbára a barátaimat jelenti, akik segítik a pályafutásom.
  • Köszönöm az interjút, és további sikeres versenyzést kívánok!

https://www.instagram.com/martinkratky_stunt
https://www.facebook.com/MARTIN.KRATKY.stunt/

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás