Pécs-Orfű motorosbarát szalagkorlát telepítése

Kívülállóként talán nehéz elképzelni, hogy egy szalagkorlát mitől lehet barát, hiszen – ha belegondolunk, közlekedjünk bármilyen járművel is – amikor már kapcsolatba kerülünk a korláttal, ott nehéz bármiféle barátságot elképzelni.

Te is írd alá a petíciót a szalagkorlát ügyében:
https://www.peticiok.com/pecs-orfu_motorosbarat_szallagkorlat_telepitese

Ez azonban csak első ránézésre van így. Valójában szalagkorlát és szalagkorlát között óriási különbségek lehetnek. Amikor motorosként egy-egy ilyen útszéli “műtárgyra” gondolunk, nagyon fontos annak kialakítása. A klasszikus szalagkorlátok jellemzője az, hogy elsődleges céljuk a jármű úton tartása, vagyis azt hivatottak megakadályozni, hogy az utat szegélyező – jellemzően szintkülönbséget jelentő – szakadékba, árokba, folyóba, stb. bezuhanjon a jármű, egy esetleges baleset esetén.

A kialakításánál sajnos az nem volt szempont, hogy a korlátba történő becsapódással az minél kisebb sérülést okozzon az érintett járműben. A négykerekűek szempontjából ez kevésbé probléma, hiszen ott a karosszéria hivatott a bent ülők védelmét ellátni, de még az autós baleseteknél is előfordul sajnos az, hogy maga a szalagkorlát okozza a nagyobb problémát. Mintegy 10 évre nyúlik vissza a motorosbarát szalagkorlát témája, a 2010-es évek elején került előtérbe több európai országban is, köztük Magyarországon is.

A működésének alapelve az, hogy nem csak a jármű úton tartását segíti, hanem törekszik arra is, hogy a becsapódó járműben és azok vezetőjében, utasaiban – a kialakítása miatt – jóval kisebb, kevésbé súlyos sérülést okozzon. Ez a funkció a motorzásnál különösen fontos. Amikor a motoros elveszíti a stabilitást, szinte védtelenül, a fizika szabályaira alapozva kénytelen az esést elszenvedni. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy az irányíthatatlan becsapódás okozta sérülések lehetőségét meghagyjuk egy hagyományos szalagkorláttal, vagy lecsökkentjük egy motorosbarát kivitellel. A hagyományos verziót könnyű felismerni, nem csak arról, hogy szinte mindenütt ilyet láthatunk, hanem arról is, hogy a talajhoz sűrűn rakott, jellemzően éles/sarkos acél elemekkel van rögzítve. Ezek az élek, kiálló részek okozzák a – sajnos gyakran végzetes – sérüléseket. A motorosok számára oly rég óta vágyott modern kivitel abban különbözik ettől, hogy a talajszint felett is van egy – a talajjal párhuzamosan rögzített szalagkorlát, mely bár a sérüléseket nem ignorálja, de azok súlyosságát jó eséllyel csökkenti, a gyakorlati tapasztalatok alapján is.

Szerencsére ennek fontosságát több helyen már felismerték, és a már telepített motorosbarát szalagkorlátok igazolták is a létjogosultságukat azzal, hogy a balesetek kimenetele ezeken a szakaszokon kevésbé súlyos. Gyakorta éri az a kritika a témában érintett motoros társadalmat, hogy a sebesség helytelen megválasztása okozza többek között ezeket a baleseteket is. A tények azonban azt mutatják, hogy sajnos gyakran nem a gyorshajtás, hanem rosszullét, vagy emberi mulasztás okozza ezeket, például amikor egy szerpentinen az útburkolatra felhordott kavics, homok, olaj okozza a galibát. A fizika azonban nem válogat, a kiváltó okoktól függetlenül az a lényeg, hogy megelőzzük-e proaktívan azokat a sérüléseket, melyek megelőzhetők lennének. Ennek egyik remek eszköze lenne a motorosbarát szalagkorlát, melynek régiónkban, a Dél-dunántúlon is helye lenne, ezért annak ügyét a Dél-dunántúli Motoros Egyesület is szívügyének tekinti.
Dél-Dunántúli Motoros Egyesület 

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés