Benda VTR-300 Turbo Spied

Szöveg: Amrein László

Benda….. Benda ….. érdemes ízlelgetni ezt a szót, hiszen lehet, hamarosan nálunk is kapható lesz ez a márkájú motorkerékpár. Gondolom, sokan nem ismeritek ezt a kínai márkát, de ha úgy mutatom be, hogy Zhejiang Zhongnan Motorcycle…..nos? …. hát, így sem. Megértem, nekem sem mond sokat ez a név sem. Sajnos sok mindent nemigen lehet kideríteni róla, annyi biztos, hogy a Zhejiang Zhongnan márkát 1994-ben alapították, és egyike annak a 4 vállalatnak, akik Zhejiang tartományban gépjármű-gyártással és exportálással foglalkoznak.

Nos, szóval a Benda – leánykori nevén Zhejiang Zhongnan – pár évvel ezelőtt még egy erősen ismeretlen név volt, de 2020 közepe óta a cég olyan projekteket indított útjára, amik talán Kína motorkerékpár-gyártóinak az élbolyába röpíthetik a márkát.

A Benda legújabb projektje egy kis lökettérfogatú, V-twin motort tartalmaz turbófeltöltővel párosítva

Először egy soros négyhengeres cirkáló került szabadalmaztatásra BD700 kódnévvel ellátva, ami koncepció motorkerékpárként LF-01 név alatt látott napvilágot 2020 szeptemberében. Hogy kicsit még bonyolítsuk a képletet, ez a koncepció motor LFC700 néven került sorozatgyártásra 2021 júliusába. Ezzel párhuzamosan egy másik soros négyhengeres gép is bemutatásra került, LFS700 néven, amiben ugyanaz a 680 köbcentis motor dolgozik. De a cég termékenységét mutatja, hogy tavaly szeptemberben két új V4-es blokkot is bemutattak, egy 1200 és egy 500 köbcentis űrtartalommal, amik a jövő modelljeiben fognak szolgálatot teljesíteni.

És elérkeztünk a cikk számára érdekes negyedik projektükhöz, ami érdekesebb bármelyik eddigi típusaiknál, legalábbis műszaki szempontból! Még tavaly januárban a Benda megvillantotta egy kis köbcentis sportmotor sziluettjét, VTR-300 Turbo névvel! Azóta az új típus szabadalmi fotóin látható a gép végső stílusa, amire azt kell mondjam, teljesen rendben van! Egy szép fényezéssel még sikeres is lehet a maga osztályában….persze, ha a technikai szempontokból is jól vizsgázik. A 298 ccm-es V elrendezésű blokk egy turbófeltöltőt fog kapni, amivel komolyan kell majd venni. Jó kis küzdelem lesz a KTM RC390, a Yamaha R3, a Kawasaki Ninja300, és a Honda CBR250RR osztályában!

Egyelőre nem szól a fáma arról, hogy mekkora teljesítménye lesz a VTR300 Turbónak, sőt, még csak viszonyítani sem igen lehet, hiszen ebben a kategóriában nemigen elterjedt a turbófeltöltő rendszer. Amit tudunk, hogy ez a Benda saját fejlesztésű blokkja, amit a VTC-300-ban használnak. Abban a motorban ez a blokk 30 lóerőt teljesít 58 mm-es furattal és 56,4 mm-es lökettel. Az, hogy ehhez a teljesítményhez mennyit tud hozzátenni a turbófeltöltő, az egyelőre homályos, hiszen az függeni fog a hangolástól is. Spekulációk szerint nem valószínű, hogy 50 Le-nél több lesz, amire utal az egyoldalú első tárcsafék is, hiszen komolyabb teljesítményhez a féket is hozzáigazították volna.

Tekintettel a Benda által diktált tempóra az új modellek tekintetében, több, mint valószínű, hogy nem kell sokáig várni a hivatalos bemutatóra, ami által számos kérdésre választ kaphatunk majd.

A cég terveiben globális elképzelések szerepelnek, ennek jele, hogy Európában már létezik egy kiskereskedői hálózatuk, szóval nem csak a kínai piacra fókuszálnak. Az azért borítékolható, hogy még jó néhány év eltelik, mire eléggé ismert és hozzáférhető lesz a Benda márkanév és modelljei az európai motorkerékpár-piacon is.

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés