Jön a Yamaha R9 2022-ben?

A Yamaha típus-jóváhagyási kérelmet nyújtott be két nagy kapacitású modellre – jelezve, hogy a közeljövőben piacra kerülnek –, de jelenleg még nincs pontos információ róluk.

Jelenleg csak annyit tudunk, hogy az „RN82” és az „RN83” kódnév alatti modellek értékesítését engedélyezték Európában. Jelenleg nincs részlet a bemutatótermekben használt nevükről, illetve azok műszaki részleteiről, de ezek a kódnevek önmagukban betekintést engednek a gépek méretébe és stílusába.

A Yamaha kódelnevezési rendszerében az első betű a kerékpár rendeltetését jelöli. Az „R” kezdőbetű, mint ebben az esetben is, azt jelenti, hogy közúti sport- vagy naked kerékpárról van szó. Ha az „R” helyett „D” lenne, akkor ezek túrakerékpárok lennének, ha „V” lenne, akkor pedig cruisert jelentene.

A második „N” betű a 750-1000 cm3 közötti kapacitást jelöli. Itt, ha “M” szerepelne, akkor az a 600-750 köbcentimétert jelölné, a “J” pedig egy 500-600 köbcentiméteres modellt határoz meg. További hengerűrtartalmú jelölés az “E”, ami a 125-öst, míg a “P” minden 1000 köbcentiméter felettit jelöl. Például a VMAX 1700 RP21 volt.

Az utolsó két számnak annyi a jelentősége, hogy egyszerűen csak növekszik minden új modellprojekttel. Jelenleg a legújabb Yamaha a 750-1000 köbcentis osztályban a 2022-re készült új XSR900, amely RN80 kódnév alatt áll. A sorozatból egyelőre hiányzik az RN81, de az RN82 és RN83 hamarosan piacra kerül.

Tehát tudjuk, hogy két utcai kerékpárt várhatunk, akár burkolva, akár csupaszon, azok biztos, hogy 750 köbcentiméter felett, és 1000 köbcenti alatti lesznek. De vajon mik lehetnek?

Leszűkítve a kört, csak pár modell jöhet szóba, amik ilyen blokkokat használnak. Az egyik a háromkerekű Niken, ami az MT09 blokkját használja. Annak ellenére, hogy nem illik bele a hagyományos gépek közé, a jelenlegi típus is az RN kódnevet használja, amit RN58 név alatt fejlesztettek anno. A korai Niken az első generációs MT09 847 ccm-es háromhengeresét használja. Ez jelenleg csak Euro4 kompatibilis, ami csak 2022 végéig árusítható Európában. A későbbi Nikenek már a 889 ccm-es blokkal készültek, ami tudja az Euro5 normát, így, ha a Yamaha tovább akarja vinni a Nikent, akkor a frissebb verzió jöhetne szóba.

A másik potenciális lehetőség pedig egy YZF-R9 lenne, amire tavaly a Yamaha szabadalmi védjegykérelmet nyújtott be R9 néven az egész világra kiterjesztve. Mivel a legújabb MT09 Deltabox-stílusú vázzal rendelkezik, így könnyen elképzelhető lenne egy sportos R9 kifejlesztése ebből a típusból.

Az YZF-R6 Európában már nem kapható utcai változatban az emissziós értékei miatt, és a Yamaha nem fejleszt az európai piacra egy megfelelő blokkot, így egy R9-es kiegészítené az R sorozatot, hiszen az R7 és az R1 között van egy rés, ahová az R9 jól illeszkedne.

Ezek természetesen egyelőre csak találgatások, de azt sem lehet kizárni, hogy az R1 kerül frissítésre, de arra is van esély, hogy a Yamaha egy új géppel jelenjen meg ebben a kapacitásban. Pl. egy retro ihletésű XSR1000 – ami az MT10-en alapulna – logikus is lehetne, hiszen az MT07 alapján kihozott XSR 700 is debütált már, vagy felhozhatjuk az MT09 alapú XSR900-at is példának.

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés