Jön a PPE teszt, a motoros ruházat biztonsági besorolása.

Szöveg: Amrein László
Képek: bennetts.co.uk

Számtalan vitát generál a „beöltözni vagy sem” téma a motorosok között, amit hamarosan megfejelhetünk egy „biztonsági védjegy vs védjegy nélküli” vitakörrel is, ugyanis Nagy-Britanniában már négy éve elindult egy folyamat, ami kötelezi a kereskedőket, hogy csakis a PPE teszten megfelelt (Personal Protective Equipment / Egyéni Védelmi Felszerelés), annak címkéjével ellátott motoros ruházatot lehet forgalmazni.

Az eladók és márkák képviselői általában fennhangon hirdetik a termékeik magas szintű minőségét, biztonságát, amit eddig nem kellett alátámasztaniuk, általában a marketingre volt bízva, ki érvényesül jobban. Most viszont már törvény kötelezi az angol piacon a kereskedőket, hogy egy biztonsági besorolás címkével igazolják a termék megfelelősségét. 

A net tele van bizonytalan eredetű, akár neves márkák logójával is ellátott motoros felszerelésekkel, amik legtöbb esetben a minimális biztonsági kritériumoknak sem felelnek meg. Ezek között a legneccessebb a bukósisak kérdése, nem véletlen, hogy már nagyon régóta biztonsági minősítéssel (ECE szabvány) rendelkező sisakot lehet csak forgalmazni.

Nesze neked ECE és egyéb minősítés! Európai szemmel horror a sztori.

A bukósisakok biztonsági besorolásával már foglalkoztunk korábban, a SHARP tesztről itt olvashatsz bővebben.

A motoros felszerelések biztonsági fokozatát eddig nem kötötték törvényi határozathoz, kivéve a sisakokat és protektorokat. Viszont ezentúl a kesztyűk, dzsekik, nadrágok, csizmáknak a CE minőségi szabvány felett (CE minősítés a francia „Conformité Européenne” / Európai megfelelősség/ kifejezés rövidítése) meg kell felelniük, a biztonsági besorolás PPE szempontjainak is.

A felirat szerint ez a címke megmentheti az életed.

Szóval, a CE minősítést mindenki ismeri, hiszen Európában megtalálhatóak a motorosfelszerelések címkéjén (ha nem, az valami kalóz kiadás lesz 🙂 ), viszont ez nem kategorizálja az adott ruhadarab biztonsági fokozatát. Ennek kiegészítéseként pár éve (2018. 04. 18-tól) az Egyesült Királyságban elindult egy folyamat, ami az általános motoros felszerelés biztonsági kérdésére törvényügyileg is kiterjed, miszerint nem lehet PPE minősítés nélküli motoros felszereléseket árusítani.

A törvényi szabályozás ellenére, azért még található az angliai forgalmazásban PPE minősítés címke nélküli ruházat, ugyanis a 2018 előtti készletek még kiárusíthatók (ugye, nem csak nálunk vannak kiskapuk 🙂 ). Viszont egy szigorú ellenőrzés során simán kibukik, hogy a szóban forgó termék egy minőségi gyártó eredeti terméke és régebbi, visszamaradt készlet, vagy esetleg annak hamisítványa, azért nincs benne címke (de, gondolom a hamisítóknak egy címke nem okozhat gondot), vagy egy olyan márkáról van szó, amiben azért nincs PPE minősítés, mert nem felel meg a biztonsági követelményeknek.

A címke tanúsága szerint a Sidi már 2017-ben is ellátta minősítéssel a termékeit.

Paul Varnsverry (a világ egyik vezető PPE-szakértője) munkájának eredményeként az idei London Motocycle Show-n „razziát” tartott a Newham Trading Standards (Kereskedelmi Szabványügyi Hivatal), ahol 27 ellenőrzött standból 12-nél találtak illegális, vagy PPE minősítéssel nem rendelkező motoros ruházatot. Páran vita nélkül bezárták a standjukat (azért gondolom kaptak egy jó kis csekket), de voltak, akiktől el kellett kobozni a készletüket, jobbára a hamisított árukészlet miatt. Az eset érdekessége, hogy még négy év után is találni olyan kereskedőket (ügyeskedőt), akik az ellenőrzések ellenére hamis, vagy minősítés nélküli felszerelést árusítanak. (egy pillanatra eljátszottam a gondolattal, hogy nálunk ez hogyan fog kinézni, ha itt is csak PPE-s címkés felszerelést lehet majd árusítani 🙂 ).

Ezt a standot zárolta a hatóság a kiállítás alatt.

Ezen kereskedők károkozását nem csak az egyénnek nyújtott biztonsági fokozat elmaradásában lehet nyomon követni, hanem a kiállítások színvonalát is befolyásolhatják. Egyrészt az amúgy is borsos belépő kifizetése után „gagyi” választékot kap a látogató, aminek lehet negatív visszhangja, másrészt a neves márkák – akik komoly összegeket invesztálnak a PPE minősítés megszerzésébe – esetleges távolmaradása a kiállítástól – mondván nem akarnak a törvénytelen és színvonal alatti konkurenciával közösködni -, hatással lehet a kiállítás színvonalára is.

A bennetts.co.uk weboldal körkérdést intézett az angliai kiállítások szervezőihez, hogy a leendő kiállítóiknak felhívják-e a figyelmüket előzetesen az ide vonatkozó törvényi előírásokra, értesítik-e a hatóságokat, ha felmerül a nem megfelelő árukészlet gyanúja, egyáltalán történik-e bármiféle intézkedés az előzetes szűrésre ebben a témakörben. A válaszokból a kötelező protokoll köszön vissza, miszerint a szervezőknek fel kell venniük a kapcsolatot a Szabványügyi Hivatallal, és hozzáférést kell biztosítaniuk a leendő kiállítók adataihoz, innentől a szervező letudta törvényi kötelezettségét ebben a dologban. Az már más kérdés, hogy maga szűri-e a kiállítóit, mennyire számít a kiállítói bevétel.

A szóban forgó törvény nem kötelezi a motorosokat a PPE minősítéssel rendelkező ruházat viselésére, ez a te szuverén döntésed, de érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyit ér egy esetleges sérülés. Most hagyjuk, hogy mennyit ér az ember élete, mert az egy közhely, és nem gondolnám, hogy pl. egy szétszakadt kesztyű miatt halna meg a motoros, de arra van esély, hogy az aszfalt csontig gyalulja az ember húsát a nem megfelelő protektor, vagy anyag szilárdság miatt. Ennek következménye lehet betegség, munkakiesés, stb., amit érdemes a mérleg másik oldalára feltenni.

Mindezek fényében érdemes eljátszani a gondolattal, hogy mi lesz a pakisztáni bőrruhagyártó piac sorsa, ha ez a PPE minősítés törvényügyileg kiterjed az egész világra?

Még egy elrettentő sisakgyártós videó

Egy saját tapasztalat ide a végére. Én már 2003-ban (az sem most volt 🙂 ) a szóban forgó London Motocycle Show-n rácsodálkoztam az ottani ruházati kínálat hazai árakhoz mért olcsóságára – igaz, érzékelve, hogy minőségben alsóbb kategóriás termékek, de akkor inkább az ár számított számunkra -, ami abból adódott, hogy abban az időben nálunk még kezdeti stádiumban volt a pakisztáni és a saját gyártású ruházat forgalmazása, jobbára márkás termékeket lehetett kapni az üzletekben, amiknek megvolt az áruk. A másik tapasztalat pedig, hogy ezeken a standokon nem motorosok árusítottak, hanem erősen lebarnult társaság (lehettek akár Pakisztánból is! 🙂 ).

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés