Törlésre kerültek a 2023-as utcai motorversenyek Írországban.
Szöveg: Amrein László
Nagy-Britannia híres az utcai motorversenyeiről, amik viszonylag szép számmal vannak a szigetországban. A leghíresebb az Isle of Man TT, amit ugye a Man szigeten rendeznek, ami után talán a legismertebb az észak-írországi North-West 200, majd az Ulster GP. Ezeken az északír versenyeken rendszerint részt vesz a Man TT-ről ismert brit pilóták java része, szóval a versenyek színvonala majdnem vetekszik a TT szintjével.
Pár éve a Covid miatt volt „rövidzárlat” a motorversenyeken, hiszen szinte az összes esemény törlésre került világszinten a szigorú egészségügyi és utazási tilalmak miatt. Még épphogy felvették a fonalat a szervezők ismét, idén újabb törlésekre kerül sor. Nem, most nem a Covid „színielőadás” áldozatai lettek a versenyek, most „szimplán” gazdasági okok játszanak közre.
Egy rendkívüli értekezletet tartottak a versenyek szervezői, ahol egyhangúlag megállapították, hogy 2023-ban nem tartható a költségvetés, mégpedig a nagyon megugrott biztosítási díjak miatt!
Az országúti versenyzés köztudottan a legveszélyesebb ága a motorversenyzésnek, ennek megfelelően a biztosítók is úgy állnak hozzá. Tavaly a Man szigeten hat versenyző vesztette életét, talán ez is befolyásolta a biztosítók emelését, de a díjemelés okait a biztosítási piac instabilitásában, és a sportágban jelentkező károkban jelölték meg.
Ezáltal a North-West 200, az Ulster Grand Prix, a Cookstown 100, a Tandragee 100, az Armoy Race of Legends és a Sunflower Trophy kerültek törlésre. Habár a Nort-West 200 szervezői még reménykednek benne, hogy elő tudják keríteni a megfelelő összeget, aminek érdekében olyan javaslat is felvetődött, hogy az eddigi ingyenességet fizetőssé kellene tenni.
Phillip McCallen (korábbi bajnok) így nyilatkozott a BBC Radio Ulster műsorában:
„A nagyközönségnek 50 éve van ingyenes verseny és ingyenes megtekintés, és általában azt várják, hogy ez folytatódni fog, de ez nem lehetséges. Pl. nem mehet az ember a Windsor Parkba sem ingyen megtekinteni, így kellene kezelni például a North West 200-at is. Jelenleg arról kellene gondolkodni, hogy, hogyan lehetne megoldani a belépők beszedését, és azt hogyan lehetne beépíteni a verseny költségvetésébe.”
A Demokrata Unionista Párt képviselője – Ian Paisley, aki maga is lelkes motoros – azt mondta, reméli, hogy a bejelentés a törlésről korai volt.
„A londoni biztosítótársaságok és a nemzetközi társaságok részvételével folynak a tárgyalások – mondta –, hogy meg kellene vizsgálni az önkormányzatok felé is a felelősségbiztosítás kiterjesztését.”
Jelenleg egy verseny felelősségbiztosítása 400.000 font felett van (kb. 176 millió forint), amit a BBC értesülései szerint további 300.000 fonttal emelnének a kárigények miatt – ebben benne van versenyzői biztosítás is -, és még további 100.000 fonttal emelnék az ingatlan biztosítás miatt. Így összességében csak ezt a tétel 800.000 fontra rúgna 2023-ban egy verseny költségvetésében.
Stephen Watson (BBC sportriporter) elemzése szerint a motorversenyzés a brit kultúra szerves része, hiszen több mint 100 éve rendeznek versenyeket. „Ez a sportág eddigi legnagyobb válsága! Észak-Írország a világ legnagyszerűbb motorosait adta, mint például az ötszörös világbajnok Joey Dunlop. A verseny túlélt már több válságot, pl. a száj- és körömfájás járványt, a Covid miatti lemondásokat, de attól tartok, hogy ez az idei a sportág valaha volt legnagyobb válsága. Ha elmaradnak a versenyek, az nem csak a motorozásra, hanem a turizmusra is hatalmas ütést jelent. Hacsak nem születik megoldás, a motorversenyzés jövője nagyon kilátástalan lesz.”
Reménykeltő hír, hogy korlátozott számban vannak olyan biztosítók, akik készek vállalni a motorversenyzés rizikóját. A BBC úgy tudja, hogy egyikük az a társaság, akik tavaly az írországi kerékpárversenyek mellett a Man TT-t is biztosították.
Az Ír Motorkerékpár Szövetség elnöke – John Dillon – elmondta, hogy megbeszéléseket tartottak a téma kapcsán. “A konszenzus az volt, hogy a javasolt költségek jelenleg a legtöbb klub számára fenntarthatatlanok, ezért biztosítsák a tervezett rendezvények lebonyolításához szükséges állami felelősségi fedezetet” – mondta.
Az MCUI (Ír Motorkerékpár Szövetség) mindazonáltal továbbra is minden lehetőséget megvizsgál a közfelelősségbiztosítás nyújtására, amennyiben azok a közeljövőben felmerülnek. Az MCUI engedélyeket ad ki az észak-írországi motorosok számára, amelyek magukban foglalják a versenyzők személyes balesetbiztosítását is.
Még folyamatban van az engedélyek fedezetének a beszerzése, amely a versenyeken való induláshoz feltétel. Annak ellenére, hogy Észak-Írországban nem rendeznek versenyt, az engedélyre szüksége lesz azoknak a versenyzőknek, akik az Egyesült Királyságban, vagy távolabbi eseményeken szeretnének részt venni.
További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):