Képzelt beszélgetés 2035-ben: Jössz motorozni? Á, letiltottak! Az asszony? Nem, a Hivatal!
Szöveg: Amrein László
Forrás: Brithis Motorcyclists Federation
A motorkerékpárok a cyberbiztonsági szabályozás hatálya alá fognak tartozni.
De, mit is jelent ez? Ha konteós lennék, akkor azt mondanám, hogy az ellenőrzött digitális világ előhírnökét olvashatjuk, amiben majd nem te fogod eldönteni, hogy motorozol-e, hanem valakik a szociális viselkedési pontjaid alapján vagy megengedik, vagy nem. Már a jelen motorkerékpárjai is egyre jobban kiszolgáltatottak a digitalizációnak (néhány modellhez már űrhajós vizsga kell, hogy el tudd vezetni), a jövőbeni motorok pedig a kontrollnak.
De hagyjuk a konteókat, inkább nézzük, mit is jelent ez a cyberbiztonsági szabályozás.
„A 25 km/h-t meghaladó sebességű motorkerékpárok, robogók és elektromos kerékpárok az ENSZ cyberbiztonságról és cyberbiztonsági kezeléséről szóló 155. számú előírásának hatálya alá tartoznak. A cyberbiztonság a közúti járművek kontextusában az autóipari elektronikus rendszerek, kommunikációs hálózatok, vezérlő algoritmusok, szoftverek, felhasználók és a mögöttes adatok védelmét jelenti a rosszindulatú támadásokkal, sérülésekkel, jogosulatlan hozzáféréssel vagy manipulációval szemben.”
Nos, ez a dolog egyelőre az autóiparban kísérleteződik, de ne legyen kétségünk, a motorkerékpár-gyártásban is egyre nagyobb teret nyernek azok a rendszerek, amiket az iménti felsorolásban olvashattunk. Mondom, ha konteós lennék, akkor azt gondolnám, hogy ezek a rendszerek mennyire alkalmasak lennének arra, hogy a külső engedéllyel tudjad csak vezetni a gépedet.
Az ENSZ-EGB cyberbiztonsági rendelete megköveteli az autógyártóktól, hogy hozzanak cyberbiztonsági intézkedéseket a cyber fenyegetések megelőzésére. Ez magában foglalja az irányítási rendszer létrehozását, a kockázatértékelést, valamint a lehetséges sebezhetőségek és fenyegetések folyamatos megfigyelését.
Az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) automatizált/autonóm és összekapcsolt járművekkel foglalkozó munkacsoportja úgy döntött, hogy a 25 km/h-t meghaladó sebességű motorkerékpárokat, robogókat és elektromos kerékpárokat az ENSZ cyberbiztonságról és cyberbiztonságról szóló 155. számú előírásának hatálya alá vonja a motorkerékpár-ipar támogatásával.
A 2021 januárja óta hatályban lévő 155-ös ENSZ-előírást a világ különböző régióiban alkalmazzák, és a személygépkocsikra, teherautókra és buszokra vonatkozik. Célja, hogy nemzetközi keretet kínáljon a közúti járművek cyberbiztonsági típusjóváhagyásához
Az erre a szabályozásra vonatkozó határozatot 2024 júniusában benyújtják az ENSZ-EGB által szervezett Járműszabályok Harmonizációs Világfórumának elfogadásra. Egyelőre a nemzeti végrehajtási ütemtervek ettől eltérhetnek, de idővel egységesítik a rendszert világszinten.
Az ACEM – motorkerékpár-gyártók európai szövetsége – nyilatkozata: „Nagyon örülünk, hogy megoszthatunk egy mérföldkőnek számító eredményt a motorkerékpár-ipar számára. Az UNECE (Automatizált/Autonóm és Összekapcsolt Járművek Munkacsoportja) által elfogadott megállapodás elismeri a robusztus cyberbiztonsági intézkedések fontosságát egy digitalizáltabb világban. Ez a szabályozás kiterjesztése az iparágban végzett együttműködési erőfeszítést tükrözi, hangsúlyozva a vezetők biztonsága és a kétkerekű járművek folyamatos fejlesztése iránti közös elkötelezettséget. Ezen túlmenően, az ENSZ-EGB pozitív lépése összhangban van a globális szabályozási trendekkel, ugyanakkor precedenst teremt a területen a jövőbeli előre lépésekhez, és ugyanolyan szintű cyberbiztonsági védelmet kínál az autók és motorkerékpárok számára. Ez a döntés bizonyítja elkötelezettségünket a vezetők fokozott biztonsága és az L-kategóriába tartozó két-, három- és négykerekű járművek fokozatos fejlődése iránt. Ahogy az iparág a digitalizációval összhangban fejlődik, egyesületünk továbbra is az élvonalban marad, és biztosítja, hogy minden technológiai lépés megfeleljen a megfelelő biztonsági és védelmi szabványoknak.”
Ámen! Én maradok a jól bevált „analóg” motoromnál, amin még csak ABS sincs. Én személy szerint az ABS-en kívül minden vezetéstámogató rendszert feleslegesnek tartok! Szép (vagy szebb) jövőt polgártársak! 🙂
További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):