Képzelt beszélgetés 2035-ben: Jössz motorozni? Á, letiltottak! Az asszony? Nem, a Hivatal!

Szöveg: Amrein László
Forrás: Brithis Motorcyclists Federation

De hagyjuk a konteókat, inkább nézzük, mit is jelent ez a cyberbiztonsági szabályozás.

„A 25 km/h-t meghaladó sebességű motorkerékpárok, robogók és elektromos kerékpárok az ENSZ cyberbiztonságról és cyberbiztonsági kezeléséről szóló 155. számú előírásának hatálya alá tartoznak. A cyberbiztonság a közúti járművek kontextusában az autóipari elektronikus rendszerek, kommunikációs hálózatok, vezérlő algoritmusok, szoftverek, felhasználók és a mögöttes adatok védelmét jelenti a rosszindulatú támadásokkal, sérülésekkel, jogosulatlan hozzáféréssel vagy manipulációval szemben.”

Nos, ez a dolog egyelőre az autóiparban kísérleteződik, de ne legyen kétségünk, a motorkerékpár-gyártásban is egyre nagyobb teret nyernek azok a rendszerek, amiket az iménti felsorolásban olvashattunk. Mondom, ha konteós lennék, akkor azt gondolnám, hogy ezek a rendszerek mennyire alkalmasak lennének arra, hogy a külső engedéllyel tudjad csak vezetni a gépedet.

Az én motoromat biztos nem tudják tiltani távvezérléssel…ezen még csak egy nyomorult ABS sincs! 🙂

Az ENSZ-EGB cyberbiztonsági rendelete megköveteli az autógyártóktól, hogy hozzanak cyberbiztonsági intézkedéseket a cyber fenyegetések megelőzésére. Ez magában foglalja az irányítási rendszer létrehozását, a kockázatértékelést, valamint a lehetséges sebezhetőségek és fenyegetések folyamatos megfigyelését.
Az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) automatizált/autonóm és összekapcsolt járművekkel foglalkozó munkacsoportja úgy döntött, hogy a 25 km/h-t meghaladó sebességű motorkerékpárokat, robogókat és elektromos kerékpárokat az ENSZ cyberbiztonságról és cyberbiztonságról szóló 155. számú előírásának hatálya alá vonja a motorkerékpár-ipar támogatásával.

A 2021 januárja óta hatályban lévő 155-ös ENSZ-előírást a világ különböző régióiban alkalmazzák, és a személygépkocsikra, teherautókra és buszokra vonatkozik. Célja, hogy nemzetközi keretet kínáljon a közúti járművek cyberbiztonsági típusjóváhagyásához

Az erre a szabályozásra vonatkozó határozatot 2024 júniusában benyújtják az ENSZ-EGB által szervezett Járműszabályok Harmonizációs Világfórumának elfogadásra. Egyelőre a nemzeti végrehajtási ütemtervek ettől eltérhetnek, de idővel egységesítik a rendszert világszinten.

Az ACEM – motorkerékpár-gyártók európai szövetsége – nyilatkozata: „Nagyon örülünk, hogy megoszthatunk egy mérföldkőnek számító eredményt a motorkerékpár-ipar számára. Az UNECE (Automatizált/Autonóm és Összekapcsolt Járművek Munkacsoportja) által elfogadott megállapodás elismeri a robusztus cyberbiztonsági intézkedések fontosságát egy digitalizáltabb világban. Ez a szabályozás kiterjesztése az iparágban végzett együttműködési erőfeszítést tükrözi, hangsúlyozva a vezetők biztonsága és a kétkerekű járművek folyamatos fejlesztése iránti közös elkötelezettséget. Ezen túlmenően, az ENSZ-EGB pozitív lépése összhangban van a globális szabályozási trendekkel, ugyanakkor precedenst teremt a területen a jövőbeli előre lépésekhez, és ugyanolyan szintű cyberbiztonsági védelmet kínál az autók és motorkerékpárok számára. Ez a döntés bizonyítja elkötelezettségünket a vezetők fokozott biztonsága és az L-kategóriába tartozó két-, három- és négykerekű járművek fokozatos fejlődése iránt. Ahogy az iparág a digitalizációval összhangban fejlődik, egyesületünk továbbra is az élvonalban marad, és biztosítja, hogy minden technológiai lépés megfeleljen a megfelelő biztonsági és védelmi szabványoknak.”

Ámen! Én maradok a jól bevált „analóg” motoromnál, amin még csak ABS sincs. Én személy szerint az ABS-en kívül minden vezetéstámogató rendszert feleslegesnek tartok! Szép (vagy szebb) jövőt polgártársak! 🙂

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés