Az első motorkerékpár, és hatása az emberiségre

Szöveg, képek és videó: Amrein László (címkép: Horst Roesler)

Az első motorkerékpár tervezése és megalkotása az ipari forradalom és a technológiai innovációk korába nyúlik vissza. A motorizáció első kétkerekű motorkerékpárjának születése egy jelentős mérföldkő volt a közlekedési eszközök fejlődésében.

A legtöbb forrás szerint az első igazi motorkerékpárt 1885-ben mutatta be Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach Németországban, amit “Reitwagen”-nek, azaz lovaglókocsinak is neveztek. Ez a motorizált gépjármű egy fa kerekű kerékpár volt, amibe egy egyhengeres, négyütemű belső égésű erőforrást építettek. Ez alapvetően már egy motorkerékpárnak tekinthető, bár megjelenésében még erősen emlékeztetett a korabeli kerékpárokra. A beépített erőforrás jelentős előrelépés volt, hiszen lehetővé tette az önálló haladást anélkül, hogy hajtani kellett volna a járművet.

1894-ben került bemutatásra az első megvásárolható motorkerékpár Hildebrand & Wolfmüller néven. A kezdeti időszakban a gyártók azzal próbálkoztak, hogy kerékpárokba próbálták integrálni a belső égésű erőforrást. Hamarosan a teljesítmény túlnőtt a kerékpárok adta lehetőségeken, így elkezdődött a tényleges motorkerékpárok fejlődése. Innentől egyre több gyártó szállt be a történetbe. Az első világháborúig az amerikai Indián márka gyártotta a legtöbb példányszámú motorkerékpárt (évente kb. 20.000 db-ot), amit 1920-ra a – szintén amerikai – Harley-Davidson túlteljesített, így átvette az elsőséget. A Harley a ’20-as években már 67 országban árusította a motorjait, viszont az 1930-as évek elejére a német DKW (Das Kleine Wunder – A Kis Csoda) tovább hódította a címet!

Szóval, a “Reitwagen” jelentette az út kezdetét a modern motorkerékpárok és a motorizált kétkerekű közlekedés felé. A kezdeti modellektől indulva a jelenig, világszerte számtalan innováción és fejlesztésen esett át a motorkerékpár, amely mára már sokféle formában és stílusban áll rendelkezésre, hogy kiszolgálja a különféle igényeket és célkitűzéseket.

A kialakult megannyi stílus közül az egyik leglátványosabb az egyedi építésű motor

Az első motorkerékpárok megjelenése óriási változást hozott a távolságok és az emberek közötti kapcsolatokban, elősegítve a gyorsabb és hatékonyabb közlekedést, ami végső soron a modern társadalom mobilitásának alakulásában játszott kulcsszerepet. Az azóta eltelt évek során a motorkerékpárok fejlődése folyamatosan hozzájárult az emberi élet minőségének javulásához.

Idővel nem csak a közlekedésben, hanem az időközben kialakult motorsporton keresztül generált igények által a gazdasági életben is szerepet játszott, valamint a szórakoztatásban is kivette a részét, hiszen számos mozifilmben kulcsszerepet töltenek be a mai napig (elég csak a Vas c. borzalomra gondolni), amikben nemcsak látványelemként szolgálnak, hanem befolyásolják az emberek életstílusát, felfogását is.

A motorsport bölcsőjének tartott Man TT, a mai napig a gyártók marketing területe is

A motorkerékpárok jelentősége hihetetlen szerteágazó történet, akár a sport, akár a hobbi, akár a közlekedési funkcióját nézzük, amik által a világ gazdaságában is komoly szerepet vállal. Ezek mellett egyben egy olyan eszköz is, ami ideológiai és identitás szempontjából is hatással van a személyiségi fejlődésre (a motorosok jó emberek…ugye? 🙂 )

A motor különböző stílusai ellenére is összeköti az embereket

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés