Szöveg: Amrein László
Képek: Amrein László

Az ember sokszor nem is gondolná, hogy a közvetlen környezetében milyen kincsek rejtőznek! Már többször jártam úgy, hogy a haveri körben ott hevert a téma, ami hibátlanul beleillik a MotoRage profiljába! Egy kávézgatás alatt jött elő, hogy Lajos barátom milyen komoly szinten restaurált több típusú motort is! A 250-es ETZ-ről beszélgettünk, ami gyári állapotúra lett visszaállítva, és közben kiderült, hogy van egy restaurált TS205/1 és egy Pannónia P10 is a tarsolyban! Lajossal a műhelyében ültem le beszélgetni a restaurálás nehézségeiről és örömeiről!

A P10 fellelt állapotban

Vegyük sorra akkor a gépeket. Kezdjük a legidősebbel, a Pancsival!

Ez egy 1972-es P10-es Pannónia. ’75 októberében szűnt meg a Pannónia gyár, de addig elég sok típust gyártottak. Igazándiból ehhez az alkatrészeket előkeríteni nem volt olyan túlzottan nehéz feladat, inkább a krómozott alkatrészek jelentettek problémát, ugyanis a gyári krómozás nagyon rossz minőségben készült, hamar, szinte nyomtalanul eltűntek az alkatrészekről. A hitelességhez sokat segítettek a neten fellelhető képek, dokumentációk, de ezek nagy része bizonytalan eredetű, és a gyári dokumentációk is elég hiányosak.

Az könnyen előfordult a gyártás során, hogy pl. az egyik típust már műanyag sárvédővel gyártották, de volt olyan széria, amire meg fém sárvédő került. Lehet, valaki menet közben az egyik raktárban talált egy rakás régebbi fém sárvédőt, és pár darabot ezzel szereltek, ne vesszen már kárba, ha megtalálták! 🙂 Szóval még az sem biztos, hogy egy szérián belül típusidegen valami alkatrész, ha az ismert gyáritól különbözik! A legbiztosabb pont a Pannóniák gyártása során, hogy 1967 szeptemberétől minden Pannónia H jelzéssel készült. Ez is P10 H, ami azt jelenti, hogy halkított, tehát a zajszintje egy bizonyos érték alá kellett, hogy csökkenjen. Ez az, ami egészen biztos a Pannónia gyár életében, ezen kívül minden képlékeny volt!

Honnan szerzed a donort?

Neten, fészerekben, idős ismerősöktől lehet ilyen gépeket még találni, ez speciel egy barátom apukájáé volt. Az állapota eléggé leharcolt volt. Ez is öszvér gép volt, tehát mindenféle alkatrészt felhasználtak az életben tartásához. Volt benne P12-es alkatrész is, sok más mellett. Szóval ilyenek miatt némi fejtörést okoz a dolog. Teljesen szétbontom apró darabokra, minden felújítva, homokfúvózva, festve, és onnan újra építve nyeri el a gyári formáját. Én arra nagyon törekedtem, hogy jó állapotú alkatrészeket használjak fel, tehát ne legyenek ilyen össze-vissza hegesztgetett dolgok.

Nehéz gyári cuccokat szerezni?

Hát a Pannóniánál viszonylag ez még egyszerű, hiszen sok van belőle, és gyári alkatrész is elő kerül azért még. Van, aki foglalkozik alkatrész utángyártással is. Erre is érdemesebb volt venni egy új kormányt, mint a régit egyengetni. Az utángyártott a gyárival teljesen megegyező, és egyszerűbb volt így, mint lekrómoztatni a régit, ami nem is lett volna szép.

Üzemképes ez a P10?

Persze! Jövőhéten megy veterán vizsgára, utána meg műszakira. Ez a motor most készült el. Én arra mindig nagyon figyelek, hogy az összes motorom üzemképesre készüljön.

Eladásra készíted őket?

Nem! Magamnak, de végül is ez nem teljesen igaz, mert ezt a P10-est pont az egyik barátomnak csináltam, de ez sem üzleti jelleggel készült. Nekem egy 250-es ETZ volt az első motorom, ezért is restauráltam egyet abból is.

Nekem is az volt az első motorom! Akkor menjünk időrendi sorrendben. Következik a TS.

Ez egy TS250/1, ami 1976-tól van, ugye az elődje a sima TS250. Ez egy 1981-es példány, ez a legutolsó TS250/1-ek közül való. Ez egy Lux kivitel, magas kormány, krómozott tankbetét, fordulatszám mérő, nagyjából ebben ki is merül a luxus jelzés! 🙂 , Gondoltam csinálok egy „peregyet” is, ugye, az ETZ ennek lett az utódja. Itt is egy normális állapotú donort szerezni nem egyszerű, erősen le vannak harcolva.

Ez nagyon szét volt rúgva! Az egyik oldala szénné volt rohadva, tiszta rozsda volt, viszont kevés km volt benne – talán 30 ezer. Nálam az alapszempont a vásárlásnál, hogy nem baj, ha sz@r az egész, a lényeg, hogy ne legyen halálba szerelve, mert onnan sokkal nehezebb visszahozni az eredeti állapotot! Ennél is gyári csavarok voltak még, majdnem minden gyári volt, innen könnyebb „nyerni”. Minden porcikája szét lett bontva, felújítva az utolsó csavarig. Rengeteg munka volt vele! Egy – két év egy ilyen motor elkészítése, persze nyilván az ember mást is dolgozik mellette, de, ha csak ezzel foglalkozna, akkor is elég sok időt venne igénybe.

Akkor nézzük az ETZ-t!

Az ETZ 250 igazándiból a gyerekkorom motorja, ilyen volt az első motorom. A cél az volt, hogy azt lássam ismét, amit anno a motorbolt kirakatában láttam! Természetesen ennek is megvoltak a hibái, ez egy olyan motor volt, ami 10 évig állt egy autószerelő udvarán. Tavasszal kitolták az udvarra, télen betolták a műhelybe. A gazdája valamit csináltatott rajta, aztán nem ment érte többet. 10 év után azt mondta, hogy tartsák meg a szerelés és a tárolás fejében! :-), és én így megvettem. A tíz év rendesen meglátszott rajta, halálba le volt pukkanva. Ez is az utolsó csavarig szétszedve, homok fújva, lepucolva minden, és innen újra építve az egész motor. Azt gondolná az ember, hogy viszonylag könnyű és nem költséges megcsinálni, de mire elkészül, hihetetlen összegbe kerül. Ezt a motort – és a TS-t is – úgy kell nézni, hogy mindene gyári gyakorlatilag, kivéve a kipufogót! Mind a két motornak a kipufogó rendszere utángyártott, de ezen kívül minden alkatrészük gyári!

Honnan lehet szerezni manapság még ETZ-hez gyári alkatrészt?

Hát azért még akad, igaz egyre ritkábban. Pl. a régi NDK-ban a honvédség is ilyen Mz-ket használt, és még mindig bontanak fel ilyen honvédségi raktárat, ahonnan kerülnek elő alkatrészek.

Ezek hogyan jutnak el hozzánk?

A motoralkatrész kereskedőkön keresztül valahogy eljutnak ide ezek a cuccok, de már egyre nehezebb eredetieket találni. Van ezekből utángyártott, az Mz-hez a gyári cucc nem áll a helyzet magaslatán, de ugyanez érvényes a Simsonra is. A Pannóniához könnyebb szerezni ilyeneket még.

Azt látom, hogy igényes ami kikerül a kezedből. Van megalkuvás, hogy jó lesz ez így is?

Semmi! Pl. ezeknél az Mz-knél is nincs kompromisszum! Olyannak KELL lennie, mint amilyen újkorában volt, kerül, amibe kerül!

(ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Bejelentkezéshez segítség az oldal alján)

Ezt olvastad már? :

Eladó motorok

Videó szerkesztés