Nem csak a drága sisak véd!

Szöveg és képek: Amrein László

Ha azt gondolod, hogy csak a drágább sisakok rendelkeznek megfelelő biztonsági fokozattal, akkor tévedésben vagy, ugyanis a sisakok biztonsági minősítése nem az árától függ! A biztonsági minősítés elfogadott formája a SHARP teszt, ami rávilágít erre a dologra! De mi is az a SHARP teszt?

A SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme) tesztet 2007-ben az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma kezdeményezte, hogy a UK-ban elérhető motorkerékpár-sisakok biztonsági teljesítményéről hiteles információt kapjanak a vásárlók! A teszt 1-től 5 csillagig osztályozza a bukókat!

Egy 2 perces videó, hogy a SHARP tesztben milyen vizsgálatoknak vetik alá a sisakokat.

A bukósisakok biztonsági előírásait Európában az ECE 22.05 szabvány írja elő (Amerikában egy DOT nevű szabvány érvényes), amit röviden a sisakok belsejében egy címkén E betűvel, és mellette egy számmal jeleznek (a szám a jóváhagyási országot jelzi, pl. a 3-as Olaszországot, a 9-es Spanyolországot).

A címkén találunk még számok mellett egy betűt is, ami a sisak fajtáját jelzi (’J”: alul nyitott – Jet / „P”: zárt, fix állrész – full face / „NP”:zárt, de nem fix állrész – felnyitható).

A sisakválasztásnál az első szempont mindig a helyes méret legyen, ugyanis, ha lejön a fejedről, akkor lehet bármilyen drága, profi, nulla a védelem! Ha a sisak a fejeden marad, és a megfelelő pozícióban, akkor viszont nem mindegy, hogy a héjszerkezet, valamint az ütéselnyelő belső réteg mekkora erőbehatást bír ki! A drágább és az olcsóbb sisakok héjszerkezete általában különbözik, ennek ellenére akár meg is megkaphatják ugyanazt a SHARP minősítést!

Franciaországban egy drag versenyen a depóban pont előttem ment össze két vagánykodó, sisak nélkül. Kis tempó, kis motorok, ebben az esetben biztos védett volna a bukó!

Jelenleg a SHARP rendszerben 455 féle sisak szerepel, nagy valószínűséggel a tied is megtalálható a listában, itt megtudod nézni a besorolását: https://sharp.dft.gov.uk/helmets/

A 90 km/h sebességnél már erős ütés érheti a fejed egy esésnél! Szóval, nem mindegy, hogy mi van a fejeden!
A színekkel jelölik a sisak biztonsági szintjét a fej több ütközési pontjánál. Több olyan sisak van, amelyikről nem is gondolná az ember, hogy véd, vagy nem véd ezeken a pontokon!

Megnéztem az enyémet, és az AGV K5 4 csillagos (a max. 5 csillag), viszont az utas sisakom – egy Lazer Bayano – szintén 4 csillagos, annak ellenére, hogy a Bayano egy 40.000 Ft-os bukó, a K5 pedig 130.000 Ft-os! Ja, és a K5 dupla D-gyűrűs, a Bayano pedig gyors csatos! A listán találtam Dainese sisakot, ami 1!! csillagos, valamint MT sisakot, ami 5 csillagos besorolást kapott! Szóval ebből is látszik, hogy az ár nem egyenesen arányos a biztonsági besorolással.

Egy sisak belső kiképzése is lehet ártényező

De akkor mitől drágább egy olyan sisak, aminek ugyanaz a SHARP besorolása, mint egy olcsóbb bukóé? A sisakokat nem csak biztonsági szempontból különböztetjük meg, hanem kényelmi, tartóssági, praktikussági szempontok alapján is. Egy drágább sisaknak a bélése komfortosabb lehet, a felhasznált anyagok minősége magasabb lehet (pl. antiallergén, mosható, stb.), a kiképzése kényelmesebb lehet, nem mindegy van-e benne napellenző (mondjuk ezt a szolgáltatást már a legolcsóbb árkategóriában is megtaláljuk ), pin-lock, milyen a szellőző rendszer kialakítása….

A sisak elején levő szellőzőt akár menet közben is tudjuk kezelni.

…..mennyire zajos, beszélőrendszer előkészítés, plexinyitás kezelhetősége, UV ellenállás, stb. Szóval sok összetevője van az árnak, amit nem a biztonsági minősítés határoz meg! Én a saját sisakom komfortjával tökéletesen meg vagyok elégedve, lehet más sisakhoz képes kicsit szélzajos (meg néha van benne bizonyos szituációkban egy kis fütyülés, amit mástól is olvastam már), de hát motorozunk nem? 🙂 Nemrég egy barátom alsóbb kategóriás sisakja volt a fejemen egy próbaút miatt, és nagyon nagy különbséget éreztem a belső komforton! Ja, és az árat jócskán felsrófolja a márkanév is!

A sisakforma tervezése, függ a szélcsatornában mért eredményektől is.

A bukósisakok aerodinamikai kiképzésében a szélcsatornában kapott értékek segítik a gyártókat, hogy minél jobb terméket gyártsanak a piacra! A mai bukók már általában áramvonalasabb formában kerülnek a piacra, mint a régebbi modellek!

Már a tervezési fázisban mérik a szélcsatornában az aerodinamikai tulajdonságot

Mikor kell(ene) sisakot cserélni?
Ha balesetben sérült, ütődött, akkor mindenképp, de a hibátlan bukót is időnként cserélni kell, ugyanis az UV sugárzás is rontja a biztonsági fokozatát!

A napszemüveg már szinte szériatartozék

A SHARP ajánlása ezekben az esetekben:

Balesetes sisak:
Ha egy sisakot külső erőhatás ért, akkor valószínű, hogy az energiaelnyelési tulajdonságai megsérültek. Ebben az esetben valószínű, hogy a sisak csökkentett védelmi szintet biztosít a viselő fejének, így egy további baleset esetén nem tudja biztosítani már a korábbi védelmet. Előfordulhat, hogy a károsodás szemmel nem látható. Ezért mindig azt tanácsoljuk, hogy ha egy sisak sérült, azt ki kell cserélni annak érdekében, hogy a viselője baleset esetén megfelelően védve legyen. A cseréről érdemes tanácsot kérni a sisak gyártójától is.

Ez egy régi Nolan enduro műanyag sisakom volt. ’97-ben egy balesetben törött el a fejemen. Enyhe agyrázkódás, de védett!

Idős sisak:
Egy több éves sisaknál nagyban függ a felhasználás és a tárolás formájától a csere. Elsősorban a gyártó útmutatását kell követni, de ennek hiányában a sisakot akkor kell cserélni, ha azt 3-5 évig rendszeresen használták. Konzultáltunk iparági szakértőinkkel, és egyetértenek abban, hogy ez megfelelően általános tanács.

Egy balesetnél álltam meg, de szerencsére nem történt baja a hölgynek. Kifolyt olajon esett el.

A végén azért jegyezzük meg, hogy a bukósisakok nem védenek minden szituációban! Ha nagy sebességnél esel, szinte mindegy mi van a fejeden, nem ez lesz a gyenge láncszem! A sisakok egy bizonyos nagyságú/szintű külső erőhatástól védenek, ami biztos, hogy jóval kisebb szint, mint, ami egy nagysebességű esésnél éri a motorost, ha odaveri a fejét! De ez nem azt jelenti, hogy akkor mindegy mit húzunk a fejünkre, remélve, hogy lassabb tempónál úgysem esünk el!

További érdekes hírek, cikkek (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés