Hány éves kortól ne vezessek már?

Szöveg, képek, videó: Amrein László

A kérdés, hogy mi az a kor, amikor már nem kellene vezetni, hiszen egy idő után veszélytényező is lehet! …. a gondolat egy minapi élmény hatására merült fel bennem!

Pár napja megyek Kaposváron, egy körforgalomból kifordulva utolérek egy kismotorost, aki elég bizonytalan oldalirányú kilengésekkel gurult előttem.

Közelebb érve látom, hogy igencsak előrehaladott korú a pilóta. A következő kereszteződésnél félreálltam (motoron voltam, menetközben nem tudtam felvételt készíteni), a telóval gyorsan lekaptam az öreget. Sajnos az úttartását nem tudom megmutatni (nem volt rá idő, hogy elé kerüljek, megálljak és videózzam), már vártak rám, és így is késésben voltam. Ha ránézel a bácsira, viccesnek is találhatod a jelenetet, de ami akkor bennem felmerült, az nem vicces. Mondjuk, ha én is csak ezt a kis videót látnám, akkor nem gondolnám, hogy problémás lenne a bácsi közlekedése, de mentem mögötte vagy 200 métert, ami alatt világossá vált, hogy veszélyforrás a közlekedésben!

A félperces videón pont nem látszik a bizonytalanság

Senkit nem akarok bántani, de azért kíváncsi lennék, hogy közlekedhet egy szemmel láthatóan már a vezetésre annyira nem alkalmas személy a forgalomban, abban az esetben, ha B kategóriás jogsival használja a kismotort? Ha AM kategóriával (segédmotor) közlekedik, akkor sajnos nincs orvosi alkalmassági vizsgálat! Lehet, hogy kéne? A másik, ami eszembe jutott, hogy senki nincs a környezetében, aki jó szándékkal tanácsolná neki, hogy már nem kellene a vezetést erőltetni? …. ha már a doki adott neki orvosit, amennyiben B-s jogsija van.

A jogsi hátoldalán a 12-es rubrikában jelölik az egészségügyi szükségességét. Jól látszik, hogy az AM (segédmotor) kategóriánál nincs ilyen.

Sajnos, mint számtalan példa mutatja, az ilyen idősebb korú sofőrök rendesen veszélyesek a közlekedésben, kiemelten a motorosokra nézve (rengeteg az autóval motoros elé fordulásos baleset, azzal védekezve: ohh, nem láttam!). Hiszen kinek nem volt még necces helyzete, és számtalanszor kiderül, hogy a másik félnek már nemigen kellene volán mögé ülnie!

Igen, tudom, hogy nem életkor függvénye, hogy kinek való a vezetés és kinek nem, hiszen ott az ellenpélda, a 92 éves bajai Matyi bácsi (Bálint Mátyás), aki egy kőkemény sportmotorral (Ducati Panigale) csapatja még most is! Mondjuk ez azért eléggé kuriózum, de valós! (tervben van egy interjú Matyi bácsival!)

A bajai Matyi bácsi 2015-ben a pécsi szezonnyitón még “csak” 88 éves volt, viszont hihetetlen fiatalosan él!

Reméljük, a videóban látható bácsi nem növeli majd a negatív statisztikát, főleg nem a motorosokét!

Matyi bácsi jelenleg 92 évesen is sportmotoron (nem is akármilyenen) húzza a gázt!

A jogosítvány nincs felső életkorhoz kötve, viszont az orvosi érvényessége életkor szakaszonként csökken, ami az idei változás fényében így néz ki: 50 éves korig 10 év, 50-60 év között öt év, 60-70 között 3 év, és 70 év felett pedig 2 év az 1-es egészségügyi kategória (nem hivatásos) érvényességi ideje. Az orvosnak meg ott van a felelőssége, hogy kiszűrje a már alkalmatlan vezetőket!

A törvény szerinti az 1. egészségügyi kategória (nem hivatásos) érvényességi ideje életkoronként

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés