14. Streetfighter Nap….. avagy: Behind the scenes

Szöveg és képek: Amrein László

Esküszöm, hogy a 2019-es mezőberényi Streetfighter Nap egy hagyományos beszámolónak indult, de annyi gondolat, irányvonal vetődött fel bennem a rendezvény kapcsán, hogy úgy gondoltam, kicsit változtatok a megszokott sémán!

A szervezőcsapat

A 14 év alatt már annyiszor leírtam, hogy a Dér Gabi milyen állat módon megy a quaddal, a Tápai Tominak hogyan lángol a sisakja, a Mókus hogy húzza tiltásig, a Végh Tomi milyen hihetetlen forgásokat csinál, az X.Y. mennyit fejlődött az előző évhez képest, stb. stb.stb., hogy arra jutottam, nézzünk kicsit a kulisszák mögé!

Dér Gabi elég dinamikusan nyomja a quad nyergében!

Elsőnek is az vetődhet fel a kicsit jobban szakmai szemmel rálátóban, hogy miért stunt motorozás van egy streetfighter napként aposztrofált rendezvényen? Először is tegyük tisztába a két szó jelentését. A streetfighter egy motorépítési stílus. Ezekkel az átépített motorokkal többnyire utcán is közlekednek (de vannak olyan példányok, amik kifejezetten csak kiállításokra készülnek), nem egyszer kicsit „randalírozva” is, de az irányzat lényege a motor külsőségeiben, és nem a funkcionalitásában rejlik. A stunt ridingnál is vannak bizonyos szabvány külsőségi elemek, de ezeknél a motoroknál a funkcionalitás erősen felülírja a kinézetet. Szóval egy eszköz, alkatrész kialakítása lehet akár még csúnya is, ha az megkönnyíti egy-egy gyakorlat bemutatását!

Baloldalt egy streetfighter gép, jobb oldalt egy stunt gép látható

A lényeg, hogy a stunt motorozást a nagyközönség – sajnos hibásan – streetfighterként ismerte meg a kezdetekben. Mikor kezdett ez a dolog begyűrűzni hazánkba (’90-es évek vége), akkor az angol Streetfighters Magazinban és a német Fighters Magazinban (ezek jutottak el hozzánk elsőként a kezdetekben) látott egykerekezésekből, gumifüstölésekből téves következtetésként került levonva, hogy ezt a motorozási stílust streetfighternek hívják! Én 2002-ben kezdtem részt venni Angliában motoros rendezvényeken, az ott összeszedett infók alapján kezdett letisztulni, hogy ez az akrobatikus dolog, ez bizony stunt riding. Csak egy példa: Kevin Carmichael (többszörös stunt riding Európa-, és világbajnok) csodálkozva kérdezte tőlem, hogy miért hívjuk ezt a dolgot streetfighternek, hiszen ennek stunt riding a neve!

Motorkezelés Safety Hungary módra

Aztán jöhet a következő kérdés, hogy miért is lett ez a rendezvény Streetfighter Nap? A kezdet oda vezethető vissza, hogy a Bátszi Motor (Szikora András) 2005-ben nekiállt egy olyan nyíltnapot rendezni a bolt számára, ahol pár hazai stunter lépett volna fel, színesítve a napot. Viszont a nyílt nap hírére olyan tömeges jelentkezés lett úrrá az ország stunterei között, hogy egy komplett rendezvényt „kellett” szervezni nekik! Ehhez viszont nagyobb apparátus szükséges (mondjuk nem feltétlenül, én már csak tudom 🙂 ), és mivel adott volt az MBKM (Motorosok Baráti Köre Mezőberény), így koprodukcióban született meg az első ingyenesen látogatható Streetfighter Nap (ami a mai napig változatlanul így működik).

Szöllősi Pepe (jobbra) és Hidi Miki

A streetfighter elnevezés pedig két dologból kerekedett ki. Egyrészt a már felvázolt téves meghatározásból adódóan – én abban az időben már erősen harcoltam a MotomiX Magazin szerkesztőjeként a fogalmak tisztába tételéért -, másrészt Szikora Bandi (Bátszi Motor tulajdonos) elkötelezett híve a streetfighter motorépítési stílusnak! Szóval, röviden ennyi a sztori kezdete, fogadjuk el a tradíciót, és köszönjük meg a szervezőknek és a fellépőknek a 14 éve tartó élményt!

A (stunt) motorkerékpár rendeltetésszerű használata

Basszus, 14 év hosszú idő, és én ott voltam mindegyik alkalommal…….. az olvasók közül, úgy gondolom, nem sokan vannak, akik szintén teljesítették volna ezt a kihívást, de nem is ez a firkálmányom lényege. A sok év alatt számos rider fordult már meg ezen a bulin, páran idővel elmaradtak, de mindig jöttek újoncok, szóval sosem volt fellépőben hiány, mint ahogy idén sem, hiszen 16+1 rider mutatta meg tudását a közönségnek! A +1-ről kicsit később!

Angyal Zoli sem kímélte a gumit

A szervezők sok éves munkájának köszönhetően, mára Mezőberény egyik kiemelkedő rendezvénye lett a Streetfighter Nap, amit a város vezetése maximálisan támogat! Siklósi István polgármester (maga is régi motoros lévén) a megnyitóra idén – ha lehet ilyent mondani – még stílszerűbben érkezett, mint tavaly, ugyanis egy gyönyörűen felújított veterán gépjárműpark kíséretében (Csepel, Danuvia, Pannónia) nyitotta meg a rendezvényt!

Siklósi István polgármester kísérete

A buli jellegéből adódóan, minden évben szinte ugyanaz a látvány, hiszen a fellépők mindegyike stunt rider, ebből következik, hogy az egykerék, a stoppie és a gumifüst variációk játszanak mindenkinél, de páran azért higítják a műsorukat különböző extrémebb dolgokkal és humoros momentumokkal is! Mondjuk a riderek között azért vannak szintkülönbségek, hiszen a fellépők között megtaláljuk a vér profikat és a kezdőket is. Az egyhangúság megtörése miatt jó választás volt a kiskunfélegyházi IZS Team-et a programba iktatni, akik egy oldalkocsis IZS motorkerékpárral igencsak látványos produkciót nyomattak! Sárói Szabó István nem ma kezdte ezt az oldalkocsis témát – mondhatjuk, már veteránnak számít -, hiszen már 2000-ben nyomatta vele a Rock and Roll-t!

Sárói Szabó István 20 év után sem fáradt bele!

Hogy a sok motorüvöltés közben legyen egy kis szünet is, arról különböző betétprogramok gondoskodtak. Elsőként a Safety Hungary tartott egy kis prezentációt a profi motorkezelés technikájából Szikora Balázs bemutatásában, majd később kis szünetet eszközölve, a közlekedésbiztonság jegyében a Trans Sped kommunikációs vezetője hívta fel a figyelmet a forgalomban való partnerség szükségességére, kiemelten a kamionok holtterében való közlekedés veszélyére vonatkozóan!

Szabó Ákos üdvözli az egybegyűlteket

Az SF Nap nem csak a stunt motorozásról szól, hiszen már évek óta rendszeres résztvevői a napnak a drag motorok is (három csapat mutatkozott be idén – a Viharsarki Drag Team, az Eke Team és a házigazda Bátszi Motor Team), ugyanis több ponton is kapcsolódik a rendezvényhez a gyorsulási vonal. Hadnagy Józsi – Ő látja el a szpíker posztját – a kunmadarasi dragbike versenyek mecénásaként hitelesen tolmácsolja annak kulisszatitkait, de kapcsolódó pont, hogy a rendező Bátszi Motor csapata is eredményesen szerepel az országos bajnokságban.

Méghogy környezetvédelem!

A rendezvény már szinte elképzelhetetlen lenne véradás nélkül, ami a „Motorosok nem csak Motorosokért” szlogennel csalogatta a segíteni szándékozó látogatókat! Mint említettem már, idén is szép számú rider mutatta be tudását. 16+1 motoros szórakoztatta a közönséget, akik ismét egy jól szervezett, látványos szezonzárón szívhatták be a téli tartalék gumifüstöt! 🙂 . A +1 Hidi Mikit takarja (a nézők közül került elő), aki Szöllősi Pepe műsorába ugrott be pár percre. Miki sajnos egy már rég nem használt telefonszám hibájából maradt ki a műsorból.

Micsoda? Hogy kismotorral nem lehet?…….fogd meg a söröm 🙂

Részletesen felsorolni, hogy ki, mit „alkotott” idén, kicsit hosszú lenne, meg a cikk elején említett háttér feltárás jegyében ez most kimarad, de azért nézzük a stunt riderek névsorát fellépési sorrendben:

Podani Milán komolyan gondolja

Vátkai Zsombor (egyedüli kismotoros junior, MZ-vel)
Szöllősi Pepe / Hidi Miki / Sándor Tamás
Négyesi Zsolt / Szilágyi Ricsi
Nagyfejeő Péter / Bárdos Roland
Dér Gábor / Szabó Ákos
Borbély Kornél / Kötél István
Tápai Tamás
Végh Tamás
Angyal Zoltán
Herczeg Balázs
Podani Milán

Végh Tominak már aszfaltra sincs szüksége

A nap végére maradt a közös gumifüst őrület, ami mára már tradicionális mozzanata az eseménynek! A 14. Streetfighter Napról hamarosan elkészül a komplett film – hasonlóan, mint az eddigiekről is -, ami bemutatja részletesen a napi történéseket! Lehet, érdemes karácsonyi ajándékként számba venni az ötletet – ez csak egy tipp. (meg a reklám helye! 🙂 )

Itt a vége, fuss el véle!

Az időjárásra vonatkozólag annyit jegyeznék meg, hogy a kezdeti 2005-ös buli részben esőben zajlott, amivel a szervezők lehet megváltották a további éveket, ugyanis a mai napig nem volt olyan, hogy a rossz idő elmosta volna a rendezvényt! Szeptember utolsó szombatján minden évben jó idő volt, kivéve 2015-öt, mikor is országos esőzés volt, viszont abban az évben a rendezvény is szünetet tartott, valahogy ráéreztek előre a szervezők!

Mikor a lóerők megbokrosodnak

És, hogy mi lesz 2020 szeptember utolsó hétvégéjén Mezőberényben? Természetesen gumifüst őrület ezerrel!!!!!!!! Let’s GO!!!!

A nap hősei

További érdekes hírek, cikkek (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés