Szöveg: Amrein László
Képek: Julian Farman

Gondolom sokan ismeritek a Yamaha RD350-es kétütemű motorját……és az RZ350-est? ……hát azt is, ugyanis a két jelzés ugyanazt a motort takarja. 1980 és ’82 között Japánban forgalmazták RZ név alatt, a világ többi részén RD név alatt futott, majd 1984-től Brazília és Európa kivételével mindenhol (Kanada, USA, Dél-Afrika, Ausztrália, Japán) RZ típus jelzést kapott.

Viszont ilyen RZ-t, mint amit Julien Farman épített, szerintem nem láttatok, hiszen eléggé kuriózumnak számít a motorépítés világában, hogy egy kétütemű gépet faragjanak át. Julian nem a klasszikus motorépítési vonalon mozog, hanem inkább technikai újítást próbált véghezvinni. Az RZ esetében ez jobbára a motor első traktusára érvényes, hiszen egy egyedi első felfüggesztést fabrikált a Yamahára.

Julian Farman a kaliforniai Livermore városban él, ahol elismert motorépítő, de végzettségét tekintve ipari tervező. Ezen tudását felhasználva a motorépítésben látta kiteljesedni magát. Korábban versenyvázakat gyártott, majd egy saját design céget alapított A.N.D Vehicles néven. 2010-ben mutatkozott be először motorépítő versenyen egy Dirtbaggerrel, amit egy VF700-ból épített. Érdeklődése hamar a kétütemű motorok felé tendált, és nem csak az RZ350 írható a rovására, hanem egy 1977-es RD400-as Yamaha is.

Nem szokványos felfüggesztést szeretett volna, így számtalan vázlat készült a lehetséges megoldásokról, végül ez a variáció valósult meg. Az elv nem új keletű, hiszen a módszer erősen hasonlít a BMW által már prezentált Telelever szisztémához, viszont Julian rendszere kicsit bonyolultabb, hiszen a Teleleverhez hasonló rendszer mellett egy első lengőkar is szerepet kapott, benne egy központi rugóstaggal, amihez a vázat is módosítani kellett.

Természetesen a motor hátulja sem kerülhette el a beavatkozást. A lengővilla egy FZR 400-asból való, a kerekek pedig a Kosman Custom-től származnak. A sportos összhatás érdekében a komplett farokidom cserélve lett egy módosított Ducati 916 idomra. Mivel versenygépről beszélünk, így az ülés elég puritánra sikeredett, mondván, úgysem túrázásra lesz használva. A fejidom első ránézésre furcsa…meg másodikra is, viszont az első lengőkar megnyújtotta a motort, így valaminek ki kellett töltenie az üres teret a kerék felett.

A végeredmény magáért beszél, persze nem kell mindenkinek tetszenie – ez úgyis a motorépítő világ egyik sarkalatos pontja, hogy ízlés dolga az elkészült remekmű –, viszont motorozható, ami azért fontos szempont.

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés