When too much is never enough! Egy brutál V8 koncepció Finnországból, potom 33 milláért!

Szöveg: Amrein László
Képek: Niklas Jäntti / Bomber Magazine

Janne Uskali (a finn Bomber Magazin alapítója) gyerekkor óta vonzódik az extrém technikai dolgokhoz, legyen az autó vagy motor! A Streetfighter motorépítési stílusban számos motort épített már át, 20 éve vesz részt a stunt riding sportban (2006-ban ők rendezték a stunt Eb harmadik fordulóját – az első Hollandiában, a második Kaposújlakon volt), 20 éve tesztel motorokat a Bomber Magazinba, 25 éve rendszeres résztvevője gyorsulási versenyeknek mind autóval, mind motorokkal. Szóval elmondhatjuk Janneről, hogy a technikai sportok, főleg az extrém vonal szerelmese! Egyik utóbbi „agymenése” az amerikai Boss Hoss példájára, egy V8-as fighter koncepció! Arra voltam kíváncsi, hogy mi mozgatta egy ilyen „szörnyeteg” megépítésében!

Mi volt az ötlet mozgatórugója?

Nézd, szinte egész életemben ezzel az extrém dologgal foglalkoztam, számtalan motort teszteltem, filmekben kaszkadőrködtem, gyorsulási versenyeken nem gyenge gépekkel indultam, így egy idő után az ember adrenalinszintje magasabb lesz, és eljön az idő, amikor valami másra vágysz! Így született meg a Bomb Boss project ötlete a Boss Hoss mintájára.

„When too much is never enough” – Janne Uskali

Mint a képeken láthatjuk, eléggé illusztris lett a végeredmény. Mesélnél a folyamatokról?

Az alapötlet nem mai, ugyanis a 2000-es évek elején kezdődött, amikor is vázlatokat kezdtem rajzolgatni, hogy hogyan is nézne ki egy ilyen projekt. Mindenképp V8-ban gondolkodtam, ez már alapból a lóerő és forgatónyomaték szempontjából egy kész erőforrás, hiszen az 5700 ccm, a 350 lóerő és a 600 Nm elégnek tűnik! De, ami még lényeges, hogy ez könnyűszerrel felhúzható 5-600, vagy akár 1000 lóerőig is! Az én gondom az volt a V8-as motorkerékpárokkal, hogy mindegyik úgy nézett ki, mint egy kanapé! Ráadásul a Boss Hoss-ok annyira drágák, hogy nem normális összeg jön ki, ha még pluszban át is építed! Így esett a választás egy Chevrolet V8 ZZ4 blokkra, amit egy amerikából hozott használt Boss Hossba építettünk be, viszont rengeteg egyedi átalakítással! (érzésem szerint az amcsi gépre inkább a papírok miatt volt szükség, hiszen gyakorlatilag szinte semmit sem használtak fel belőle – a szerk.)

Itt már alakulófélben volt a Bomb Boss

Érte, de ne szaladjunk annyira előre, mikor kezdődött a tényleges építés?

Sokáig csak terv szakaszban volt a dolog, de 2014-ben megismerkedtem egy sráccal (Jimmy Frosman), akinek volt egy módosított Kannon 502cid blokkú V8-as motorja, és akinek a segítségével sikerült Amerikából hozni a Boss Hosst. 2014 karácsonyára érkezett meg a gép, így a tényleges projekt 2015 elején indult el. A kinézetének nem volt szabad kirívónak lenni, ugyanis számos szabályt figyelembe kellett venni, ha közúti engedélyt akartam kapni. Pasi Paananen készített ehhez vázlatokat, így alakult ki a végleges forma. A kivitelezéshez viszont a B tervre volt szükség, ugyanis Pasi túl elfoglalt volt a Kele Design nevű cégével, így a tényleges munka Sami Helinnel kezdődött el, aki az egyetemen formatervezést tanult.

Ez a hátsókerék azért elgondolkodtató!

Ahogy nézem, szinte minden alkatrész egyedi.

A háromküllős drag kerekeket és a lengőkart az angliai TaylorMade Performance-től rendeltem. A váz szintén Angliában készült, egy ikercsöves, alulról feszített Spondon váz lett alkalmazva. Mivel alapfeltételem volt, hogy ez ne csak egy standbike legyen a kiállításokon, így a futómű és a kerekek használhatósága nem volt egyszerű feladat, hiszen ugyanakkor a brutalitásnak is meg kellett felelnie! Előre robosztus híd és villák kerültek, amik szükségesek is egy ekkora méretű és teljesítményű motorhoz! Hajtásként a 2,5 hüvelykes szíj és egy nagy tárcsa gondoskodik a komoly teljesítmény átviteléről a kerékre!

A kezelhetőség is fontos szempont volt, ami furcsának tűnhet a 240-es elsőkerék, és a 360-as méretű hátsókerék fényében, de a végeredmény látványos lett, és még motorozható is! Az igaz, hogy először kétségeim voltak ez ügyben, de Steve (Steve Taylor, TaylorMade Performance) meggyőzött, hogy stabil lesz a gép, és igaza lett! Előre 6 dugyattyús ISR, hátra 6 dugattyús Harrison Billet féknyergek kerültek, hullámos tárcsákkal. A kipufogó végek a Nascar Exhaus gyártmánya, brutális hanggal!  Kb. egy évig tartott, amíg összeszedtük az alkatrészeket, és elkezdődött az összeépítés! Közben Sami elkezdte kialakítani a burkolatok jobb oldalát, mert az volt az ötlete, hogy majd számítógépen áttükrözi a másik oldalt. Mikor kész volt az oldallal, akkor egy 3D-s szkennerrel be szkennelte, és a Solidworks 3D programmal modellezte le az egészet. Az idomok legyártását Sami iskolájának műhelyében készítettük el, ahol Ari Haapanen tanár úr nagy segítségünkre volt!

Mikor lett menetkész az építés?

2019 márciusban már működőképes volt, akkor zajlottak az első tesztgurulások vele. Májusban kapott rendszámot, így onnantól vehetjük késznek a projektet.

Ha valakinek ingere támadna egy ilyen gépre, és képes lenne belenyúlni a pénztárcájába, akkor megrendelésre potom 95.000 euró indulótól (33.250.000 Ft) szert tehet egy ilyen brutális motorra! Mondjuk nem gondolom, hogy ez ésszerű összeg lenne bármilyen motorért is, de mindig akad olyan, aki rácáfol a realitásra!

U.i.: Még egy megjegyzés! Azért az figyelemre méltó, hogy ez a motorkerékpár Finnországban legális az utakon! Szerinted nálunk mennyi esélye lenne erre?

További információk:

Janne Uskali:  www.instagram.com/janneuskali

Bee-One Cycles Facebook:  www.facebook.com/BeeOneCycles

Bee-One Cycles Instagram:  www.instagram.com/beeonecycles

Technikai adatok:

Építő: Bee-One Cycle
Típus: Bomb Boss
Blokk: Chevrolet V8 ZZ4 350cid (5700cc)
Üzemanyag-ellátó rendszer: Karburátor
Hűtési rendszer: folyadék hűtés
Teljesítmény: 355hp (5200-as fordulaton)
Nyomaték: 550Nm (3500-as fordulaton)
Váltó:  Automata, 1 sebességes átalakítóval
Hajtás: 2.5”  széles szíj
Váz: Acél csőváz
Első felfüggesztés: Boss Hoss 63 mm-es fordított villák
Hátsó felfüggesztés: Boss Hoss Dual 11” rugóstagok
Elsőfék: Dupla 320 mm-es hullámos tárcsák, ISR 6 dugattyús fékek
Hátsófék: Hullámos tárcsa, Harrison Billet  6 dugattyús fék
Tengelytáv: 1940 mm
Menetkész súly:  499 kg
Üzemanyag kapacitás: 16 Liter
Első gumi: Metzeler ME880 Marathon   240/40r18
Elsőkerék: Taylormade 8”x18” Drag kerék
Hátsókerék: Vee Rubber The Monster 360/30-18
Hátsókerék: Taylormade 13”x18”  Drag kerék
Lengővilla: Taylormade Shotgun

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

VINTAGE

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás