Stunt Riding történelem – I.

Szöveg: Amrein László
Képek: Amrein László, Magyar Krisztián, Táskai József, Veggie Dave

Egy sportág születése szerintem nem úgy indul, hogy valaki elhatározza, na, most egy sportágat fogok létrehozni, sokkal inkább valami új dolog elkezd működni, amiből az idők során akár egy sportág is kifejlődhet. Idővel kialakul egy verseny, aminek szabályai lesznek. Ezt lehet tovább fejleszteni, csiszolni, alakítani, amíg meg nem felel valamelyik hivatalos sportszervezet irányelveinek, és ebből már tovább lehet lépni a hivatalosság útján. Valami ilyesmi történt a stunt riding (ma már hivatalos nevén Street Freestyle) motorozási stílussal is.

Ez talán minden sportágban így kezdődött, csak a legtöbb fajtája annyira régi, hogy ma már természetesnek vesszük, hogy létezik. Viszont van a látókörünkben egy olyan motorsport, aminek a kezdete még a mi motoros életünkben kezdődött, és viszonylag rövid idő alatt eljutott a hivatalosan elismert sportágak közé! A most következő 8 részes sorozat (vetekszik egy kisebb brazil szappanoperával 🙂 ) az első nem hivatalos stunt Eb-től (1997) az első hivatalos stunt versenyig (2009) terjedő 12 évet foglalja magába. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ennek az időszaknak nagy részét személyesen is átélhettem, sőt, erősen tevékenykedtem is benne! Kaposújlakon a hazai versenyek mellett nem hivatalos Eb, és vb is zajlott, valamint az előbb említett első hivatalos verseny szintén Kaposújlakon volt 2009-ben. Ezeknek a versenyeknek a szervezője voltam Horváth Józsi barátommal, de ezek mellett a 2000-es évek európai stunt életében is szervesen részt vettem.

1997-től (balra) 2009-ig (jobbra – Végh Tamás) iszonyat nagyot fejlődött a stunt motorozás!

Lehet, kevesen tudják, de a stunt riding sport (régebben közismertebb téves nevén streetfighter) Magyarországon kapott először hivatalos státuszt a világon, ami mára a FIM Europe által is elismert lett Street Freestyle név alatt (a kettő ugyanazt takarja), viszont a hivatalosságig vezető út rengeteg energiát, munkát igényelt, amit a magyar stunt életben tevékenykedő személyek (versenyzők, szervezők, szponzorok) vittek végig! Ezt a sztorit már korábban is megírtam (MotomiX Magazin), viszont itt a weboldalon tudtam bővíteni, kicsit részletesebben kifejteni a történéseket, hiszen itt nincs karakter és kép limit, mint a nyomtatott újságban, valamint az általam szerkesztett videókkal is színesíteni tudtam az anyagot. Nos, akkor vágjuk bele!

Hát nem egy egyszerű feladatra vállalkoztam, az biztos. A végvári magyar-török csatározásokat egyszerűbb volt nyomon követni, mint ennek a motorozási stílusnak a kezdeti éveit, ugyanis a végvári harcoknál volt egy Tinódi Lantos Sebestyén nevű csávó, aki előrelátóan dokumentálta a történteket (ja kérem, így könnyű!!). A kezdeteket én is videókból és elbeszélésekből tudom, de a 2000-es évek elejétől viszont már személyes tapasztalatok alapján írom ezt a sztorit (mint modern kori Tinódi Lantos Sebestyén! 🙂 ).

1998-ban (de lehet, hogy 99-ben, már nem emlékszem pontosan) a Motor Revü egyik számában láttam egy motorost, aki úgy egykerekezett, hogy mind a két keze a feje mögött volt. Akkor ezt teljesen hihetetlennek találtam. Töprengtem is rajta, hogy hogyan csinálhatja. Akkor megvoltam győződve róla, hogy pillanatkép. Aztán kicsit később láttam videón, hogy nem az volt, kormányfogás nélkül hosszan egykerekezett! Ezt a motorost úgy hívták, hogy Antonio Carlos Farias.

Farias több év kihagyás után 2004-ben versenyzett újból

A néphiedelem szerint ő honosította meg ezt az akrobatikus motorozást Európában, mikor 1990-ben a családja áttelepült Brazíliából Spanyolországba. Farias eddigi munkásságát figyelembe véve, azt hiszem nyugodtan neki adhatjuk az alapítói címet (ahány későbbi versenyző őt tekintette példaképének). Igaz, hogy Farias kezdte ezt a „bulit”, de legalább akkora jelentősége van Kevin Carmichael nevének is, hiszen Kevin volt az, aki az évek alatt a rengeteg kitalált gyakorlatával, úgymond „egyengette” a stílus útját. Kevin 2003-ban versenyzett utoljára, de ennek ellenére, amíg be nem fejezte a pályafutását, erősen meghatározó szereplője volt a világ stunt életének. 2018-ban egy térdsérülés miatt befejezte a motoros bemutatókat, egy rövid ideig még a motorozás közben felépített autós show műsorokat nyomta, de hamarosan azokat is megszüntette. Egy darabig a Skót-felföldön motoros túravezetéssel is foglalkozott, de Kolumbiába is szervezett túrákat egy ottani off-road csapattal közösen. Mára teljesen visszavonult a hivatalos motorozástól.

Ezt a rövid demót 2006-ban szerkesztettem Kevinnek
Kevin Carmichael mindig is kereste a kihívásokat. Triumph Rocket III egykeréken!

Streetfighter – Stunt Riding – Extreme Bike – Akrobatikus motorozás. A világ különböző pontjain különbözőképen nevezik ezt a dolgot, de abban mindenkinek megegyezik a véleménye, hogy ez minden, csak nem hétköznapi motorozás. Hogy honnan is indult ez az egész őrület? A „történelemkönyvek” azt írják, az Egyesült Királyságból. Tény és való, hogy Edinburghban (Skócia) tartották az első nemzetközi versenyt, de szerintem nem lehet ezt a sportot egyedül csak a brittek nyakába varrni. Tuti, hogy nem ők találták fel a spanyolviaszt, hiszen a világ minden táján motoroznak, és ez természetszerűen azzal jár, hogy előbb-utóbb mindenhol lesznek páran (egymástól függetlenül), akik nem elégednek meg a kétkeréken való közlekedéssel. Jó pár versenyző előéletében komoly szerepet játszottak a BMX, krossz vagy triál stílusok, mielőtt utcai motorra ültek. Vagy talán az is lehet, hogy ez az egész csak misztifikáció és a magyarázat mindössze annyi: páran egyszerűen annyira balfékek voltak, hogy a kuplung-gáz játékot nem érezték, és már egykerékre is ugrott a motor? :-). Egy biztos, hogy 1997-ben volt az első ilyen verseny, amit a publicitása miatt vehetünk induló pontnak.

A stunt sport kötelező gyakorlatai (kvalifikációs elem):
1. burnout (gumifüst) lábletétel nélkül bója körül, mindkét irányba

Anglia, a 90-es évek közepe. A pontos sztori nem ismert, mert Kevin Carmichael is csak annyit tudott erről mondani, hogy egyszer csak megjelentek az utcán és a motoros rendezvényeken ezek a széles kormányú, idom nélküli motorok. Nem sokkal korábban kezdett elterjedni, hogy motorversenyeken (betétprogramként) motoros akrobaták bemutatókat tartottak. Pl. Gary Rotwhell és Joss Hars az első Eb-n (1997) már rutinosabb versenyzőknek számítottak a jó pár bemutatóval a hátuk mögött. Talán Gary Rotwhell-t vehetjük az első stunt ridernek Angliában, ugyanis ő volt az, aki elég nagy ismertségre tett szert ezzel az akrobatikus motorozással a versenyek létrejötte előtt is.

A stunt sport kötelező gyakorlatai (kvalifikációs elem):
2. lassú egykerekezés

Rothwell nem csak otthon, hanem Amerikában is nagy népszerűségnek örvendett. Köszönhette ezt az ismertséget a különböző világ és Guinness rekordjainak (hét világ- és Guinnes rekordot tartanak számon az ő nevével. Pl.: 250 km/h-val húzatta magát Hayabusával vaspapucson), valamint az otthoni és amerikai gyorsasági versenyeken (Donington Park, Daytona, Laguna Seca, Silverstone, stb.) tartott bemutatóinak. Mivel egyre több követőre talált, akik „majd én megmutatom” címszóval ültek motorra, lassan elkerülhetetlenné vált, hogy verseny formájában döntsék el, ki a jobb. Mint már említettem, az első verseny 1997-ben volt, ezt egyből ki is nevezték Európa-bajnokságnak, ami a Scottish Motorcycle Show programjaként került megrendezésre.

A stunt sport kötelező gyakorlatai (kvalifikációs elem):
3. elsőkeréken gurulás

Kicsit előre ugrok információval. Mivel a kvalifikációs elemek ebben a részben kaptak illusztrációs szerepet, így itt kell megjegyeznem, hogy ezeknek az objektív pontozhatóságát (kivéve a bója körüli forgást) Erdős Csaba (hazai stunt rider) dolgozta ki (korábban nem ennyire voltak mérhetőek), és ez az új szisztéma 2004-ben, a szegedi versenyen volt alkalmazva először!

A stunt sport kötelező gyakorlatai (kvalifikációs elem):
4. egykerekezés bója körül. Ez a gyakorlat csak 2009 után (a hivatalosság kezdetekor)
került be a kötelező gyakorlatok közé

-folytatjuk-

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés