Stunt Riding történelem – II.

Szöveg: Amrein László
Képek: Archie Love, Amrein László

Ha lemaradtál az első részről, itt elolvashatod: I. rész

Bevezető: “Ez a 8 részes sorozat (vetekszik egy kisebb brazil szappanoperával 🙂 ) az első nem hivatalos stunt Eb-től (1997) az első hivatalos stunt versenyig (2009) terjedő 12 évet foglalja magába. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ennek az időszaknak nagy részét személyesen is átélhettem, sőt, erősen tevékenykedtem is benne! Kaposújlakon a hazai versenyek mellett nem hivatalos Eb, és vb is zajlott, valamint az első hivatalos verseny szintén Kaposújlakon volt 2009-ben. Ezeknek a versenyeknek a szervezője voltam Horváth Józsi barátommal, de ezek mellett a 2000-es évek európai stunt életében is szervesen részt vettem. – Amrein László”

1997. European Stunt Riding Championship

Ezt a versenyt Edinburghban, a Scottish Motorcycle Show részeként rendezték meg, ahol több ország motorosai küzdöttek (angol, skót, svéd, és francia versenyzők). A régi videofelvételeket nézve, mára hatalmas fejlődésen ment keresztül ez a stílus. Az akkori versenyzők még közel sem voltak technikailag komoly szinten, ami a mai versenyzőknél már alapkövetelmény.

Kevin Carmichael a nemzeti identitását is beletette a versenybe ’97-ben

Igaz, hogy holtpontos egykerekezést és körbemotorozást ezen a versenyen még nem látunk (AC Farias ezen az Eb-n nem indult), de őrületes burn-outok, gyors egykerekek 1-2-3 személlyel, motor után csúszás (a cipő alján titánnal), tankon állás – bőven szerepelt a gyakorlatok között. Akkoriban még a motor ereje dominált jobban a gyakorlatoknál.

Akkor még kellett a motor ereje egy ilyen gyakorlathoz. Ma már tudjuk, hogy kismotorral is meglehet csinálni

Az elsőkeréken gurulások is gyerekcipőben jártak a maiakhoz képest. Viszont látványelemként használtak fény- és füsteffekteket. Ezen a versenyen egy angol hölgy is indult [Fiona Balei]! Igaz, még ma sem túlzottan elterjedt a női nem ebben a sportágban, de az idők során azért többen nemzetközi hírnévre is szert tettek közülük (pl. a francia Sarah Lezito, vagy a német Mai-Lin)! Abban az időben még a motorok sem voltak olyan speciálisan átalakítva, mint a maiak, hiszen egyiken sem volt még kitámasztó és alapjárat-állító csavar – a kormányon lévő hátsó fékről nem is beszélve –, így szinte mindegyiken csak a kormány volt lecserélve meg az idomokat hajigálták le.

Gary Rothwell

Ez a verseny volt az, ahonnan végül is számítani lehet az európai stunt riding stílus indulását. Azt egyértelműen le lehet mérni, hogy az erről készült videóból táplálkozott több ország motorosa, hiszen az itt látott elemek köszöntek vissza idővel (ahogy terjedt a videó) a későbbi versenyzők gyakorlataiban.

Martin Child

1998. European Stunt Riding Championship

Ez már nagyobb volumenű volt a 97-esnél, ugyanis nem egy rendezvényen belüli betétszámként szerepelt, hanem három különböző helyszínen rendezték meg.

Kevin Carmichael itt gipszes jobb lábbal versenyzett

Ezen a versenysorozaton AC Farias is indult, amivel szerintem nemcsak a nézőket sokkolta, hanem a versenyzőket is. Sokan talán itt döbbentek rá, hogy, jééé, ezt így is lehet csinálni? Ugyanis Farias egy kitámasztóval jelent meg a motorja hátulján. Míg az egész mezőny ráragadt a gázra, addig ő gyönyörű lassú egykerekezéseket produkált, és olyan forgásokat mutatott be (két személlyel is), hogy az még majdnem a mai mezőnyben is megállná a helyét. Röviden: Farias fényévekkel az egész mezőny előtt járt, történelmet írt! Idővel aztán egyre több követőre talált, akik elkezdtek kiemelkedni a mezőnyből (pl. Kevin Carmichael, Craig Jones, Dave Coates, Sonny Ferguson).

AC Farias akkor magasan a mezőny fölött volt technikai szempontból

A versenysorozat alatt Farias verhetetlennek bizonyult, de már voltak biztató jelek más versenyzők részéről is. Craig Jonesnak és Kevin Carmichaelnek a harmadik fordulóra már kitámasztó volt a motorjuk hátulján. Igaz, hogy a lassú egykerék még nem ment nekik biztosan, de Kevin azért a motort lerakta kitámasztóra, és elsőkeréken is megfordult, Craig pedig a kitámasztóba lépve állva egykerekezett.

Craig Jones

Kevin is megcsinálta Farias után a kéz nélküli egykerekezést, de ezzel csak a már „szokásos” sorrend alakult ki. Farias, Kevin, Craig. Így az Eb végső sorrendje is ez lett. Kevin az első fordulókban begipszelt lábbal motorozott, de tegyük hozzá, hogy nem ez miatt lett a második.

AC Farias

1999. European Stunt Riding Championship

Fejlődött a dolog, hiszen ebben az évben már 4 fordulós lett a versenysorozat! Mi is lehetett volna más az első helyszín, mint a már jól bevált edinburgh-i pálya? Az első fordulót ismét itt bonyolították le. Eddigre már érezhető volt az „erőviszonyok” kialakulása. Kevin és Craig profi műsorral álltak elő, és nemcsak a gázt húzták, hanem használták a technikai gyakorlatokhoz szükséges átalakításokat is a motorjaikon (kitámasztó, alapjárat-állító csavar). Az előző évhez képest hatalmas fejlődést mutattak egyes versenyzők, de igazán kiemelkedőt csak Kevin és Craig. Lassan megjelentek a színen az újak is, akik szemmel láthatóan Kevin „múltjából” merítették az ötleteiket. Gondolok itt az első tengelyen elhelyezett lábtartóra – amit ő talált ki –, valamint a balance-szal (segítő) való egykerekezések variációira. Az első fordulóban a már szokásos sorrend alakult ki, és mivel itt Farias nem indult, így mindenki előrébb került egy hellyel (Kevin első, Craig második).

Sonny Fergusson

A második fordulót Észak-Írországban rendezték. Mivel Farias eddig nem szerzett pontot – ráadásul ekkor történt az, hogy valami nézeteltérés miatt összepakolt és hazament -, így ismét Kevin nyert Craig előtt.

A harmadik fordulót a Mallory Parkban (ez egy gyorsasági pálya Angliában) bonyolították le. Itt már megjelent Kelet-Közép-Európa is Milan Rozsypal képviseletében Csehországból. Ez is mutatja, hogy pár év alatt mennyire terjedt, népszerűsödött ez a motoros stílus, hogy a földrajzilag viszonylag távoli Csehországból is volt nevező, ugyanis addig nagyrészt az Angliához közeli országokból voltak az indulók. (99-ben már nekünk is kezdett képben lenni ez a dolog. Ekkor volt az első hazai verseny Csongrádon).

Csongrád 2000. Havas Péter elsőkeréken gurulása

Kevin itt mutatta be először az elsőkerék nélküli motorozást, ami végül is hozzásegítette a második Európa-bajnoki címéhez. Erre az extrém gyakorlatra szüksége is volt, ugyanis ez az Eb már technikailag magasabb szinten zajlott, mint az előző kettő.

Kevin Carmichael

A negyedik forduló Olaszországban volt, egy gyorsasági pályán, ami versenyről szinte nem is találni infót a neten. Ezen a fordulón indult Farias is, viszont Kevin itt nem vett részt. Végül az összesített pontok alapján a ’99-es Stunt Riding Európa-bajnokságot Kevin Carmichael nyerte. Szerintem, ha Farias minden fordulón indult volna, akkor máshogy alakul ez a sorozat is.

Az olasz fordulóról ezen a plakáton kívül nemigen tanúskodik más

2000. World Stunt Riding Championship

A helyszín Kanada, Montreal. Volt egy érdekes jellemzője ennek a versenynek, ugyanis a Honda volt a főszponzor (gondolom a kanadai importőr), aki kikötötte, hogy csak az általa biztosított motorokkal indulhat minden versenyző. Összesen két motor állt az egész mezőny rendelkezésére. Nos, szerintem két dolog miatt nem volt fair ez a verseny. Egyrészt, aki nem Hondát használt előtte, annak biztos nem volt egyszerű átülni másik gépre, másrészt a mezőny vége már egy lehasznált gépet kapott maga alá. Volt olyan is, aki a márka miatt nem tudott indulni. Például Kevint akkor az angol Suzuki szponzorálta, így nem ülhetett Hondára, ezért nem is indult. Ezen a versenyen az első helyen Farias, a másodikon pedig Craig Jones végzett.

-folytatjuk-

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

VINTAGE

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás