Az új gumi formaleválasztó réteg eltávolítása.
Szöveg és képek: Amrein László
Vannak örökös témák a motorozás berkeiben, amik olyan szinten tudják megosztani a motorosokat, hogy néha szinte „ölre mennek”, hiszen mindenki tudja mi a tuti!
Rutinos kommentelők a következő kérdéseknél már készítik is be a popcornt: milyen olajat tegyek a motorba, milyen láncsprayt ajánlatok, vagy spray vs. láncolajozó? Szinte ahány válasz, annyi vélemény, ember legyen a talpán, aki eltudja ezek alapján dönteni, hogy mi is a jó!
De, ami a legnagyobb vitákat szokta generálni, az a gumi kérdés! Milyen gumit vegyek? Itt a különböző vélemények ugyanúgy megállhatják a helyüket, hiszen több paramétert kell figyelembe venni. Milyen motor, milyen intenzitással, milyen stílusban, milyen időjárási körülmények között használva, stb. Szóval lehet, hogy egy adott gumi valakinek nem felel meg, de ugyanaz a gumi egy másik ridernek, a más szempont miatt pedig rendben van.
Én most cseréltem gumikat, egy vadiúj Continental ContiSportAttack2 szett került az R6-ra. Nem kérdeztem meg senkit, azért már van annyi rutinom sportmotoron, hogy kb. “belőjjem”, mire van szükségem (az előző Michelin Road 5 nem jött be, kicsit “hegyes” volt nekem), és azzal is tisztában vagyok, hogy szinte bármelyik utcai sportgumi túlmutat rajtam!
Az új gumik cseréjénél velejáró kérdés, hogy mi a jó technika a formaleválasztó réteg eltávolítására. Tudjátok, az a leheletvékony csúszós réteg, ami az első km-eken megtudja tréfálni az embert.
Többféle módszerről olvastam már, van, aki csiszolópapírral, féktisztítóval, konyhai dörzsi szivaccsal még az elindulás előtt eltávolítja ezt a réteget, viszont a hivatalos kommunikáció, hogy egy összefüggő 50-100 km-es motorozás alatt a rendesen felmelegedett gumiról önmagától elpárolog ez a réteg. Természetesen ezt a távot kellő óvatossággal kell megtenni.
Én a motorozást választottam, odafelé lájtosabban, visszafelé pedig már kicsit merészebb tempóban mentünk egy barátommal. Közben beszéltük ezt a formaleválasztó réteget, és ebből született, hogy megkérdezem ez ügyben Szikora Bandi barátomat (Bátszi Motor), aki elég régóta foglalkozik motorgumikkal, így számomra mérvadó a véleménye.
Érdemes meghallgatni, hiszen a hivatalos ajánlás mellett a sokéves tapasztalat is hasznos lehet:
További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):