Rendezvényszervezés

A ’90-es évek végén egyre több helyen rendeztek gyorsulási versenyeket a motoros találkozók programjaként. Én abban az időben szinte minden hétvégét valamelyik találkozón töltöttem, szerencsére az akkori munkám ezt megengedte. Jocekot nem érdekelte ez a találkozósdi, de a gyorsulási versenyek annál inkább! ’98-ban annyira megtetszett neki, hogy egyik alkalommal oda is állt a rajthoz az én “gyönyörű” fekete 1100-as GSXR-emmel!

’97 tavaszán már terveztem a helyszíneket, ahová menni kellett! 🙂 …akkor még papíralapú, kézzel rajzolt “itinert” használtam! 🙂

Bennem szerintem nem volt olyan ambíció, mint benne, én örültem annak is, hogy kívülről néztem a versenyt (habár Kunmadarason 2000-ben egyszer én is versenyeztem, a haverokkal neveztünk be 🙂 ). Így telt el az 1998-as szezon, jártunk versenyről versenyre (Easy Wolf gyorsulási kupasorozat), Jocek meg versenyzett az én gépemmel (akkor épp nem volt motorja, de következő évben vett egy vadiúj Yamaha R1-et). Év végén az volt a kérdés, hogy miért kell nekünk annyi sok km-t utaznunk, ha részt szeretnénk venni egy gyorsulási versenyen, miért ne lehetne itt Kaposváron is rendezni ilyent? A beszélgetéseinknek az lett a végeredménye, hogy ’99-ben a kaposvári Vásártéri úton lezajlott az első általunk szervezett motoros gyorsulási verseny! Mondjuk a szervezés nem volt egyszerű, a tudatlanság párosult a lelkesedéssel, de valahogy működött 🙂 !

Az első rendezvényünk (motoros gyorsulási verseny) 1999-ben a kaposvári Vásártéri úton

A siker élménye görgette tovább a dolgot, természetes volt, hogy következő évben újból legyen gyorsulási verseny Kaposváron. Viszont addigra már egyre jobban kezdett begyűrűzni a stunt motorozás (akkor streetfighter néven ismertük még a stílust), így a gyorsulással együtt, már egy streetfighter versenyt is szerveztünk betétprogramként! Öt versenyző állt rajthoz akkor, de olyan hatalmas visszhangja volt a látványnak (óóóó, azok a kezdetleges trükkök a maiakhoz képest! 🙂 ), hogy egyből háttérbe szorította a gyorsulást az agyunkban! Ennek lett a következménye, hogy 2001-ben már nem is gondolkodtunk gyorsulásban, csak erre a streetfighterre összpontosítottunk!

Az első streetfighter verseny Kaposváron 2000-ben. Szöllősi Pepe már akkor rápróbált a háttal egykerekezésre

Ekkor már vadásztam az ilyen videókat, és valakitől 2000 őszén kaptam egy kazettát, amin egy csehországi rendezvény volt…….rajta a skót Kevin Carmichael Európa-bajnokkal! Ezt nézegetve beszélgettük, hogy na, őt kellene meghívnunk, az milyen komoly lenne! A gondolatot tett követte, és Erdős Csaba segítségével 2001-ben Kevin volt a sztárfellépő a rendezvényünkön! Ez akkor nagyon nagy szó volt, ugyanis előtte ilyen húzást még senki nem lépett meg! Ez a verseny akkor már egy 4 fordulós sorozat nyitóállomása volt, ugyanis az volt a fixa ideám, hogy az előző évi különálló versenyeket össze kellene fogni egy sorozattá! Kaposvár, Kunmadaras, Nyíregyháza és Szeged szervezői ültünk össze, és egyeztettük le a közös szabályokat. A versenysorozat főszponzorát Porpáczy Ricsinek köszönhettük (Szeged), az akkori Triumph importőr állta az összetett díjazást! Szóval nem ragozom sokat, a történet idevágó része annyi, hogy szerintem ettől a versenytől kezdve változott meg az én életem irányvonala! Kevin meghívásával kiemelkedőt alkottunk, ami irányt a későbbi évek során is próbáltuk szem előtt tartani. Ezen a versenyen egy másik szál is elindult számomra. Mókus (Herczeg Balázs) itt lépett fel először a Simsonnal, ami nekem annyira tetszett, hogy elkezdtem ajánlgatni a többi verseny szervezőinek is, de ez már egy másik szál, egyelőre még maradjunk a rendezvényszervezésnél!

2001 Kaposvár – Kevin Carmichael műsorától mindenkinek leesett az álla!
Komoly érdeklődés volt Kevin miatt, mind a nézők, mind a média részéről!

Az elkövetkező években hatalmas érdeklődés volt a stunt rendezvények iránt, amiben a kaposvári helyszín kiemelkedőt nyújtott! 2002-ben már nem versenyt, hanem csak meghívásos show-t tartottunk, természetesen ismét Kevin meghívásával! Addigra én már Mókussal is közösen dolgoztam, és akik meghívták őt Kevinen keresztül Skóciába bemutatózni (erről részletesebben kicsit később olvashattok), kiderült, hogy ők szervezték az addig stunt Eb-ket is. Mikor Edinburgh-ban találkoztunk velük, meghívtam őket a kaposvári rendezvényre, amit ők elfogadtak, és tiszteletüket is tették.

2002-ben a kaposvári rendezvényen Robbie és Margaret Allan társaságában. Ők voltak az addigi stunt Eb-k, és a 2003 – 2004-es vb szervezői

A rendezvényeink évről – évre nőttek, ami számomra egyre több kapcsolatot, és egyre nagyobb ismeretséget is hozott magával. 2003-ban ismét formabontót alkottunk, ugyanis már nem csak stunt fellépők voltak, hanem FMX Freestyle, supermoto és triál bemutatók is! Ezt már a közeli kaposújlaki reptéren rendeztük, ahol jobb körülmények voltak adottak. Az évek alatt volt ott bemutató, verseny, éjszakai tűzijátékos show, de ami igazán az első nagy lépték volt, az az általam szervezett, háromfordulós (Hollandia, Magyarország, Finnország) 2006-os European Stunt Riding Championship volt, de ne ugorjunk annyira előre, hiszen előtte még voltak történések a kaposújlaki reptéren, és velem is.

2003-ban Csehországból Petr Kuchar……..
….. Hollandiából Alex van den Broek, többszörös holland triál bajnok …..
….. és a brazil Odair Salmazo kápráztatta el a közönséget a többi fellépő mellett!

A 2004-es kaposújlaki rendezvény még meghívásos show volt, ami szintén nemzetközire sikeredett, hiszen a magyarok mellett Csehországból ismét Petr Kuchar (FMX Freestyle), Oroszországból Denis Shapov, és az osztrák Marco Lürzer kapott meghívást, valamint ismét Kevin Carmichael volt a sztárvendég!

2004 Kaposújlak – Kevin Carmichael akcióban

2004-ben a Stunt vb 2 fordulós volt, az elsőt Csehországban rendezték, ahová meghívást kaptam a zsűribe! Nem gondoltam, hogy én lennék a legmegfelelőbb ember olyan neveket pontozni, mint AC Farias, Chris Pfeiffer, Humberto Ribeiro, Potzner Feri vagy Odair Salmazo, vagy akárki, aki kicsit is tud egykerekezni, de nem utasíthattam vissza Marek Lichtenberg (szervező) felkérését, hiszen benne voltam már annyira ebben a stílusban, láttam, ismertem annyit belőle, hogy – szerintem – reális különbséget tudtam tenni a versenyzők között.

Potzner Feri a 2004-es csehországi vb fordulón.
Hatalmas tömeg, a hangulat pedig egy arénáéhoz hasonlított,.
Azóta is ezt a versenyt tartom a legkomolyabbnak, amit szerveztek Európában!

A második forduló az angliai Donington Parkban volt, ahova szintén meghívtak a zsűribe! Igaz, a mezőny koránt sem volt olyan népes, mint a cseh fordulón, de a komoly nevek (mondhatjuk, az akkori krém) mind ott voltak, így a feladat súlyát szintén éreztem. Megnyugtató volt látnom, hogy nem én vagyok a gyenge láncszem a zsűriben, ugyanis mikor bele lestem a mellettem levő zsűritag pontozásába, nem értettem, hogy mit néz az ember, vagy, hogy mit pontoz!

Anglia, Donington Park, 2004 stunt vb II. forduló (döntő)

Erre a rendezvényre vittem magammal Dodort és stábját a SuperBike tévétől, így muszáj volt repülővel menni, mert nekik a többnapos autózás nem fért bele. A kényszer nagy úr, így én is repülőre ültem, pedig talán ettől parázok legjobban! Azóta sem tudtam rávenni magam még egyszer, de akkor egy vb zsűritagsága volt a tét! Az utat a SuperBike fizette (akkor már ott dolgoztam), a szállást pedig a szervezők! 🙂
Lassan a nemzetközi motoros médiában is kialakultak kapcsolataim (Streetfighters Magazin – Anglia / Fighters Magazin – Németország, Bombers – Finnország), amiket a későbbiekben szintén tudtam kamatoztatni.

2005-ben viszont már egy nemzetközi versenyben gondolkodtunk, amire a magyarok mellett Svédországból, Németországból és Ausztriából érkeztek versenyzők.

Matti Tepsa Svédországból jött versenyezni Kaposújlakra

További megtiszteltetés volt számomra, hogy 2005-ben és 2006-ban az akkor még létező Interwheel motorkiállítás szabadtéri programjának a szervezését rám bízta Medgyes Zsuzsa főszervező.

A 2005-ös és 2006-os Interwheel szabadtéri programszervezőjeként, több stílust válogattam össze
A 2006-os Interwheel-en saját standon népszerűsítettem a Stunt Eb-t

Egy holland és egy finn szervezővel alakult ki olyan kapcsolat, akikkel sikerült még 2005 ősszel leegyeztetni a 2006-os Eb versenysorozat közös szabályait – hasonlóan a 2001-es hazai sorozathoz -, ami által egy olyan Európa-bajnokság alakult ki (persze akkor még nem hivatalos), ami szerintem az egész európai stunt életet megmozgatta. A kaposújlaki fordulóról még a Discovery Channel is forgatott egy filmet, ami komoly hangsúlyt adott a színvonalnak!

A Discovery Channel stábja Kaposújlakon. Ez a film is emelte a verseny rangját

Minden fordulón 20 körül volt az indulók létszáma, köztük Chris Pfeiffer (Németország) és Humberto Ribeiro (Portugália) is (sőt, Finnországban AC Farias is indult / brazil-spanyol), akik prominens alakjai a világ stunt életének. Ez azért volt úgymond komoly, ugyanis ők általában nagy pénzekért vettek részt rendezvényeken, de az Eb cím elnyerésében láttak potenciált, így Kaposújlakon mindketten rajthoz álltak. Egy ilyen nemzetközi versenysorozat megszervezése után felmerülhet a kérdés, hova tovább?

A 2006-os Stunt Eb-n Chris Pfeiffer Kaposújlakon
A kaposújlaki reptéren már lehetőség volt látványos éjszakai bemutatókra is!
(fotó: Magyar Krisztián)

Ekkorra már 120%-ig bele voltam merülve a motoros életbe (eddigre már ez volt a munkám is, hiszen évek óta a SuperBike Magazin és a MotomiX Magazinnál dolgoztam), a lendület nagy volt, és mertem “nagyot álmodni”, így 2007-re meghirdettük a World Stunt Riding Championship-et! Merész dolog volt, egyrészt az anyagi vonzata miatt (csak a díjazás és az útiköltség térítés több, mint 10.000 euro volt, és ott voltak még a rendezvény egyéb költségei), másrészt az én értékrendemben kevés lett volna, ha csak európai riderek vesznek részt rajta. Valamint, hogy a titulus is elismert legyen, meg kellett oldani a nemzetközi promóciót is! Nagyon komoly szervezést igényelt, és végül 31 versenyző 10 országból (ketten Amerikából) állt rajthoz Kaposújlakon! Több volt a külföldi, mint a hazai induló, ilyen sem előtte, sem azóta nem volt itthoni versenyen, még csak közel sem!

2007-ben Kaposújlakra figyelt a stunt világ ……. az amerikai fórumokon is ez volt a téma

Az eseményt hirdettük német, finn, francia és angol motoros magazinokban, és utólag is számos cikk jelent meg a versenyről ezekben a médiákban. Sokat dolgoztam rajta, de végül nem volt kérdés, tényleg vb volt-e, vagy sem! Ennek igazolása volt, hogy a győztes Angyal Zolit (akinek akkor már a menedzseri dolgait láttam el, amire később még visszatérünk), ezután szinte az összes nagyobb európai rendezvényre hívták sztárvendégnek! A szervezés elismerése volt még, hogy a 2008-as magyar versenyre 3 francia rider azért jött el, mert annyira tetszett nekik az előző évi rendezvény! Ez már nem volt nemzetközi versenynek hirdetve, de mégis 4 országból indultak rajta!

A német Fighters Magazinban is 1/1 oldalas hirdetés jelent meg a vb-ről
A francia StreetMonsters magazinban többoldalas cikk jelent meg…..
….de az angol Streefighters magazin is nagy volumenben számolt be a versenyről

2009-ben nagy változás állt be a hazai stunt riding életben, ugyanis ettől az évtől, hivatalos sportág lett (világelsőként!)! Először a MAMS Dragbike szakág keretén belül, majd később külön szakágként. Mára pedig a FIM Europe (Európai Motorkerékpáros Szövetség) által is elismert sport lett! 2009-ben az év első hazai versenye a kaposújlaki volt, ami már a MAMS égisze alatt zajlott, így azzal a ténnyel büszkélkedhetünk Jocek barátommal, hogy a világ legelső hivatalos stunt riding versenyét mi rendeztük! Ebben az évben különböző problémák miatt számomra megszakadt a munkásságom a stunt életben, de mint, ahogy tartja a mondás: minden vég, valami új kezdete! … és 2010-ben elindult a MotoRage Magazin……de még előtte kicsit nézzük a párhuzamos tevékenységeimet, hiszen azok is fontos részét képezik a sztorinak!

…. a folytatáshoz klikk a Menedzselés-re:

A világ első hivatalos stunt versenye Kaposújlakon zajlott 2009-ben!

Eladó motorok

Videó szerkesztés