Menjek motorozni vagy ne??? Pár (nem rövid) gondolat a jelenlegi motoros társadalomról!

Szöveg: Amrein László

Gyerekek, ez hosszú lesz, így azoknak ajánlott, akik 3 sornál több információt is hajlandóak elolvasni, és akiket az is érdekel, amiben nem halt meg senki, nem karamboloztak, nem hajtottak gyorsan, stb.! A téma a jelenlegi járvány köré épül, aminek viszont erősen van motoros vonatkozása!

Még itt az elején előre bocsájtom, nem akarom elbagatellizálni a vírust, nem akarom félvállról venni, viszont a reális tájékozottság sokat segít az egészséges mentális állapot megőrzésében! Sajnos a mai társadalom olyan erősen hisz a neten (főleg az FB-n) olvasott információkban, hogy a rossz szándékkal gyártott hírek, fake news-ok, kamuoldalak, kattintás vadász oldalak, szenzációkeltés cikkek között (pánikkeltés) egyre nehezebb kiszűrni az igazságot! Teszem hozzá, én is ezzel küzdök. 🙁

Hetek óta olvasom a motoros társadalom összeszólalkozásait, vitáit, nemegyszer durva sértegetéseit! Soha nem szóltam hozzá ezekhez a vitákhoz, annak ellenére, hogy határozott álláspontom van több vita tárgyában is. Mi értelme van bármihez is hozzászólni 6892. posztként? Kit érdekel? Szerintem senkit, aki pedig ott vergődik 548 poszton keresztül (általában elég gyorsan elvész az eredeti irányvonal, hamar más témában marják egymást a motorosok), bizonygatva az álláspontját, annak hiába is írna bármit az ember (esetleg hiteles tényekkel, adatokkal alátámasztva), úgyis csak a saját nézetét mantrázná!

Továbbá egy posztnak túl hosszú lenne az írásom, és mivel van egy olyan felületem (ez a motorage.hu oldal), ahol a véleményemet bőven kitudom fejteni, így itt meg is teszem …. és nem arctalanul! A húsvét körüli napokban – ebben a fene nagy karanténban – volt rá időm, hogy összeszedjem gondolataimat, amik egyre jobban kikívánkoztak belőlem. A téma pedig a motoros társadalom morálja (ami most a járvány kapcsán „kivillantotta foga fehérjét”!), ami kivetíthető az egész társadalomra is!

Ugye, van ez a járvány, ami rengeteg problémát vetett fel az egész emberiségnek! Viszont van néhány pozitív oldala is, amik közül most egyet emelnék át ide a témámba (pozitívumként értékelem, hogy rámutatott beidegződött tendencia ellentmondására). Van az a közhely, hogy aki motoron ül az testvérem, barátom, stb.! Nos, most azért csak csak kiderült (ennek a vírusnak a hatására), hogy ez mekkora baromság! Ahány elég durva, veszekedős posztot láttam, olvastam, az simán bizonyítja, hogy ez a „testvériség” elég könnyen elvérzett! Én pl. soha nem azon az alapon értékeltem bárkit is, hogy van-e motorja vagy nincs, hanem az emberi tulajdonságai alapján! A motorosok között is jó pár olyan van, akiknek az értékrendje, felfogása, magatartása nálam már eleve kizárná, hogy baráti vagy akár csak haveri kapcsolatba is kerüljünk. Viszont, ha rendben vannak az említett szempontok, akkor felőlem járhat autóval, biciklivel, vagy akár rollerral is, és idővel akár barátság is kialakulhat belőle! De, hogy a mondandómra térjek, a kijárási korlátozás alatti motorozásról ejtenék néhány gondolatot.

Ugye, van egy alaphelyzet, amit járványnak hívunk. Ezt a dolgot kellene minél előbb, és minél praktikusabban megoldani. Nos, mivel sajnos a helyzet megoldásának a lehetősége nem egy szakmai orvoscsoport kezében van, hanem a politika irányítása alatt (ami magában még nem lenne baj, a gond ott kezdődik, hogy esetleg a pártok felhasználják a helyzetet a saját politikai céljaikra), így nem biztosított, hogy maximálisan egészségügyi szempontok alapján történjenek lépések a megoldásra. A jelenlegi kormányzati szankciók pedig számos olyan pontot tartalmaznak, ahol több konfrontálódási lehetőségük van az embereknek. És itt már előtérbe is kerül a politikai nézetkülönbség a motorosok között (amíg csak inteni kellett az úton egymásnak, ez senkit nem érdekelt, addig az is testvére volt, akit most anyázik! A járvány után azért majd figyeljetek ám, hogy kinek integettek az utakon! 🙂 )! A probléma a kijárási korlátozás ellentmondásosan értelmezhető pontjaival van!

Ez a kép nagyon jól prezentálja a vita tárgyát!

A korlátozás szerint NE MENJ sehova, viszont, ugyanebben a rendelkezésben az is le van írva, hogy NEM KÖTELEZŐ otthon maradnod, hiszen ide, meg ide, meg ide azért mehetsz megfelelő indokkal, így a lista végén jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor hova nem szabad menni??? Ehhez jön a miniszterelnök kifejezett buzdítása, miszerint minél többet tartózkodj a szabadban, ami egy „felkérés keringőre”! Ezen pont hatására elszabadultak az ellentétes nézetek a motorozással kapcsolatban, hiszen kibúvási lehetőséget kínáltak, kiskaput nyitottak meg sokak számára! A „Stay home” hívek értelmezésében iszonyat veszélyes most motorra ülni (szerintem b@romság, megfelelő intelligenciával kezelhető a dolog), szerintük ne terjesszük jobban a járványt a motorozással (logikus érvelés mentén látható, hogy magában a motorozás nem terjeszti jobban, mint mondjuk egy bevásárlás…sőt!!!), valamint, ha elesel, akkor ne terheld pluszban az amúgy is túlterhelt egészségügyet! Nos, ennél az utóbbi indoknál kellene kicsit gondolkodni, vagy, ha nehezére esik valakinek, akkor legalább utána járni (persze, tudjátok a tutit, olvastátok a fészbukon!)! Segítek! Az alábbi két illusztrációs képen, és az adatokon lehet kicsit gondolkodni!

Én a somogy megyei adatokat veszem most illusztrációnak (2018. évvégit találtam legfrissebbet), ebből indulok ki, itt élek, és ezzel van tapasztalatom! Azért beszédes, hogy megyei szinten 38 intenzív ágy áll rendelkezésre a jelenlegi 20 regisztrált főre (nem kórházi kezeltre!!), akik közül többen otthon gyógyulnak! Nem beszélve arról, hogy az összágyak száma pedig 2144 db, ami egy vészhelyzeti átcsoportosításnál elég komoly lehetőséget biztosít! Persze az továbbra is kérdés, hogy mennyi orvos, nővér, lélegeztetőgép, és annak hozzáértő kezelője állna rendelkezésre egy válságállapot esetén! ….. Forrás: https://.neak.gov.hu
A térkép a 2020.04.13-as adatokat tartalmazza (összesen 1458 fő), de a “túlterhelt egészségügy” szlogen már a 2-300-as számnál erős “indok” volt egyeseknek a vitákban! Forrás: https://koronavirus.gov.hu/

Az illusztrációs képeknél gondolkodjunk el azon, hogy amikor országosan!!! még csak 2-300 regisztrált vírusos beteg volt, és a kórházakat lezárták (így rengeteg – mondom RENGETEG – egyéb beteg nem jutott be az egészségügybe – saját példa, pl. én sem), volt-e, vagy a jelenlegi számoknál van-e túlterheltség? A kórházak lezárása esetleg még könnyítést is adott az egészségügynek! Persze a netet ellepték olyan fényképek, ahol a nővérek már a pulton is alszanak a fáradtságtól! Annyi a hibája a dolognak, hogy ezek nem itthon készült képek, ezek nem a jelenlegi hazai helyzetet demonstrálják! Igen, tudom, hogy az a cél, hogy elkerüljük, hogy ez legyen nálunk is, de ezt NEM a nem motorozással fogjuk elérni!

Mivel a társadalom kettészakadt (oszd meg és uralkodj elv? … tudom, ez lehet összeesküvés elmélet csak), így a másik oldalról is meg kell vizsgálni a dolgot. Szerintem a motorozás semmivel sem veszélyesebb, mint korábban bármikor, sőt, ha nagyon szőrözzük, akkor kevésbé veszélyesebb, ugyanis a szép számú „Stay home” párti otthon maradásával ritkább a forgalom, így kisebb a balesetveszély is. Azt azért beláthatjuk, hogy egy szimpla motorozás nem terjeszti a járványt, hiszen motoron ülve szinte a nullával egyenlő az esély elkapni, vagy átadni! (ezt a tankolási mizériát meg hagyjuk, egy bolti bevásárlás 1000x veszélyesebb!) Igaz viszont, mikor megállsz, és, ha akkor nem tartod be a távolsági és egyéb biztonsági szabályokat, akkor dőlhet ez a tézis! De itt felvetődik a kérdés, hogy mennyivel biztonságosabb az, mikor egy autóban 3-4-en utaznak folyamatosan egy légtérben? Vagy a csoportos bringázók, sétálók, a bevásárlások (ami szerintem a legveszélyesebb gócpont)? Ezekből nagyságrendekkel több van, mint ahányan motoroznak a korlátozás alatt! Ugye, hogy a motorozás lépéselőnyben van itt? Mi van, ha elesel? Erre mondják sokan, hogy a „túlterhelt egészségügy”! Ezt fentebb kifejtettem, de ettől függetlenül most tényleg jobban oda kellene figyelni, hogy még jobban csökkentsd ennek a rizikófaktornak az esélyét! Szóval a jelenlegi helyzet generálta vitákból leszűrhető, hogy a motorosok morálja sincs magasabb szinten, mint az egyéb társadalmi csoportoké, ami jelenleg a béka segge alatt van!

Ha ésszel motorozol, akkor nemigen látok balesetveszélyes helyzetet az utakon jelenleg!

A napokban a húsvéti ellenőrzésben szigorítottak, és több csekket is kiosztottak a motorosoknak a rendőrök! Hogy jogosan-e, az erősen vita tárgyát képezheti. Viszont jogos a felháborodás is, hogy akkor, akik autóval közlekednek (mondjuk ugyanúgy kamu indokkal), azokat miért nem b@sztatják? A keményebb fellépés jobbára azokon a helyeken történt, amik eddig is szúrták a szemét a hatóságnak, most viszont a korlátozás miatt még jobban rászálltak ezekre a helyekre! Aki meg ezeken a kritikus pontokon bandázott most is (mert neki ne mondja meg senki a tutit), és ne adj isten még csapatta is neki (Mátra, Mecsek, Héreg, Csesznek, stb.), ne csodálkozzon, hogy intézkedés tárgyává vált! Kicsit intelligensebben kellene gondolkodni ebben a kiélezett helyzetben, hogy mennyire feszegetem a lehetőségek határát!

Nos, akkor nézzük, hogy én miként gondolom ezt a korlátozás alatti motorozást. Vírus van, veszély van, meg kell oldani, ez nem kérdés! Mivel kiderült, hogy az emberek hozzáállására nem lehet bízni a megoldást (két álláspontra szakadt az ország), így szerintem az egyik megoldás lenne, hogy EGYÉRTELMŰEN TILOS kimenni otthonról! Igen, ez kemény dolog lenne (én sem szeretném), de ha bármi kedvezményt is kapnak az emberek, akkor egyesek már keresik a kibúvót, a kiskaput, stb. Ha ezt az irányvonalat gondolják az illetékesek a megoldásnak, akkor ezt csakis egy egyértelmű szabályozással / rendelettel és ellenőrzéssel lehetne megoldani!

Kb. így nézne ki a forgalom, ha bevezetnék a kijárási tilalmat, és be is tartatnák!

Viszont ennek lenne egy nagyon kemény gazdasági következménye! Vagy lehetne követni a „svéd modellt” (aki figyeli a híreket, az tudja, hogy miről beszélek.), ami felveti ennek az irányvonalnak az egyelőre még ismeretlen egészségügyi vonzatát (ott ugye, az a kérdés, hogy melyik lesz károsabb, a gazdasági vagy az egészségügyi hatás)! Szóval a kérdés, hogy mekkora a különböző irányvonalak gazdasági – kontra egészségügyi hatása! Ezt meg majd az idő fogja igazán eldönteni!

De nézzük a hazai vonalat. Sajnos az eddigi korlátozás még csak az esélyét sem adta meg, hogy mindenki egy irányba gondolkodjon ebben az ügyben! (Csak halkan és halványan kérdezem, lehet nem volt véletlen ez a fene nagy szabadság ebben a fene nagy korlátozásban?) Ennek hatására hamar kiütközött a nézetkülönbség a sok Facebook huszárnak köszönhetően, akiknek lételeme, hogy minden lóf@szt ki kell tenni az FB-re, mert ugye, ezeknek az a becsípődésük, hogy, ami nincs fent, az meg sem történt! Ebben a helyzetben a rengeteg gerjesztett f@szság – hogy ki jön motorozni, itt voltam, ott voltam, ennyi km-t mentem, nekem ne mondja meg senki, hiszen ide, meg oda lehet menni, csak kenyérét ugrottam el duma, stb. – mellőzésével sokkal békésebb lenne ez a társadalmi réteg!

Én azt gondolom, hogy megfelelő intelligenciával megoldható, hogy ebben a helyzetben is motorozzon az ember! Aki úgy érzi, hogy mennie kell, az üljön fel a motorjára, és tegye meg normálisan azt a km-t, ami jólesik neki, aztán menjen haza, és örüljön, ha nem büntették meg (azon megint lehet vitatkozni, hogy jogosan vagy sem), vagy örüljön, ha ki tudta magyarázni, mit is keresett ott, ahol épp ellenőrizték! Mondjuk, sokat segít a dolgon, ha nem olyan helyre motorozik, ami amúgy is szem előtt van (fentebb kifejtettem), ahol biztos, hogy sok motoros összegyűlik (ami már szemet bántó lehet a hatóságnak is). Továbbá, mikor hazaér, ne kezdje el gerjeszteni a hangulatot képekkel, videókkal. Erős a gyanúm, hogy sokan nem a motorozás élvezete miatt motoroznak, hanem, hogy öntömjénező módon az FB-n kérkedhessenek, hogy mennyi km-t motoroztak aznap (ezt most a járványhelyzeten kívülre (is) értem). Mintha a motorozás valami olyan különleges dolog lenne, ami fölé emeli az egyik embert a másiknak! A másik oldalról pedig, aki meg úgy gondolja, hogy a korlátozás miatt nem szabad motorozni, az maradjon otthon.

Nekem ennyi volt a bandázás!

Annak ellenére, hogy én is azt gondolom, be kellene tartani a jelenlegi szabályozásokat, én az utóbbi napokban párszor elmentem motorozni! (vessetek rám követ! 🙂 ) Viszont nem kötöttem senki orrára, nem motoroztam másoknak irritálóan, figyeltem a megállásnál a környezetemre, nem bandáztam (max. két motorral mentünk, de inkább csak ketten egy motoron, hiszen amúgy is napi kapcsolatban vagyunk), és kerültem a népszerű motoros helyeket! Nos, azt gondolom, ezzel, hogy párszor motoroztam, nem irritáltam senkit….mert NEM IS TUDTAK RÓLA! …… Ilyen egyszerű lenne a dolog, de sokaknak ez is magas!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kíván a MotoRage Magazin!

U.i: Húsvét vasárnap, jó idő, Kaposvár, forgalom elenyésző, motoros pár darab (az egyik én voltam 🙂 ), viszont a családi biciklis kiránduló csoportok szinte egymás seggébe értek a városban! Mert azt szabad, és azok így nem fertőznek, ugye????

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés