Hidrogénmotor vs. elektromos motor. A verseny Japánban elkezdődött!

Szöveg: Amrein László

Jelenleg az elektromos meghajtás a „sláger” a mobilitásban, ami erősen megosztja a közvéleményt. Azt már gyaníthatjuk, hogy az elektromos vonal szinte semmivel sem zöldebb, mint a hagyományos üzemanyaggal működő robbanó motorok, ugyanis az akkumulátorok előállítása és hulladékként való kezelése, lehet nagyobb öko lábnyomot hagy, mint a kőolaj kitermelés és felhasználás. Amit viszont biztosra vehetünk, hogy ez mögött egy érdekcsoport áll, akik kizárólag a profit szemszögéből nézik a mobilitás fejlesztését. A „mentsük meg a földet” meg csak a fedő duma!

Viszont, van egy olyan technológia, ami annak ellenére, hogy nem mai találmány, nemigen kap teret a médiában, és a fejlesztése sincs olyan szinten, mint az elektromos hajtásé. Ezen változtatna a négy nagy japán motorkerékpár gyártó, a Honda, a Kawasaki, a Yamaha és a Suzuki. A négy gyártó összefogott és közösen kezdett dolgozni egy olyan projektben, ami a jövő motorjait hidrogénhajtással látná el.  

Ezt a hidrogénhajtású rollert még 2008-ban videóztam egy franciaországi gyorsulási versenyen

Ehhez egy technológiai kutatószövetséget hoztak létre, miután megkapták a jóváhagyást a japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztériumtól. Ennek a projektnek a lényege, hogy a négy gyártó a közös cél érdekében felosztotta egymás között a fejlesztési, kutatási feladatokat. Ez az új szervezet a HySE nevet kapta, ami névhez és ehhez tartozó logohoz a Kawasaki még márciusban kért védjegyjogot.

A projektben mindegyik vállalatnak megvan a maga szerepe, miszerint a Honda feladata pl. „a hidrogénüzemű motorok modellalapú fejlesztésének kutatása”, míg a Suzuki „a hidrogénüzemű motorok funkcionalitásán, teljesítményén és megbízhatóságán” dolgozik. A főszerepet azonban a Yamaha és a Kawasaki veszi át. Mindketten „gyakorlati kutatáson dolgoznak, valódi hidrogénüzemű motorokat használva azok funkcionalitását, teljesítményét és megbízhatóságát illetően”, és mindegyiküknek további feladatai is vannak: a Yamaha üzemanyagtöltő rendszereket és hidrogéntartályokat fejleszt, míg a Kawasaki az „üzemanyaghoz szükséges segédberendezésekre” koncentrál, valamint az “ellátórendszer és tartályok, valamint az üzemanyagtartály és a befecskendező szelep közé szerelt berendezés” témakörében végez fejlesztéseket.

A négy motoros céget két másik cég segíti. Az egyik a Kawasaki Heavy Industries, a Kawasaki Motors óriás anyavállalata, amely már rengeteg tapasztalattal rendelkezik a hidrogén ellátási láncban. A másik a Toyota, amely már a Yamahával korábban is dolgozott hidrogénprojekteken, és az úgynevezett „hidrogén-gazdaság” vonal felelőse.

Láttuk már a hidrogénüzemű V8-as motort, amelyet a Yamaha fejlesztett ki egy prototípus Toyota versenyautóhoz, a Kawasaki pedig bemutatta feltöltött, négyhengeres hidrogénmotorját – amely a H2 motorjából származik –, és bemutatta a javasolt sporttúra vázlatait is.

A hidrogénrendszer néhány kulcsfontosságú előnnyel bír. Pl. gyorsan tankolhatók, és olyan technológiát alkalmazhatnak, amely közelebb áll a jelenlegi belsőégésű motorokhoz, amelyek már most is hatalmas globális gyártóbázissal rendelkeznek, amely hiányzik az elektromos motorokból és az akkumulátorrendszerekből. Viszont van hátránya is. A hidrogén csak akkor környezetbarát, ha szén-dioxid-kibocsátás nélkül állítják elő, ami azt jelenti, hogy megújuló villamos energiát használnak az elektrolízishez.

Még nagyobb probléma a tárolása: a sűrűség hiánya miatt a hidrogén sokkal könnyebb, mint a levegő, ez azt jelenti, hogy hatalmas helyet foglal el. Még akkor is, ha sűrítve vagy kriogén folyékony halmazállapotúvá hűtik, az energia/térfogat arány nem annyira kedvező, mint a benziné.

Nem csoda tehát, hogy a HySE csoport feladatkörébe tartozik, hogy megoldásokat találjon „a korlátozott üzemanyagtartály kapacitására kis mobilitású járművekben történő használat esetén”.

A motorkerékpár felhasználás oldaláról a kihívások közé tartozik az instabil égés – lényegében inkább robbanás, mint szabályozott égés –, de mivel több gyártónak sikerült több évtized alatt működő, hidrogénüzemű motorokat készítenie, ez egyértelműen megoldható probléma.

Kenji Komatsu, a HySE elnökjelöltje és a Yamaha Műszaki Kutatási és Fejlesztési Központjának ügyvezető igazgatója így nyilatkozott:

„Nagyon örülünk, hogy bejelenthetjük az egyesület tervezett megalakulását. A hidrogénüzemű motorok fejlesztése számos kihívás elé állítja, de reméljük, hogy az egyesület tevékenysége előmozdítja az alapkutatást, hogy megfeleljen ezeknek a kihívásoknak. Küldetéstudattal elkötelezettek vagyunk e törekvés mellett, hogy megőrizzük a belső égésű motorok használatát, amelyek megtestesítik elődeink hosszú távú erőfeszítéseit.”

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés