
Dead Or Alive? Meddig húzza a nyomtatott sajtó?
Szöveg és képek: Amrein László

A téma már elég régóta aktuális. Ezt a cikket sok évvel korábban írtam a nyomtatott MotoRage Magazinba, ami mára egyre komolyabb hangsúllyal van jelen. Azóta megszűnt a Motozin Magazin, a Wild Magazin, a SuperBike Magazin, és a MotoRage is onlinra váltott a nyomtatott formátumról.
Mára úgy néz ki, hogy a net győzött a nyomtatott motoros sajtó felett! Ezt a cikket a Fotelmotoros egyik régebbi adásának hatására vettem újból elő, ahol Szabó Henrik (ex-Superbike-, MotomiX-, Fastride magazinok) vezényletével taglalták ki a témát!
Akkor nézzük mit is gondoltam erről jó pár évvel korábban:

Azon gondolkodtam – érintettként -, hogy meddig húzza a nyomtatott sajtó, hiszen minden jóslás, előjel arra utal, hogy nemsokára kihal az emberiség kultúrájából a papíralapú, értékálló információáramlás! Az internet és a mai digitalizált világ egyre mélyebbre ássa azt a bizonyos gödröt.
Ebben a témában most hagyatkozzunk a motoros szegmensben tapasztaltakra, szerintem egy jó mérce, és erről van egy kis lövésünk is. A Blikk, Kiskegyed és társai, valamint a különböző pletykalapok nem mérvadóak, ugyanis azt gondolom, ezek a kiadványok nem időtállóak, nem értékek – hiszen tartalmuk egy hét múlva már szinte nem is aktuális -, szerintem ezeket senki nem gyűjti össze, kötteti be, mint a motoros újságokat sokan közülünk!

Szóval nyomtatás versus internet! A nyomtatott sajtó több oldalról is ki van téve „támadásnak”, hiszen az előállítása drágább, mint az online verzióké (grafikus, nyomtatás, terjesztés, stb.), nem környezetbarát (igaz,
vannak magazinok, amik már újrahasznosított papírra készülnek), és sajnos egyre kevesebben olvasnak újságot, megelégedve a neten tálalt (nem talált, hanem tÁlalt, hiszen lassan szinte már keresni sem kell, az FB jóvoltából ezerrel tolják az arcodba az infót a megosztásokkal – akár érdekel, akár nem), kvázi ingyenes rövid hírekkel.
Mondják, hogy felgyorsult világban élünk. Igen, ebben a legnagyobb ludas a technikai fejlődés, hiszen a gyors információáramlás, annak reagálása rövidebb idő intervallumokat követel meg, mint x idővel ezelőtt, pl. egy cikk-, hír megjelenése. Ami régebben havi ciklust jelentett, most, mire megjelenik egy újság, már „lerágott csont” a téma. Ez igaz a hirdetésekre is, ami szintén érzékenyen érinti a nyomtatott sajtót. Amivel a net mellett érvelnek még, hogy ingyenes a jelenlét rajta, olcsóbb a hirdetés, több embert és gyorsabban érnek el az információkkal. Ebben is van igazság (habár az olcsó FB-s hirdetést épp egy motorosboltos cáfolta nekem), és sajnos ez az egyik oka is, hogy az emberek leszoknak az olvasásról (szinte percenként kapsz rövid infót, impulzust a témában, így egy idő után nem veszed a fáradságot egy nagy volumenű írás átrágására).

A fenti negatívumok mellett, egy talán még ezeknél is nagyobb problémára hívnám fel a figyelmet, ami lassan beledöfi azt a bizonyos tőrt! Ez nem más, mint az ÉRDEKTELENSÉG! Az embereket nem érdekli az olvasás. Legalábbis az utóbbi generációk szerintem nem is ismerik az olvasás élményét (itt most könyvről beszélek), megelégszenek egy digitális hordozón kapott rövid információval, persze tisztelet a kivételnek! Te, kedves olvasó, tedd a kezed a szívedre, és őszintén, mikor olvastál el utoljára egy komplett könyvet?
Az erről a témáról való beszélgetések alkalmával szoktam hallani azt a baromságot, hogy minek megvenni egy újságot, hiszen a neten úgyis ott van minden! Nos, ha jól bele gondolunk, akkor ez kicsit szűk látókörre enged következtetni, ugyanis kíváncsi lennék, hogy aki ezt mondja, elő tudna-e kaparni valahonnan a netről egy olyan komplett, 4-6 oldalas cikket, ami egy nyomtatott motoros magazinban jelenik meg. Természetesen találhat belőle részleteket, szemezgetéseket – az aktuális szám marketingje miatt -, vagy rövidebb híreket, de egy komplett cikket – hangsúlyozom, ami az újságba készült -, szerintem nem talál! Ha fent lenne az egész újság, akkor tényleg értelmetlen lenne megvenni. Akkor mért nem veszik a motoros magazinokat az emberek? Ááá, dehogy azért mert drága! Gondoljunk már bele, hogy hányszor költünk el 1.000 Ft-ot egy hónapban, ami fölösleges, hirtelen ötlettől vezérelt, nem szükséges kiadás? Ugye, hogy ezt az ezrest költhetnénk újságra is, nem igaz? Szerintem a válasz ott van, hogy NEM érdekli az embereket! Ez is közre játszik abban, hogy drasztikusan visszaesett az újságvásárlók száma az utóbbi években. És ezt ne fogjuk már a pénzre! Persze azért természetesen vannak még újságvásárlók, de sajnos egyre kevesebben, ami jelenség gyászos jövőt jósol.

Én már számtalan beszélgetésben felhoztam ezt a témát, és több szempontból megvizsgálva, általában az volt az egyetértés, hogy: igen, úgy néz ki, tényleg nem érdekli az embereket az olvasás! Ebben már vastagon benne van a net nyújtotta kényelem, a felnövő új generáció – akik már nem ismerik azt az érzést, hogy az újságosnál megvett magazinnal leülsz a kanapéra, befekszel az ágyba, vagy uram bocsá, viszed magaddal a wc-re, és először átlapozva, majd szemezgetve a cikkekből, végig olvasod az egészet. Persze a felgyorsult élettempó, az időhiány, stb., mind közrejátszik ebben.
És, hogy mi az indíttatása ennek az egész gondolatmenetnek részemről? Mivel belülről látom a hazai motoros média működését, így látom azokat a jeleket, amik egyértelműen mutatják a hazai nyomtatott sajtó vergődését. Az elgondolkodtató ebben az, hogy Németországban miért él meg a piacon több, mint 20 motoros kiadvány? Nemrég egy német nagyáruház újságos polcánál 22 db motoros újságot számoltam meg, és a Fighters Magazin közte sem volt (pedig azt kerestem elsősorban). Az érdekességük ezeknek a magazinoknak, hogy vastagok (nem egy közülük 150 oldalas), és rengeteg hirdetés van bennük! Gondolom azért, mert van olvasottság, példányszám eladás. Ebből pedig én azt a következtetést vonom le, hogy Németországban olvasnak a motorosok!
Persze lehet, hogy általános jellegű a cikk témája (mármint, hogy egyre kevesebben olvasnak), nem csak magyar „kuriózum”, de itthon létezik, az biztos!
U.i: A cikk nyomtatott megjelenése óta eltelt több év, és időközben a MotoRage is átváltott online-ra a nyomtatott formátumról. A Wild magazin teljesen megszűnt, a Motozin is befejezte a küzdelmet, ahogy a Superbike Magazin is. A MotoRevü pedig ismét egyeduralkodó, mint a kezdet kezdetén!
Érdekességképpen összeszedtem egy listát, hogy milyen motoros újságok jelentek meg a ’80-as évek végétől itthon (nem születési sorrendben):
Motorosok (ez volt a MotoRevü elődje)
MotoRevü
Born to be Wild
PowerBikes
SuperBike
MotomiX
Minden Motor
Motorinfo
CustomBike
Biker Magazin
Képes Motor
MotoRage
FastRide
Motozin
Ha valami kimaradt, akkor elnézést!
További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):
