Szöveg és képek: Amrein László

Nem, nem elírás a címben a köbcenti, létezik ekkora gixxer is! Ez tényleg egy 50 ccm-es gixxer, ami megtévesztésig hasonlít a nagy testvérére. Ritka típus, főleg itthon, én viszont tudok egy helyet, ahol 3!!! példány is „hever”!

Az 50-es gixxer nem keverendő össze a Pocket Bike-okkal, hiszen ez azoknál nagyobb méretű, valamint technikai paramétereit tekintve, alig különbözik nagyobb testvéreitől. Japánban GAG néven vált ismertté és népszerűvé, Angliában pedig Baby Gixer-ként. A legyártott példányszám nem ismert – csupán két évig gyártották (1986 – 87) -, így eléggé kuriózumnak számít. Kevés példány készült belőle, pont ezért az alkatrész utánpótlása is necces. Több tulajdonos egyedi gyártásban kényszerült alkatrészeket pótolni, de a hasonló szisztémában készült Yamaha YSR50 és Honda NSR50-ből is adoptáltak már hozzá alkatrészeket. Négy különböző dizájnban került forgalomba, az egyik a hagyományos eredeti festés, a másik piros színű, egy rózsaszín (brrrrr) és egy bombázós dizájn, ami a Boening B-50-es bombázó repülőgépnek állít emléket. A dizájn különbözik, viszont a tartalom mindegyiknél ugyanaz.

A meghajtó erőforrás egy négyütemű, léghűtéses, 1 hengeres blokk, ami 5,2 lóerőt ad le 7000-es fordulaton. Az elektromos rendszere 6 voltos, a sebességváltója 4 sebességes. A fogyasztás 121 km/ liter. Az indítást berúgó karral lehet elvégezni. Az üzemanyag ellátást egy Mikuni karburátor végzi, a hajtást pedig egy 100 szemes Takasago RK 420 vagy D.I.D. 420 láncra bízták (ezzel a két variációval jött ki a gyárból). A tank kapacitása 7 liter, aminek a tartalék mennyisége 0,8 liter. A megállásról elől hidraulikus 1 tárcsás fék gondoskodik, hátul pedig dobfék. A blokk nem új fejlesztésű volt, hanem a Birdie Scooter erőforrását használták fel, reménykedve, hogy egy gyors gépet kapnak, de a sebesség elmaradt a várttól. A km óra 60 km/h-ra van kalibrálva. A váz viszont új építésű volt, a nagy testvérhez hasonlóan alumíniumból készült (a lengővilla is), mint egy igazi versenygépnél! Az alumínium váz sokat segített, hogy a gép száraz tömege csupán csak 64 kg legyen. Ennek a kis gépnek 1986-ban 183.000 Yen volt az ára Japánban.

Az Európai változat pár részletben különbözik, pl. itt a tartalék már 1,6 liter, a karburátor egy másik Mikuni típus (Mikuni VM13SH), és a száraz súlya 60 kg.

Igaz, hogy az 50-es gixxert csupán 2 évig gyártották, de a skandináv országokban 1989-ig lehetett kapni, Solifer-Suzuki R (RB50) név alatt. Finnországban a Solifer Suzukinak létezett egy egyhengeres 2 ütemű variációja is, ami alig 1,5 lóerőt teljesített, viszont egy kittel azért ezt is feljebb lehetett tornázni. Ez a modell 60 kg-nál könnyebb volt, köszönhetően a módosított idomoknak, de attól még az 50-es GSX-R másolat verziója volt.

RB 50 GAG 1986

Szélesség: 610 mm (24.0 in)
Hossz: 1 540 mm (60.6 in)
Magasság: 870 mm (34.3 in)
Tengelytáv: 1 080 mm (42.5 in)
Száraz súly: 64 kg (141 lbs)
Blokk: 4 ütem, léghűtés, OHC
Hengerek száma: 1
Lóerő 5.2ps / 7000rpm
Karburátor: Mikuni VM13SH
Indítás: Berúgókar
Erőátvitel: 100 szemes lánc
Üzemanyag kapacitás: 7.0 l

Ha neked is volt, vagy van ilyen motorod, akkor várjuk a tapasztalatod róla!

(ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Bejelentkezéshez segítség az oldal alján)

Eladó motorok

Videó szerkesztés