„Hát elkezdődött……” – üzemben a zajtraffipax Párizs mellett.
A sokat vitatott kipufogó zajszint vita újabb szintre lépett, ugyanis Franciaországban 2022. január 4-én elkezdték a „zajtraffipaxok” tesztüzem módját. Ezzel biztos lesz, aki egyetért, és lesznek ellenzői is, hiszen a túlzott zajkibocsátás zavaró lehet a forgalomban résztvevők egy részének, míg a másik része azt kifogásolhatja, hogy mennyire pontos egy ilyen készülék mérése (persze az mellett, hogy szerintük a hangos kipufogó életet ment a motoron), jogos-e az automatikusan érkező bírság?
Most sokan biztos legyintenek, hogy „ohhh, hol van az még, amíg nálunk is lesz ilyen”, de ne legyenek illúzióid, ha a hatalom úgy akarja, akkor előbb beruház erre, mint hinnéd. Gondolj csak a VÉDA rendszerre, az már biztos behozta az árát! Védekezni majd esetleg úgy lehet ellene – ha ismered a „zajtraffi” helyét -, hogy ott elveszed a gázt.
A Bruitparif (non-profit környezetvédő szervezet, a párizsi agglomeráció környezeti zajának figyelemmel kísérése a faladata) által kihelyezett Méduse nevű zajkamera egységek egy 360 fokos kamerát és 4 db gondosan elhelyezett mikrofont tartalmaznak, amik a zaj erősségét és annak forrását határozzák meg. A Buitparif szerint ezek az eszközök megtudják különböztetni, hogy melyik járműből jön a túlzott zaj. A kamera pedig az adott járművet lefotózza, ami alapján kiszabható a bírság.
Az első ilyen eszközöket Párizstól nyugatra, a 46-os főúton, Yvelines térségében helyezték üzembe. Ez egy motorosok által kedvelt útszakasz, habár a hivatalnokok szerint nem szándékosan a motorosok miatt esett a választás erre az útra, hanem minden olyan járműnek az ellenőrzése a cél, ami túl nagy zajt bocsájt ki.
A Méduse további telepítését 2022-ben Bronban, Nizzában, Párizsban, Rueil-Malmaisonban, Saint-Forgetben, Toulouse-ban és Villeneuve-le-Roiban tervezik még. Igaz, egyelőre nem szabnak még ki bírságot, a tesztüzem célja, hogy kiderítse, felfedje a rendszer hibáit.
A bírságolás jogossága azért felvet néhány kérdést, ugyanis vannak olyan paraméterek, amik kérdésessé tehetik, hogy az adott járműből érkezett-e a nagyobb zajszint? Pl. egy szoros egységben közlekedő motoros csoportból ki tudja-e szűrni az adott járművet, vagy, ha az adott szituációban egy hangvisszaverődésre alkalmas felület felerősíti a zajt?
Egyelőre nem nyilvános még, hogy ezeknek a „zajtraffipaxoknak” hol kezdődik a zajlimitjük, és az mennyire illeszkedik a gyártók által betartott szabványhoz. A bírság összegére vonatkozólag 135 euró körüli összeg látott napvilágot, ami kb. 50.000 Ft, de, ha abból indulunk ki, hogy a sebességtúllépés büntetési tétele terén Magyarország „jobban teljesít”, mint a nyugati szféra (saját tapasztalat: Ausztria, Németország 10-30 eurós büntetések enyhébb túllépés esetén), akkor ez a már magában is durva összeg itthon lehet magasabb is!
További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):