A „nyugati motor”!

Szöveg és képek: Amrein László

A rendszerváltás óta (motoros szempontból is kb. ekkortól kezdett átalakulni a motorosélet) felnőtt pár motoros generáció! Egyre többször találkozom olyan motorosokkal, akiknek a „nyugati motor” kifejezés alig mond valamit. Értik, hogy miről van szó, de az életkorukból kifolyólag nem érzik át a szellemiségét ennek a fogalomnak. Miről is van szó?

Anno a ’80-as évek végén, ’90-es évek elején kezdtek „beszivárogni” Magyarországra a nem szocialista országokban gyártott motorkerékpárok. Az Mz, Jawa, Cz, Simson, Ural, Pannónia, Riga, Verhovina, stb.  korszak kezdett átalakulni a rendszerváltás után. Azokban az években, ha valakinek nyugatról származó motorja volt (nem kell ide érteni az NDK-s Mz-t), az istenkirály volt! Nagy szó volt akkor egy ilyen gépezet, még ha műszakilag egy rakás f…s volt, akkor is.

Az én első “nyugati motorom”. Hadd ne részletezzem a műszaki állapotát! 🙂

Ez az átalakulás kb. 10-12 év alatt forrta ki magát, mire is kezdte értelmét veszíteni a „nyugati motor” kifejezés, hiszen a ’90-es évek második felében már kialakulóban volt egy országos márkakereskedés/importőri hálózat, ami magával hozta a motorpark átalakulását is.

Személyes élmények fűznek a „hőskorszakhoz”, ugyanis 1990-ben szert tettem egy törött 400-as DR Suzukira, amiből a legjobb jóindulattal sem tudtam műszakilag elégséges gépet faragni (na meg a pénzhiány miatt sem). A lényeg az volt, hogy fent volt a sárvédője (ugye, mennyi Mz-t faragtunk enduro stílusra a széles kormánnyal és a felvitt sárvédővel – legalábbis a mi környékünkön), és négyütemű blokkja volt, a többi nem számított!

Elöl-hátul cross sárvédő, rezonátoros kipufogó, teleszkópban toldás, elöl kockalámpa, cross kormány. Gyula barátom MZ-je messze volt a gyáritól, de akkor ez volt a divat.

Ma már természetesnek vesszük a négyütemű motorhangot, de akkor az utcán mindenki forgolódott, hogy mi is ez a hang! Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem élveztem, de tudjátok milyen gyarló az ember 🙂 .

A „hőskorszakban” az alkatrész beszerzése, és a szerviz elég bonyolult dolog volt, hiszen még nem léteztek a hivatalos márkakereskedések, szervizek. Kevés volt az olyan személy is, akik értettek is ezekhez a motorokhoz, nem csak „piszkálták” őket. A motorok szervizelése abban az időben nem volt egyszerű, ez egy külön cikk témája lesz.

Jocek barátom Kawasaki GPZ750-je más dimenzióba tette a motorozás fogalmát számunkra már 1991-ben, hiszen brutális 170 km/h-val is repesztettünk!

Na, meg a motoros öltözetünkről ne is beszéljünk, ez is egy külön fejezetet igényelne! 🙂 Komplett bőrruhát akkor még szinte csak katalógusban láttunk, hol tudtuk volna megfizetni? Nekem ’90-ben volt egy bőrruhám, amit Soma csinált, aki abban az időben kezdte ezt a sportosabb ruházat varrását. Nem nézett ki rosszul (a dzsekijét sokáig hordtam is), de a bőrnadrágban nem tudtam felülni a motorra – mert annyit azért nem engedett -, csak, ha felálltam egy padkára 🙂 , ugye az enduro magas volt. Az anyaga nem tudom milyen bőr lehetett, én kb. dinoszauruszra tippelnék, de az biztos, hogy védett volna esésnél! Mai szemmel nézve a bőrruha furcsa egy enduron, de akkor ez nem volt kiütköző. A másik véglet pedig a susogós melegítőgatyás sportmotorosok voltak, akik nem csak azért nem vettek fel bőrt, mert még nem volt annyira elterjedve, hanem úgy gondolták, a szabadidő gatya k…a jól néz ki! Számomra a köztes megoldást – pénz híján – a farmer cucc jelentette, ami igaz szintén nem motoros ruha, de mégis többet védett, mint a melegítő!

De visszatérve a motorokhoz, felmerül a kérdés, hogyan mentek át a műszakin ezek a gépek? A válasz egyszerű! Simán! A műszaki ugyanabból állt, mint a régebbi motoroknál. Felhúzott középsztenderen megrángatták a villát, hogy kotyog-e a nyak (mondjuk a DR 400-nál megvoltak akadva a középsztender hiánya miatt), meghúzkodták a fékkart, hogy elég kemény-e, megnézték a gumik állapotát, a világítóberendezéseket, és a leglényegesebb – ami hiánya buktató is volt -, hogy elég hosszú-e a hátsó sárvédőn a gumi (tudjátok a rendszám alatt volt, amit a műszaki után egyből ledobtunk az Mz-ről). Szóval a motorpiac fejlődése lassan elhomályosította a „nyugati motor” kifejezést, de sokunknak felejthetetlen élményt adott az a korszak, és még ma is szívesen emlegetjük fel, hogy: emlékszel még arra, mikor…..

…..mikor még a rendőrnek meg lehetett magyarázni, hogy azért nincs minta a gumi közepén, mert az egy versenygumi, így egyenesen minta nélkül gyorsabban tud gurulni, a két oldalán meg azért van minta, hogy a kanyarban jobban fogjon 🙂 !

Nem vagyok rá büszke, de ezzel a gumival akkor közlekedtem az 1100-es Gixxerrel.

Ha netán van valami jó sztorid a „hőskorszakból” (vagy bármikorról), küld el az info@motorage.hu címre, szívesen megjelentetjük.

További érdekes hírek, cikkek (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés