A salakmotorok kicsit a misztikum ködébe vesznek, hiszen nem mindennap lehet találkozni velük a speciális használatukból kifolyólag. A köd oszlatására Vadász Jánost találtam meg, aki mindent tud a témáról!

Szöveg: Vadász János
Képek: Asztalos Krisztián

A salakmotorok egyhengeres, kb. 45 fokban előre döntött, négyütemű, négyszelepes, maximum 500 cm3-es hengerűrtartalmú, egy karburátoros, egy gyújtógyertyával ellátott gépek. A karburátor maximális belső átmérője: Ø 34 +0,1 mm, a vezérlés egyszeres OHC, a hűtés pedig közvetlen levegőáramlás útján történik. A teljesítmény általában 80-90 lóerőre tehető. A furat/löket arány 85/87 mm. A fordulatszám 8.400-9.500 körül jár, amely ennél a lökethossznál figyelemre méltó teljesítmény. A blokk élettartama teljes kihasználtságnál üzemi percekben mérhető, amely egy órás használaton túl már szervizelésért kiált.

A motor fogyasztása versenyzéskor eléri, sőt meghaladja a 150 liter fogyasztást 100 kilométeren! Utcai használatra egyebek mellett, már csak ezért sem alkalmas. A motor üzemanyaga tiszta metanol, a kenőanyaga pedig ricinus bázisú olaj, mely a kenésen túl feledhetetlen kipufogógáz illattal árasztja el a stadionok lelátóit. Napjainkban a Giuseppe Marzotto (GM) olasz műhely és a Jawa Racing Team (JRM) cseh alakulat gyárt motorokat, melyeknek nincsen utcai megfelelője. A versenygépeknek sajátossága még az is, hogy kizárólag kuplung található rajtuk, amit induláskor és megálláskor használ a versenyző, mivel sebességet váltania nem szükséges. A motoron fékszerkezet sem található, ennek következtében finoman szólva is határozott dolognak minősül a zárt pályán való versenyzés. A tengelytáv 2020 mm. A gépek végsebességéről nem sok értelme van beszélni, tekintve, hogy az javarészt áttételfüggő, de a pálya lehetőségeinek függvényében egyenesben 90-120 km/óra között is repesztenek a riderek. Figyelembe véve a körpályák átlagos hosszát, ami cca. 400 méter, ebből is érzékelhető, hogy nem kis kihívást jelent az oválpályán történő motorozás a vaspapucsosoknak.

A komplett versenymotor súlyhatára minimum 77 kg, ennél könnyebb nem lehet. A kipufogórendszer öt ponton rögzített, kizárólag homologizált dobos hangcsillapítású lehet. A kormány hossza minimum 700 mm, maximum 900 mm lehet, a kormány végének minden esetben zártnak, hegesztés-, valamint egyengetés mentesnek kell lennie. A kuplungkar végén a Ø 16 mm-es védőgömbnek meg kell lennie. A kuplungláncvédőnek teljesen törés- és sérülésmentesnek kell lennie. A motor slusszkapcsolóval kerül felszerelésre, mely a motoros csuklójával van összeköttetésben. Így bukás esetén biztosított az azonnali, szükséges esetben önkéntelen leállítás lehetősége. A hátsó kerék mögött egyedülálló módon, úgynevezett szórásfogó (dirt deflector) található, melynek beállítási méreteire részletes szabályozás vonatkozik, ennek betartása is kötelező.

A versenyeken csak FIM homologizált hátsó gumiabroncs használható. A gumin a gyári kivitelhez képest változtatás nem végezhető. Minden versenymotoron kötelező olajgyűjtő tartály elhelyezése a motorblokkból távozó olajszennyeződések tárolására, amelynek min. 300 cm3 űrtartalmúnak és üríthetőnek kell lennie.

Tömören összefoglalva, ennyi a lényege egy salakmotornak!

(ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Bejelentkezéshez segítség az oldal alján)

Ezt olvastad már? :

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás