A Superbike Magazin hőskora – Oncsik “Mocsok” Zoltán – 2. rész

Szöveg: Amrein László
Képek: Oncsik Zoltán arhívum

Még a nyomtatott verzióban készítettem ezeket az interjúkat három olyan emberrel, akik a hazai motorosélet meghatározó alakjai. A korai Superbike Magazin szerkesztőit fogtam vallatóra, mint egykori kollégákat! Az első – sokak szerint klasszikus – felállásból előbb Dodort, majd Lövey Ádámot interjúvoltam meg, most pedig Oncsik „Mocsok” Zolit kértem fel egy kis nosztalgiázásra.

Jelenleg is a SuperBike Magazin gárdáját erősíted. Ez a felállás már a sokadik, viszont az első időkben a Mocsok Zoli, Dodor, Vékony és Matyi csapat volt a klasszikus. Milyen volt a viszonyod a többiekkel akkor, és hogy értékeled azt az időszakot ennyi év távlatából?

Dodorral együtt dolgoztunk 3 évet, és ez baráti viszony volt, de engem elviselni hosszútávon kevesen bírnak, ráadásul ő sem egyszerű gyerek! Vele néha szoktam beszélni Facen! Amikor abbahagyta a Motorshow1-et, a búcsú bulin jól berúgtunk együtt! Összességében mindenki azt hiszi utáljuk egymást, de ez nem igaz, csak marketing, hiszen ugyanazt folytattuk külön utakon. Ádám hihetetlen energikus srác, a Bike-ban vitte a hátán a dolgot, igazából ő volt a közvetlen főnököm, mint főszerkesztő. Azt mondom, a látszat ellenére szigorú is tudott lenni, de hihetetlen igazságérzete van! Na, ez nem mindig jön be mindenütt, ráadásul ki is tud állni az igazáért. Végül mindig kiderült, hogy igaza volt. Ritkán beszélünk, de bármikor felhívhatom, tényleg örül nekem. Matyi a világ túlsó felén él, de egyszer hazajött nyaralni, akkor együtt töltöttünk egy hetet Horvátországban. Ez mindent elárul szerintem! Az első pár Superbike-os év örökre barátságot szőtt közöttünk, amibe Hajósi Norbi is mindig benne volt, aki most a Superbike főszerkesztője.

Jobb oldalt Hajósi Norbi, baloldalt Bidnay Matyi, mellette Oncsik Zoli

Amúgy mindenki utál mindenkit, csak én vagyok a kapocs, mert velem jóban vannak mindannyian! Én eltudom viselni mások hibáit, mert akármilyen hülye valaki, olyan bolond soha nem lesz mint én. Ennek ellenére az-az időszak robbantotta be Magyarországon a motorozás szeretetét, és ebben igenis nagy hangsúlya volt ennek a pár embernek ez tagadhatatlan, méghozzá akkora, hogy több mint 10 év után még mindig erről beszél mindenki! Valamit tudhattunk !

Jelenleg milyen a kapcsolatod a volt SBK-s kollégákkal? Itt gondolok a későbbi SBK szerkesztőkre is, pl. Szabó Henrik, Berán Gabi, Freon, stb.

Henrik egy teljesen más stílust visz. Vagy inkább azt mondanám, neki van stílusa, ez így a helyesebb. Hihetetlen erővel harcoltunk egymással, hogy kiderüljön ki a jobb motoros. Azt hiszem végül belátta, hogy én vagyok az. Teszem hozzá, hogy a Hungaroringen ő a gyorsabb, ezért szerintem meg ő a jobb! Egyszer – amikor mélyponton voltam – nagyon nem ment a dolog, elfogyott a lendületem, akkor mégis ő húzott ki belőle! Érezte, hogy nem vagyok rendben, ekkor felült a motorjára és intett, gyere, meghúzlak egy kicsit! Ez volt a fordulópont, onnantól ismét tudtam gyorsulni! Igen, minden fejben dől el! Na, ezen ő tudott segíteni akkor. Berán egy hihetetlen intelligens figura, akinek óriási szíve van, ebből következik, nem ez a világ való neki. Ha tényleg élnek a földön köztünk angyalok, akkor ő biztosan az! Freon is jó srác, de vele nem volt időm szorosabb kapcsolatot kialakítani, ezért nem ismerem olyan mélyen, vagyis csak az ő száma nincs meg a telefonomban, de ha összefutunk, beszélünk!

Számos versenyen indultál már. Milyen eredményekkel? Melyik eredményedre vagy a legbüszkébb?

Az elsőre és az utolsóra. A Hungaroringen volt életem első versenye, a Supersport 400-ba neveztem egy Aprilia RS250-el. Amikor először kilátogattam a Hungaroring nyíltnapjára, körözgettem, aztán aki lassabb volt azt megelőztem. Ment előttem egy Honda RS 250, a célra fordító előtti balosban szépen kívülről körbe is motoroztam. Amikor lejöttünk a pályáról odajött valaki, te ez nem volt szép! Micsoda? Nem elég, hogy elvered a Lovas Janit, de pont abban a kanyarban csináltad meg, amelyiket mindenki néz? Ráadásul meg is alázod, mindenki előtt, ahogy körbemotorozod az öreget. Bocsánat, nem tudtam ki az, igazából nem ismerek senkit sem. Később egy idősebb úriember szólított meg, jól megy az Aprilia? Megyeget! Szépen kikerültél vele. Igen? Igen, itt a balosban! Aha, te voltál? Én. Figyelj, ha ennyire megy a dolog, miért nem nevezel a hétvégi versenyre, szombaton lesz, gyere el! Ok! Így kezdődött! A versenyen is sikerült megvernem Janit, aki még mindig aktív, igaz robogóversenyzésben lett ász! A magyar bajnokin a 6. helyet szereztem meg utcai motorral és gumival! Az utolsó versenyem pedig egy MZ kupa volt. Azt mondják ez a legkeményebb motorverseny sorozat Magyarországon! Igazuk van. Meghívást kaptam egy futamra a Kakucsringen.

Kaptam egy MZ-t, azt gyerünk. Visszafelé rendezték a versenyt, így nem csak a motor, de a pálya is idegen volt. Sikerült a hatodik helyre behozni a gépet úgy, hogy azt a srácot tettem ki a pályáról, aki meghívott a futamra. Meg akart előzni, de rácsuktam a kaput, ő beleállított és nekem jött, sajnos egy nagyot esett. Ez a két verseny a hatodik helyek ellenére nagyobb eredmény nekem, mint pl. amikor meghívtak a V2 kupára, ami régen SV kupa néven futott. Kaptam egy Suzuki SV650-est, amivel megjavítottam az addigi legjobb SV kupa idejét a Hungaroringen, természetesen meg is nyertem a futamot. Ugyanezt megcsináltam a Pannónia-ringen is, akkor már csak én mentem Suzukival, mindenki más Ducatin ült, de ismét egy SV kupa 650-es körrekord és egy győzelemmel tértem haza. Tavaly a Continental Naked kupán egy garnitúra gumi volt a díj, mivel tudtam, hogy ott leszek, kölcsönkértem egy BMW F800-ast, és azzal szépen megnyertem a versenyt. Hazahoztam a gumit.

Dodorral sokáig dolgoztál a SBK tv-nél és a Motorshow1-nél is. Erről az időszakról?

Amikor a Superbike Magazin és a tv útjai külön váltak, akkor én a tv mellett döntöttem, és ennek az oka nagyon egyszerű volt. Gondolom mindenki kitalálta, ha nem, Anyegin bácsi volt az ok. A jobb … inkább úgy mondanám, a sokkal jobb fizetés mellé tulajdonrész is járt, ami további lecsót jelentett. Az újság közben egy multi cégre kezdett hasonlítani a családi hangulat helyett blokkoló órát szereltek a falra! Na, ez betette nálam az ajtót! Ki a fene látott már színészöltözőben alkohol szondát? Közben Bajusz (az új főnök) naponta egy két embernek szolt: gyere be az irodába! Ez egyet jelenthetett, ki vagy rúgva! Amikor kiderült, lehet pattanok az újságtól, nekem is szólt a gyomorgörcsös mondat, gyere be kérlek az irodába! A gyakorlattal szemben nekem pont az ellenkezőjét mondták, és egy olyan matematikát, amire nem lehetett józan ésszel nemet mondani, de ugye én nem vagyok normális, ugyanis ha kezet fogok valakivel, nem tehetem meg, hogy átverjem! Sikító frászt kaptak a tulajdonosok, és megháromszorozták a számot! Végül megértettek, saját életet akartam magamnak. Egy multira jellemző működésű rendszertől meg csak hányni tudok, mindegy mekkora a matek! Így kezdődött! Ment a buli, ami kívülről jópofának tűnt, az belülről az összes hétvégén melót jelentett és hosszú éjszakákat a vágószobában! Közben egy másik dolog is beindult, amivel ráadásul foglalkoznom sem kellett nagyon. A kettő együtt elég jó időszakot hozott az életemben! Végül már annyit melóztunk, hogy nem volt időm motorozni sem! Ez furcsának tűnhet, de nekem nem az a motorozás, amit a Tv-ben láttok, hanem az, amikor a barátaimmal felpakoljuk a motorjainkat és lemegyünk, mondjuk a Pannónia-ringre, és este fürdőzünk Sárváron, majd másnap nyomunk egy szigorút egymás ellen, ahol se kamera se fényképezőgép nincs, csak mi! Na, ilyen egyszer sem volt, amíg ott melóztam és ez nagyon szar volt így. Végül elszakadt a cérna, és mivel az anyagi háttér meg lett máshonnan, így külön váltak az útjaink a Motorshow1-től.

Volt egy ideig SBK tv ismét, de ez már nem a Dodor -féle volt. Erről pár szót?

Egy barátom felhívott, ha nagyon nincs mit csinálnom, van egy cége itthon, amit fel kéne hoznom egy kicsit, vevők felkutatása ilyesmi. Az élet furcsa, elmentem dolgozni munkahelyre, amit ezúttal nagyon élveztem. De ekkor hihetetlen dolog történt! Kedden kirúgtak a munkahelyről, majd szerdán a VPOP lefoglalta annak a cégnek a számláit amiből éltem én is, és a testvérem is. A pénzünk pedig ott volt, nem a privát számlánkon. Abban a pillanatban egyszerre vesztettem el mindent, sokkal szarabbul álltam, mint egy hajléktalan, ugyanis az legalább már nullán van, de nekem sok hitelem volt, amit képtelen voltam fizetni, ráadásul ez a válság kirobbanásával egy időben történt. Pont egy hete derült ki, újra indul a dolog ugyanis 4 év vizsgálat után felfogták semmi törvénytelen nem volt benne! Remélem egyszer a számlákat is felszabadítják. Amikor thaiboxoltam, és kaptam egy retteneteset, akkor is felálltam, ha nem tudtam, addig erőltettem, amíg nem sikerült. A Superbike tv újraindítása volt kézenfekvő lehetőség, a tulajdonos megadta a startot azzal, hogy engedte a névhasználatot. Azért volt fontos, mert a hirdetők tudták mire fognak fizetni, és így volt is hajlandóság zsebbe nyúlni, ha nem is mélyen, de el tudtunk indulni Bojlerrel. Ez a két év, ha lehet még keményebb volt, mint a Motorshow1, hiszen heti adásaink voltak, sport és magazin felváltva. Na, ez perverz, mert ketten voltunk rá! De megcsináltuk. A válság gyűrűzése azonban, ezt is felborította, de nem is ez adta meg a végső pofont, hanem a „cukros bácsi”, aki rettenetesen átvet minket (A Sovereign cukor áfa botrány – szerk.). Mindennel együtt ez a két év hihetetlen jó volt, ugyanis nem melónak tűnt, hanem egy monstre bulinak! Rá is ment mindkettőnk kapcsolata.

Ezután a GoBike Magazinnál lettél műsorvezető, ami a DigiSport-on ment és a SuperBike Magazinnál pedig szerkesztő. Melyik fekszik jobban, a tv szereplés vagy az írás?

A Tv egyszerűbb, odamegyek, elmondom, azt jól van, az írás bonyolultabb, főleg azért, mert nehéz újat mondani ennyi év után. Az írásban az a jó, hogy pénzt is kapok érte. A TV műsor meg az ismertségemet növeli. A kérdés logikus, de képtelen vagyok rá válaszolni, mert soha nem érzem azt, hogy bármelyik is menne vagy feküdne. A visszajelzésekből tudom leszűrni, megy-e, a dolog vagy sem, de még mindig nem tudom, csak úgy mondják, vagy tényleg jó vagyok benne. Egy biztos, motorozni nagyon tudok, csak erre tudom azt mondani, ez tényleg fekszik! Az összes többi meg csak a sallang, nem vagyok újságíró, sem pedig riporter! Nincs is papírom egyikről sem. Én csak egy motoros vagyok közületek!

(ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Bejelentkezéshez segítség az oldal alján)

Ezt nézted már? (videó) :

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás