Szöveg: Amrein László
Képek: Belgian UniMotorcycle Society

Nem is tudom hol kezdjem. Talán, hogy mi is az az Unimotor. Nos, a definiálása rém egyszerű, elég ránézni, és látjuk, hogy egy egykerekű motor. Igaz, azért ennél kicsit többről van szó, hiszen nem akármilyen egykerekű ám ez a masina!

Mint a fotók is jól mutatják, az unimotor valamikor két keréken rótta az utakat, gyári gépezetként. Mivel az unimotor redukálódik a sport célra használt példányokra (utcai használatra kicsit necces lenne), így a célnak legmegfelelőbb fajtából faragják ezeket a megszállottak. Ez a sport pedig nem más, mint a drag racing (gyorsulási verseny) adaptációja, átültetve földes talajra, így a motorok is jobbára nagyobb teljesítményű sportmotorokból alakulnak át. Persze itt is vannak az átlagnál is eszementebbek, akik még ezeket az eldeformált találmányokat is tovább fejlesztik, amikkel már a vicc kategóriában indulhatnának…….., ha lenne ilyen kategória, de ez egy komoly sport, hiszen Európa és világbajnokság is létezik belőle.

A koreográfia ugyanaz, mint a normál gyorsulási versenyeknél, ki ér be előbb a célba, csak itt egy 100 láb (30,48 méter) hosszúságú földes, vagy füves pályán kell megtenni a versenytávot!

Honnan származik ez az őrület? Azt gondolom, nem okozok meglepetést, ha azt mondom Amerikából, mint sok más extrém sport is. 1988-ban találta ki Floridában ezt a sportot Sidecar Willy és a barátja, Bubba. Sörözgetés közben visszagondoltak a „régi szép időkre” (a ’70-es évekre), mikor még legális volt az utcai versenyzés. A rendőrség akkor még tolerálta az utcai vagánykodást, szórakozást (utcai gyorsulási versenyt). Azonban hamarosan jött egy tilalom, ami megtiltotta az utcai versenyzést, így ez a sport szép lassan beköltözött a zárt pályákra, és nagyon gyorsan olyan szintre fejlődött, ami az egyszerű embernek megfizethetetlen lett. Ez volt az a pont, ahol Sidecar Willy és Bubba érezték, hogy szükség lenne a gyorsulási versenynek egy olyan fajtájára, ami megfizethető az egyszerű motorosnak is.

Willy már rendelkezett 4, 3, és 2 kerekű gyorsulási tapasztalattal, de egykeréken még ő sem versenyzett! Miért is ne!? Ahogy fogytak a hideg sörök, úgy kezdett egyre jobban kirajzolódni a koncepció körvonala a söralátétekre firkált első rajzokban, majd megszületett az új sport neve is: UniMotorcycle Drag Racing!

Amerikában hamar elterjedt ez az új őrület (való igaz, nem sok speciális dolgot igényel), és egy idő után megjelentek az unimotorok Európában is. A pontos idejét nem tudja a történelem beazonosítani, de amit már tudunk, hogy 1993-ban megjelent egy cikk ezekről a gépekről az amerikai Easy Riders magazinban, amit olvasott néhány unatkozó motoros Svájcban. Annyira megfogta őket a téma, hogy következő évben már be is mutatták az első unimotocycle próbálkozásaikat a nagyközönségnek is. Hamarosan meg is alakult az első unimotocycle csapat El Imanitor név alatt, akiknek köszönhetően 1995-1998-ig hatalmas népszerűségre tett szert az új versenyzés Svájcban. Persze nem állt meg a határoknál a dolog, ugyanis 1999-ben megalakultak angliában a London UniMotorcycle Pilots (LUMPS) és a Welsh UniMotorcycle Pilots (WUMPS) csapatok.

2000-ben a svájci Dead Riders MC Sumiswaldban rendezte az első nemzetközi versenyt, ahol már német csapatok is részt vettek.

2001 nyarán a holland Rouges MC megépítette az első unimotorját, és még azon a nyáron szerveztek egy demonstrációt, ahol a meghívott vendég klubokat győzködték, hogy ők is építsenek ilyen gépeket.

2002-ben Svájcban került sor az első világbajnokság megrendezésére Sumiswaldban, ami a hivatalos amerikai /National Unimotorcycle Society (ANUK)/ szövetség által támogatott verseny volt. Még maga a sport szülőatyja, Sidecar Willy is átjött és rajthoz állt (igaz, a versenyt a kórházban fejezte be egy esésből kifolyólag). A svájci rendezvény hatására még abban az évben Európában több helyen szerveztek hasonló versenyt, mint pl. Hollandiában a Rogues MC és a Black Sheep MC, vagy Belgiumban a Vagabonds MC. Ezáltal Európában is hamar népszerűvé vált ez a sport, így 2005-re már 7 unimotor csapat volt Belgiumban, akik meg is alakították a belga szövetséget /Belgian UniMotorcycle Society (BUMS)/, és bajnokságot írtak ki rá. Értelemszerűen 7 pontgyűjtő fordulója volt a bajnokságnak a hét csapat szervezésében.

Az első Európabajnokságot 2009-ben a BUMS szervezte, ahol Belgiumból, Hollandiából, Németországból és Oroszországból összesen 36 csapat vett részt.

A következő EB-re 2011-ben került sor, amit a német Road Eagles MC rendezett. 2012 januárjában az orosz szövetség (RUMS) megrendezte az első téli Európa és világbajnokságot, ahol új világcsúcs született. Az orosz Roman Koltakov 2.38 másodperc időt futott a 30,48 méteren. Kérdés, hogy a havon versenyzés mennyiben befolyásolja az időket a földhöz képest.

Minden évben több fordulós bajnokságot rendeznek Belgiumban és Németországban az adott szövetség égisze alatt! Tavaly Németországban 4 fordulós volt, az idei 2019-es belga bajnokság pedig 5 fordulós lesz! Érdekes, hogy az unimotor versenyzés nem terjedt el a kelet-európai régióban, jobbára a benelux államok viszik a prímet Svájc és Németország mellett, de francia, svéd, portugál és orosz versenyek is vannak, sőt Új-Zélandon is ismert a dolog!

A belga szabályok kicsit eltérnek az amerikaiaktól, ugyanis amíg Amerikában egyesével rajtolnak és az idővel versenyeznek, addig a belga szabályok szerint párosával rajtolnak és egymással versenyeznek. A másik eltérés pedig, hogy a belgáknál mérik a reakcióidőt is, az amerikaiaknál pedig nem. Szóval a unimotor annak ellenére, hogy nem hivatalos sport, komplett szabályrendszerrel és országokat, kontinenseket átfogó bajnoksággal rendelkezik.

(ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Bejelentkezéshez segítség az oldal alján)

Ezt már olvastad? :

Eladó motorok

Videó szerkesztés