Pikes Peak – a 100 éves kanyarparadicsom

Szöveg: Amrein László

Jövő hét vasárnap ismét felzúgnak a motorok az amerikai Pikes Peak hegyen, a 97. hegyi felfutó versenyen!

A Pikes Peak egy hegység Colorado államban, ami csúcsára a Pikes Peak Highway vezet fel. Ez egy fizetős út, ami egész évben nyitva áll, viszont az időjárás függvényében néha lezárják!

A Pikes Peak Highway 1915-ben épült félmillió dolláros magánbefektetéssel, amit Spencer Penrose (a Broadmoor Hotel alapítója) finanszírozott. Az ő szervezésében egy évvel később lezajlott az első hegyi verseny, amin motorok és autók indultak a kanyargós hegyi úton. Az út sokáig magánkézben volt (Spencer 20 évre kapta meg a jogot az úttulajdonra), de 1936-ban állami kezelésbe került. Az első verseny olyan út avató-féle is volt, valamint reklámcélt is szolgált, hogy minél jobban felhívja a figyelmet rá, hiszen Spencer útdíjat szedett a használatáért! A verseny idővel kinőtte magát, ez az egyik legrégebbi motorsportesemény Amerikában.

Az első verseny győztese Rean Lentz, a maga épített Romano Special volánja mögött

Szóval, ez a verseny több, mint 100 éve zajlik, ami mára a sokat sejtető Race to the Clouds (Verseny a Felhőkig) nevet viseli! A korai időkben Penrose Trophy név alatt zajlott az esemény. Az idei a 97. futam, eddig 7 alkalommal szünetelt (1917-18-19-ben az I. Világháború, 1942-43-44-45-ben pedig a II. Világháború miatt). Hill Climb versenyként van aposztrofálva, viszont ezt ne a klasszikus hillclimb-ként képzeljük el, itt nem egy meredek partoldalt kell meghódítani, hanem egy hegyi utat!

A verseny hivatalos bemutató filmje

1998-99-ben egy környezetvédő szervezet (Sierra Club) aggodalmát fejezte ki, hogy az útról lemosódó kavicsok környezeti károkat okoznak! A természetes erózió, közel 70.000!! tonna kavicsot tüntet el az útról évente, ami szerintük veszélyezteti a vízi élővilágot is! Ezt a hatalmas mennyiségű követ minden évben pótolni kellett az útban, de a megoldás az aszfaltozás lett, ami 2011. október 1-jére készült el teljesen (néhány szakasz már korábban is aszfaltozott volt, de nagy része sokáig köves volt), szóval nagyon sokáig jobbára kavicsos talajon folyt a küzdelem!

2006-ban még murvás talajon folyt a küzdelem

A cél pedig, minél gyorsabban leküzdeni a 156 kanyart! Autóval, motorral, kamionnal egyaránt neki lehet vágni. A motorok között találni épített, sport, oldalkocsis, quad és terepmotorokat is. A versenyt minden évben június utolsó vasárnapján rendezik. A hétköznapokban normál közútként használt szakaszon 156 kanyar található a 20 km hosszan kijelölt versenytávon, ami 1440 méter magasságig visz.

Az első versenyen 1916-ban Rean Lentz egy Romano Speciallal (házilag építette át, és repülőgép motorral látta el) nyert, közel 21 perc alatt ért fel a célba!

Az első versenyről fenn maradt filmrészlet

1984-ben vett részt először európai induló rajta, a norvég Martin Schanche rallycross-versenyző (Ford Escort 4×4), és a francia Michelé Mouton (Audi Sport Quattro) személyében. Az évtizedek alatt rengeteg rekord született számos kategóriában. Az eddigi abszolút rekord, 2018-ban, egy Volkswagennel Romain Dumas (7 perc 57.148 mp) nevéhez fűződik (az autósok között a korábbi rekorder Sebastian Loeb, rally versenyző volt), a motorosok mezőnyében pedig 217-ben Chris Fillmore egy KTM SuperDuke 1290R nyergében, 9 perc 49.625 mp időt futott!

Chris Fillmore a KTM SuperDuke-kal
Sebastian Loeb – 2013. Peugeot 208

Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy 2018-ban Travis Pastrana is indult egy 2016-os Porsche Cayman GT4 Clupsport géppel (a 25. helyen végzett 10 perc 33.897 mp idővel), valamint a North-West200, UlsterGP és Isle of Man TT utcai versenyek fenegyereke Guy Martin, 2014-ben egy saját építésű, turbófeltöltős GSX-R1100-el, 11 perc 32.06 mp idővel meg is nyerte kategóriáját!

Guy Martin és a turbós GSX-R1100

2015-ben – még a nyomtatott MotoRage-ben – írtam erről a versenyről, egy Roland Sands által, erre a versenyre épített Victory gép kapcsán, amit a Cycle World magazin tesztpilótája, Don Canet nyergelt meg! A próbafutamon el is esett, de a versenyre helyrehozták a gépet, így részt tudott venni a versenyen.

Don Canet esése a Victory nyergében

Érdemes végignézni Canet egy onboard felvételét, amit egy Ducati Multistrada nyergében készített! Az egyszerűbb kezdő szakasz után egyre meredekebb és élesebb kanyarok jöttek szalagkorlát nélkül, a szakadék szélén motorozva!

Don Canet: Ducati Multistrada 1200

Kb. egy hete írtam erről a versenyről itt az oldalon, miszerint az idei Pikes Peak versenyen debütál a 2020-as Ducati Streetfighter V4!

Érdekességként figyeltem meg, hogy bármilyen onboard felvételt látsz erről a versenyről, a motorok km óra számlálója nem mutatja a sebességet! Gondolom, ez előírás lehet a versenyszabályokban.

A rendezvény kiegészítése egy nagyszabású fesztivál, ami a közeli Colorado Springs városban zajlik, ahol különböző show műsorokkal, koncertekkel zárják a rendezvényt!

További érdekes hírek, cikkek (klikk a képre):

VINTAGE

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás