Használt, de legalább drága! (ez erősen igaz a Simsonokra!) Pár gondolat a használtmotor árak kapcsán.

Szöveg és képek: Amrein László

Így szezon elején körülnéztem kicsit a használtmotor piacon, árak tekintetében.

Bevallom már jó ideje nem nézegettem az árakat, mivel nekem már 5 éve megvan az a motor, ami számomra tökéletes! 2004-es Yamaha R6, de nemigen van olyan gép, amire szívesen lecserélném (na, jó, azért egy 2005-ös, fordított telós, radiálfékes jobb lenne)! Ez miatt nem is követtem nyomon a piaci árak alakulását, viszont azért természetesen bele-bele ütköztem posztokba, ahol néhányan kifakadtak a drágaság miatt.
….

De, mi az, hogy drága? Mihez viszonyítva? A piacot általában (most a használtmotorokról van szó, de egyéb témában is hasonló a matek) a kereslet-kínálat határozza meg. Ha valami túl van árazva, akkor az kilóg a sorból (nem jellemző, hogy az lesz a kapós termék), viszont, ha ugyanaz a kategória egyöntetűen hasonló ársávban mozog, akkor nincs mit tenni, az annyiba kerül (az más kérdés, hogy ér-e annyit). Persze lehet kifogni jó vételt, de abban benne van a veszély, hogy valami bibi van vele, lehet később az lesz a drága! Szóval, hogy drága-e egy használtmotor, az viszonylag relatív fogalom.

1999-ben 500 ezer volt ez a ’90-es 1000EXUP, most 860-ért vesztegetnek 1989-est!

Egy összehasonlításhoz kiválasztottam egy régi motoromat (1990-es Yamaha FZR1000 EXUP), amit 1999-ben kereken 500 000 Ft-ért vettem, hogy egy ilyen gép most mit kóstál. A használtautó.hu-n kerestem, mert ott van a legnagyobb kínálat, és a legnépszerűbb ilyen jellegű adatbázis, és nem mondom, hogy nem lepődtem meg, amikor egy ’89-es EXUP-ot láttam 860 00 Ft-ért, lejárt okmányokkal! De megnéztem az egykori 1990-es GSX-R1100-em mai árát is…és nem is találtam ilyen eladó példányt itthoni oldalakon. Én azt a gépet 2000-ben 615 500 Ft-ért vettem (igen, erősen alkudozás volt 500 Ft-ért is 🙂 ), most pedig az autoscout24.hu oldalon ugyanezt az évjáratot 5 800 euróért láttam!!! egy belgiumi hirdetőtől. Igaz, a képek alapján hibátlan, gyönyörű állapotban van, de azért na, ez mégiscsak 2 millió fölött van! Mondjuk azért ezek a régebbi típusok nem általánosak a jelenlegi használtmotor piacon, nem ezek a mérvadó számok, ezeket csak érdekességként említettem meg.

GSX-R1100 – 1990. Egy jó állapotú ilyen, ma csilliókat ér!

Mi az, hogy olcsó? Egy új motorhoz képest a használt persze, hogy olcsóbb, de ennek az ára számos szemponttól függ, így reális megállapítása elég nehéz. Én személy szerint két dolog miatt nem vennék új motort. Az egyik, mert értelmetlennek találom, hiszen egy 1-2 éves példány semmivel sem rosszabb, mint egy 0 km-es (saját tapasztalat), a másik ok pedig, hogy számomra annyi pénzt nem ér az élmény, hiszen egy régebbi gép is meg tudja azt adni! ……meg nincs is rá pénzem, de ha lenne, szerintem akkor sem vennék újat (persze egy lottó ötös, lehet befolyásoló tényező lenne ebben azért! 🙂 )

De, visszatérve az árakhoz, vannak olyan tudással rendelkezők a motoros szakmában, akiknek talán a legmegbízhatóbb az értékítéletük, hiszen egy jó szerelő forintálisan látja az adott gép műszaki állapotát, ebből realizálódhat a vételáron felüli összeg hozzáadásával, hogy az adott gép túl árazott-e vagy sem a kategóriájában! Viszont vannak olyan motorok, amiknél nem az állapot az elsődleges az ár megállapításnál, hanem maga a típus, hiszen vannak legendásan „elnyűhetetlen” motorok……na, ezeket meg kell fizetni!

De, hogy nézzünk pár konkrét példát is (ajaj, csak most érzékeltem, hogy milyen fába vágtam a fejszémet, mert annyira sokrétű a piac, hogy nem lehet átfogó képet nyújtani róla kis terjedelemben). Jelen esetben a 2000-es évek sportmotorjai között böngésztem, egyrészt, mert erre van a legjobb rálátásom, másrészt ez a fajta a legszélsőségesebb a motorpiacon. Valamint ezek már elég korszerű gépek, és ezek a régebbi évjáratok még megfizethetőek a nagy átlagnak. (az már csak zárójeles szempont, hogy nekem a 2000-es évek sportmotorjai a legszebbek! 🙂 ).

Lehet csemegézni ennek a négy típusnak az árviszonyán, amik a hirdetésekben szerepelnek

2002-es GSXR1000 – 1 350 000 Ft, 2005-ös Yamaha R6 – 1 390 000 Ft, 2008-as Honda CBR1000RR – 2 100 000 Ft, 2006-os Kawasaki ZX10R – 1 390 000 Ft. Csak egy megjegyzés ennél a pár árképzésnél, hogy szinte ugyanaz az ára a 2002-es ezres gixxernek, mint a 2006-os ezres Kawasakinak, de a 2005-ös 600-as R6 forint pontosan ugyanannyira van hirdetve, mint a Kawa!

Nekem van egy nem túl régi mérvadó tapasztalatom, ami alapján egyértelműen kijelenhetem, hogy az utóbbi időben rendesen felmentek az árak! 2016-ban 52 000 km-rel vásároltam a 2004-es R6-omat 725 000 Ft-ért, most pedig egy ugyanilyen km-es gépet látok (ránézésre ugyanúgy szép állapotban) 1 150 000 Ft-ért hirdetni!

Az euro árfolyam a külföldről behozott példányoknál erősen árképző hatású

Persze a drágulást az euro árfolyamhoz is lehet kötni (annak ellenére, hogy az esetek többségében már itthoni motorokról beszélünk), hiszen a külföldről behozott példányok árát ez erősen befolyásolja……. amik pedig alakítják a már itthoniak árát is! Erről a használtmotor kereskedők tudnának a legtöbbet mesélni.

Végül is, hogy drágák-e a használtmotorok, azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mennyit akar/tud áldozni rá, de az biztos, hogy az új motorok árai nagyon távol vannak a magyar valóságtól!

Ezt a képet pár hete készítettem az M5-ös autópályán. Szép kis “gyűjtemény”!

Még egy megjegyzés! A hazai motorpiac egyik sajátossága a Simsonok irreális árai (van példány, amiért 1 millió forintot kérnek!!!), amit tudjuk jól, hogy a német felvevő piac generál! Utánfutó szám szedik össze a Simsonokat, és tervszerűen „deportálják” őket Németországba!

Biztos sokatoknak van számtalan sztorija a hőskorban vásárolt gépekkel kapcsolatban, és biztos nektek is eszetekbe jutott az a gondolat, hogy “milyen jó lenne, ha nem kótyavetyéltem volna el a régi motorom”!

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás