130.000 km-es Yamaha FZ1

Szöveg: Amrein László
Képek: Balla Gábor

Nemrég egy 100.000 km-es KawaZ750 volt terítéken, de most egy barátom jelentkezett a 130.000 km-es Yamahájával! A sztori konklúziója – legalábbis számomra –, hogy nem feltétlen kell félni egy motornál a km-től, amennyiben az rendesen karban volt tartva! A saját R6-osomban is több, mint 72.000 km van, egy deka olajfogyasztás nélkül, és tökéletesen működik!

130.000 km!

Szóval Balla Gabi barátom km gyűjtő, ugyanis az előző motorjába (2004-es Yamaha FZ6) bele tekert 100.000 km-t! Ezt váltotta fel egy 2008-as Yamaha FZ1, amit 1 évesen vásárolt a kéthelyi Bajnok motornál, 11.000 km-rel 2009-ben. A garancia miatt a szervizelést még ott csináltatta, de a gari lejárta után saját kézbe vette a dolgokat, hiszen Gabi autó- és motorszerelő! A motort hosszútávra tervezte, így odafigyelt az olajcsere intervallumokra, sőt, néha hamarabb is lecserélte. Bármi cserére szorult, azt kizárólag gyári alkatrésszel oldotta meg. Gyertyacsere 20 ezrenként, szelephézag ellenőrzés 40 ezrenként. Motorikusan a vezérműlánc lett cserélve (amit a komolyabb tudású Kálózi István barátja végzett el), mert melegen már becsörgött. Egyéb technikai gond csak az első telón volt, a becsúszásnál a króm réteg lekopott (100.000 km-nél!). Bontóból került be egy keveset futott villaszár.

A láncot 20-30.000 km-enként cserélt, fékbetétből kizárólag gyárit használt, aminek köszönhetően a tárcsák még most is tökéletes állapotban vannak, minimális kopással. A gyári akkumulátor 9 évet és 100.000 km-t bírt, hasonlóan az első kerékcsapágyhoz! Olajfogyasztás nincs, valamint a kuplung is a gyári még.

Gabi főleg hosszú távú túrákat tesz meg a motorral, bejárta vele már Európa jó részét!
Görögország – Bulgária – Albánia – Macedónia – Szerbia – Románia – Montenegro – Horvátország – Szlovénia – Olaszország – Ausztria – Svájc – Franciaország – Lichtenstein – Németország – Lengyelország – Szlovákia.

A külföldi túrákat jobbára a nagykanizsai H-Turul motoros klubbal tette meg, velük volt az első csapatos külföldi túrája is! Ezek jobbára 7-10 napos, 3-4.000 km-es túrák, de nem ritka a hétvégi kiruccanása is 1-2.000 km-rel!

A rengeteg km alatt kirajzolódott számára a legmegfelelőbb gumi is, ami a Metzeler Roadtec01, amit a Kék Hold motorgumi üzletből szerez be!
A Fazer FZ1 nagy idomokkal + FJR1300 oldaldobozokkal rendelkezik, így túrázásra kiválóan alkalmas. 150 lóerő, sportos futómű, nyomatékos motor, kiváló kanyarvadász kombó!

Gábor régebben egyedül rótta az utakat, de 2013-tól már barátnőjével a hátsó ülésen (azóta már felesége) gurultak Európa útjain.

Egy időben kijárt a Hungaroring nyíltnapokra is, hogy megismerje saját és a motorja határait, de hamar rájött, hogy jobban vonzza a táj és a hosszú távú túrák, mint a köridők. A lábtartót szinte bármelyik közúton is lekarcolja, ha úgy van kedve.

A motor ezzel a 130.000 km-rel mások számára esetleg alacsony értékkel bírhat, de mivel millió közös élménnyel kötődnek egymáshoz, így Gabi számára felbecsülhetetlen eszmei értéket képvisel! Főleg, hogy esztétikai és műszaki állapota (a rendszeres és szakszerű karbantartásnak köszönhetően) szinte tökéletes állapotban van! Még az is elképzelhető, hogy a 2 hónapja született Soma kisfia is fogja használni ezt a gépet!

Útban a trónörökös

(ha tetszett a cikk, szólj hozzá! Bejelentkezéshez segítség az oldal alján)

Grafikai munkák

Videó szerkesztés

Eladó cuccok

Autómentés – szállítás