A Highlands csodái…., avagy Nessi nyomában! 1. rész

Most kicsit tekintsünk el a „pandémia” miatti utazási nehézségektől, az írás egy normális életben való lehetőségről szól.

Szöveg és képek: Amrein László

Dover fehér sziklái

Motoros paradicsom…..sok helyre ráhúzzuk ezt a jelzőt, hiszen a világon számtalan olyan hely van, ami motorral megjárva kiemeltebb élményt ad, mint egy „sima” autós vagy egyéb kirándulás! A motoros paradicsom definíciónak általában azért van egy olyan kitétele, ami kifejezetten a motorozás szemszögéből érdekes! Ez pedig nem más, mint a jó útminőség, és a megfelelő számú és ívű kanyarok! Aztán ehhez, ugye hozzájönnek a turistáskodás általános dolgai, mint pl. híres látnivalók, történelmi helyek, építészeti különlegességek, természeti látványosságok, tájképek, stb., amik a motoros úti célját határozzák meg!

Szerintem sok ridernek számos motoros paradicsom van a bakancslistáján, ami vagy marad ábránd, vagy az illető tényleg tesz érte és kipipálja! Igen, ezek a bakancslisták legtöbb esetben ábrándok is maradnak, pedig valljuk be, hogy a reális célpontok simán elérhetőek lennének, ha az ember hozna érte egy kis áldozatot, tenne a cél érdekében!

Nekem nincs bakancslistám, viszont több olyan helyre eljutottam már, amik akár listás helyek is lehettek volna! Pl. Man TT, Isztambul, London, Párizs, Finnország vagy Skócia! Nem tervezett dolgok voltak, így hozta az élet! Több, mint 20 ország, közel 100 utazás (sajnos a nagy része nem motorral, de 90%-át a motoros életben való tevékenységeim hozták), amiből akár össze is szedhetnék egy becsületes bakancslistát.

Amit most ajánlanék – és szerintem az átlagembernek is elérhető -, az a Highlands, vagyis a Skót-felföld (skót nyelven The Hielands)! Kétszer is volt szerencsém turistáskodni ott, így tudom ajánlani bárkinek, aki egy életre szóló motoros kalandot keres! Személyes tapasztalatból tudom megerősíteni, hogy a Skót-felföld teljesíti egy bakancslista kívánalmait!

Összetéveszthetetlen nemzeti identitás

Az csak hab a tortán, hogy a hely földrajzi fekvéséből kifolyólag már az oda úton (amennyiben nem repülővel közelíted meg a célpontot, hogy ott béreljél motort) több olyan élményben van részünk, ami már magában megérne egy motoros túrát! A következő élményfaktorok sokaságát egy túrában nem is igen lehet megélni (vagy egy nagyon hosszú kellene hozzá! 🙂  Nekem több utazás alatt állt össze a dolog), ezért most egy összevont élményözönt „zúdítok” rátok, amik esetleg iránymutatóak lehetnek egy túraútvonal, célpont összeállításánál!

Két londoni nevezetesség egy képen (BigBen, London Eye)

Amennyiben a Highlands a cél, akkor Európán jobb, minél előbb átviharzani, hogy az első komolyabb élményt megéljük, ami nem más, mint a La Manch csatornán való átkelés, amit, ha komppal teszünk meg, sokkal ingergazdagabb, mintha az alagúton kelnénk át! Komppal kb. 30-szor tettem meg ezt az utat oda-vissza, az alagúton pedig egy alkalommal, így személyes tapasztalatból tudom ajánlani a kompot! Ha máshonnan nem, akkor a „migráncs” hírekből biztos, hogy ismerős Calais helység neve, ahonnan indul a buli! Indulás után majdnem egy óra múlva az angol partok felé közeledve, valósággá válnak Dover fehér sziklái (akár ez a mészkőszikla képződmény már magában is lehetne egy célpont!), ami természeti-, történelmi-, és úti filmekből, leírásokból lehet ismerős! Dovertől kb. 800 km Glasgow, amit vehetünk a Skót-felföld kapujának, de már útközben számos, olvasmányokból, filmekből, motorsportból, egyéb forrásokból ismerős helységek mellett visz az út, mint pl. Canterbury (Canterbury mesék – drámai és humoros történetek gyűjteménye, amit Geoffrey Chaucer angol szerző írt a 14. században), Silverstone (legendás Forma-1-es pálya), Birmingham (a Black Sabbath rockzenekar szülővárosa), Liverpool (Beatles), Oxford (egyetem), Nottingham (Robin Hood), Stonehenge (máig megfejtetlen kősziklák talánya! Mondjuk, ez kiesik az útvonalból, de érdemes esetleg kerülni, ha van rá idő).

Akár Stonehenge is lehet önállóan egy túra célpont

Doverből az M2-es visz Londonig, ahol vagy elkerülöd a várost az M25-ön, vagy átküzdöd rajta magad. Ha nincs időd megállni, akkor legalább a menetközbeni élmény-, látványfaktor meglegyen. Viszont, aki kíváncsi Londonra, az szánjon rá időt, hiszen a világvárosnak annyi nevezetessége van, hogy nem érdemes „átrohanni” rajta (Buckingham palota, London Eye, Big Ben, Parlament, Piccadilly Square, Hyde Park, stb.)! Londonból két főbb autópályán is el lehet indulni észak felé, de a legcélszerűbb az M1-esen haladni, majd Birmingham előtt az M6-osra térni, ami az angol – skót határig visz, ami aztán A74-es néven folytatódik egész Glasgowig, …. de, ne szaladjunk annyira előre, hiszen egy olyan országon kelünk át, aminek a jellegzetességei érdekesek és szokatlanok lehetnek a kontinensről érkezőknek! A legfurcsább az ellentétes oldalon való közlekedés, amit szokni kell, de abszolválható, viszont a körforgalomban való közlekedést tanulni kell! Nekem volt olyan körforgalmas esetem, hogy centiken múlt az ütközés, amire Kevin Carmichael (később szó esik majd személyéről) azt mondta, hogy engem meszeltek volna el, ha baj történik! Szóval irány észak! Liverpoolt elhagyva Lancaster mellett visz az M6-os autópálya, ahonnan nem messze található Heysham kikötője, ami számomra azért különleges emlék, mert innen keltünk át komppal az Isle of Man szigetre három alkalommal is, a Man TT-re utazva (egyszer Mókussal, kétszer Angyal Zolival)!

2006-ban sikerült Bitter Sanyit lencsevégre kapnom a TT versenyen

Akit kicsit jobban is érdekel a brit történelem, annak biztos mond valamit Hadrianus fala. Hadrianus római hadvezér volt, aki 122-ben érkezett Britanniába, az akkorra már meggyengült római haderőt megerősíteni. A haditerv részeként egy 120 km-es kőfalat húzott az északi kaledóniai törzsek elleni védekezéshez a mai Carlisle – Corbridge vonalban tengertől-tengerig /kb. a mai angol-skót határ/, ezzel védve az akkori Római-birodalom határát. A falat 8 év alatt fejezte be a római hadsereg, ami jelenleg UNESCO világörökségi helyszín!

Skócia jellegzetes marhája, a Kyloe

Szóval, mire Skóciába érünk, addigra már túl is vagyunk egy olyan élménysorozaton, ami már magában megérne egy utazást! Viszont az igazi kaland csak Glasgowtól északra kezdődik, mégpedig egy időutazás formájában! A számtalan történelmi hely, a természetvédelmi területek, a misztikus Loch-Ness, a 400 éves (ma is működő) útszéli fogadó, a történelmi csatahelyek, ősi kastélyok, az uralkodó családok ma is használt rezidenciái, stb., mind-mind egy életre szóló élményt kínálnak! – folytatjuk –

Ez a 400 éves skóciai fogadó, a mai napig üzemel!

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés