Sávtartó rendszeren dolgozik a Honda
A Honda olyan vezetőt segítő rendszert fejleszt, ami csak akkor avatkozik be a vezetésbe, ha tényleg szükség van rá. A szóban forgó sávelhagyást gátló rendszer részletei már meg is jelentek a japán szabadalmi bejelentések között.
A motorkerékpárok erős lemaradásban vannak a vezetést segítő rendszerek tekintetében az autókhoz képest, de a Honda szemlélete, miszerint nem feltétlen beavatkozni kell a vezetésbe, hanem figyelmeztetni és rásegíteni, teljesen ráillik az új fejlesztésre.
A radarral kombinált sebességtartó automata már létező dolog, így a következő lépésként a sávtartó (LKAS) rendszer kifejlesztését tűzték ki célul.
Az LKAS az autókban viszonylag egyszerű elven működik. A legegyszerűbb variációk figyelik a fehér felezővonalat, vagy kamerák figyelik az aszfaltcsíkot, és riasztást adnak, ha a jármű elkezd sodródni.
A szóban forgó fejlesztésnél a rendszer be is avatkozik a motorkerékpárok esetében, ha szükséges, de csak minimálisan. Amint ellenkormányzást érzékel, kikapcsolja magát és a vezető irányítja tovább a manővert. Természetesen a szándékos sávelhagyást nem akadályozza, viszont ehhez szükséges használni az irányjelzőt, az is inaktiválja a rendszert.
A rendszert szenzorok kötik össze, köztük egy elülső radarral és kamerával, amik figyelik a felezővonalat és az előtte haladó forgalmat, de a fő elem egy olyan szerkezet, ami leginkább egy forgó kormánylengés csillapítóra hasonlít. Ennek a belsejében található egy magnetostrikciós nyomatékérzékelő, ami figyeli a mágneses fluxus változásait, és megállapítja, hogy történik-e kormánymozdulat, valamint egy elektromotor, ami végrehajtja a kormányzást, ha szükséges.
„A mágneses fluxus
A mágneses tér legfontosabb jellemzője az indukcióvonalak sűrűsége, vagyis a mágneses indukció, amely egyértelműen tükrözi a mágneses térben ható erőt. Ahol az indukcióvonalak sűrűbbek, ott a mágneses tér erőssége nagyobb.
A mágneses fluxus fogalma
A mágneses fluxus pedig nem más, mint az adott felületen lévő indukcióvonalak száma.” – forrás: internet
Felmerülhet a kérdés, hogy mi van a kátyús, rossz minőségű utakkal (amikből itthon van bőven), az ottani oldalirányú kerülgetéssel? Erre is találtak megoldást. Mivel a göröngyös útfelületek olyan kormánymozgást is előidézhetnek, ami megzavarhatná a rendszert, így egy a villákon elhelyezett löketérzékelő letiltja a kormányműködtető rendszert, ha az az előre beállított mozgás szintjét meghaladja.
A szabadalmakban szereplő folyamatábrák azt mutatják, hogy amikor a motoros szándékosan kormányoz, a rendszer nem avatkozik be. Viszont, ha a rendszer már elkezdett korrigálni, és ellenkormányzást érzékel (mármint a reakciódat érzékeli), kikapcsolja magát. Az LKAS az útfigyelő radarral és az ABS-szel párhuzamosan, összehangoltan működik.
A Honda szabadalmi példájában, ha egy autó hirtelen lelassít, vagy kanyarogva lassít előtted, a motor eldönti, hogy jobbra vagy balra biztonságosabb a kikerülő manőver, és abba az irányba indítja el a kormányzást, persze a vezető bármilyen beavatkozása visszaveszi az irányítást.
További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):