Stunt Riding történelem – III.

Szöveg: Amrein László
Képek: Amrein László, CMN (Czech Motocycle Magazin)

Ha lemaradtál az előző részekről, itt elolvashatod: I. rész, II. rész,

2001.

Ebben az évben sem Eb, sem vb titulusú verseny nem volt, viszont Csehországban egyre komolyabb stunt eseményeket rendeztek, ahol több nagynevű versenyző lépett fel (Pl. Kevin C., Craig J.). Sőt, a 2001-es cseh verseny Eb-nek indult, de végül egy „sima” nemzetközi verseny lett, benne külön értékeléssel a cseheknek.

2001-ben Kevin Carmichael a kaposvári Vásártéri úton “letaglózta” az embereket

Közben nálunk is alakult a dolog. Itthon ’99-ben volt az első stunt verseny a csongrádi motorostalálkozó részeként. A stílus növekvő népszerűségét mutatja, hogy 2000-re már öt helyen volt ilyen esemény Magyarországon. Az itthoni áttörést a 2001-es év hozta meg, ugyanis abban az évben volt egy országos versenysorozat négy állomással (Kaposvár, Nyíregyháza, Kunmadaras, Szeged), ahol a kaposvári fordulón Kevin Carmichael volt a meghívott sztárvendég, ami köztudottan rendesen inspirált több magyar versenyzőt. Így visszatekintve, ezt a versenyt vehetjük a magyar stunt stílus mérföldkövének, hiszen ettől a ponttól erős lendületet kaptak mind a versenyzők, mind a szervezők. Magam részéről ezt a rendezvényt tartom életem olyan fordulópontjának, ami meghatározta a további évek irányvonalát, ugyanis a Kevinnel kialakult kapcsolat nem csak az én további jövőmet, hanem Mókus és Angyal Zoli lehetőségeit is meghatározta, valamint a hazai stunt riding fejlődését elindította.

A TV2 2001-es felvétele jól prezentálja az akkori érdeklődést a stunt iránt

2002. World Stunt Riding Championship

Most egy kicsit átugrunk Amerikába. Oklahomában, New-Tulsában április 4–7. között rendezték meg a 2002-es World Stunt Riding Championship-et. Itt Kevinre kell hagyatkoznunk, ugyanis ő a leghitelesebb forrás (és egyben szenvedő alany). Ott nem a nálunk megszokott szabályok szerint zajlott a verseny, hanem különböző gyakorlatokban mérték össze tudásukat a résztvevők. A pontozás egy része érdekes volt, ugyanis amelyik gyakorlat objektíven nem volt mérhető, ott a közönség reakciója döntötte el a helyezéseket, tehát akinek jobban hangoskodtak, az nyert (amennyi probléma volt abban az időben a bírókérdéssel, lehet, hogy ők csinálták jól? 🙂 ).

Kb. 80 induló volt, szinte kizárólag amerikaiak. Európából Kevin (Suzuki GSX-R1000) és Craig Jones (Buell) „ruccantak” át, valamint Brazíliából volt egy Robson Manso (Honda CBR900RR) nevű fickó. Amennyire ismerjük az akkori amerikai stílust, várható volt, hogy Kevin és Craig a rutinjukkal esélyesként indulnak, de azt, hogy végül ketten küzdenek az első helyért, ők sem gondolták volna. Kevin szerint egyértelmű volt a fölényük, így a közönség döntése korrektnek tűnt mindenki számára. Ez nem is volt meglepő, mert amit az amerikaiak csináltak abban az időben, az nem egy kétszáz méteres pályára való volt, hanem ki az országútra, ahol ezerrel lehet egykerekezni a forgalomban kilométereket (mondjuk később azért rendesen lelassultak az amcsik).

A vb-n végül Kevint hozták ki elsőnek, Craig lett a második, a brazil srác pedig a harmadik, így hát nem hiába készült Kevin nagyon erre a versenyre. Két balance-ot (segítőt) is vitt magával a begyakorolt figurákhoz. Eddig minden szép és jó volt. A döbbenet akkor jött, mikor az első helyért járó pénz nem került elő (16 000 dollár), lába kélt a főszervezővel együtt!! Így Kevin szegényebb lett egy motorral (az egyik motorját adta el, hogy át tudjon menni a versenyre) és gazdagabb egy vb-címmel. (Hogy melyik ér többet? Hm.)

2002. European Stunt Riding Championship

Craig Jones (Anglia)

A helyszín Csehország, Bechyne (egy katonai reptér Tábor közelében). Erről a versenyről sajnos lemaradtam, mert előző este a pesti szálláson úgy beállt a gerincsérvem, hogy injekciózás után úgy hoztak haza Kaposvárra, viszont a barátaim elég sokat videóztak, így képben voltam a történésekkel.

Szóval nem volt hiábavaló a törekvésük a cseheknek az egyre több nagynevű külföldi versenyzővel tűzdelt rendezvények lebonyolítása. Az utolsó Eb óta (1999) hihetetlen fejlődésen ment keresztül ez a motorozási forma, amit mi sem bizonyít jobban, mint az itt látott technikai tudás. Ugye, itt azért már eléggé képben volt a stunt riding mezőnye sokunknak, így nem kis meglepetést okozott a brazilok felbukkanása. Amit ők hátsó keréken való forgásban előadtak, az szinte letaglózta a nézőket. Ilyent előtte még nem láttunk. Mi? Hogy Brazília nem is Európában van?

Odair Salmazo (Brazília)

Ja, igen. Odair Salmazo és Edinaldo Dantas (Little Laugh) Svájcban éltek, így már világos, hogy mit is kerestek a cseheknél…….hát az Eb-címet! Amire a tudásuk alapján talán rá is szolgáltak volna, ha Odair nem esik egy bazi nagyot elsőkeréken gurulásból. Edinaldo meg – egyesek szerint – az angol bírók áldozata lett. Így – mint az előre várható volt – a nagy meccs ismét Kevin és Craig között zajlott. Ők ezt a játékot már jó párszor lejátszották az elmúlt években (pár hónappal korábban Amerikában is), ami eddig mindig Kevin számára hozott győzelmet. Craignek most itt volt az alkalom a visszavágásra. Ez sikerült is, ugyanis Kevin ekkor épp nem volt toppon, így Jones megnyerte első nemzetközi címét (és egyben az utolsót is). Első Craig Jones, második Kevin Carmichael, harmadik Edinaldo Dantas.

Sonny Fergusson (Anglia)

2003. World Stunt Riding Championship

Az Eb-ből vb lett, a helyszín változatlan: Csehország – Bechyne. Mondhatjuk, hogy ez az év az újoncok éve volt, ugyanis az első három helyen olyanok végeztek, akik addig komolyabb nemzetközi megmérettetésen nem indultak. 2003-ban ez volt az egyetlen nemzetközi verseny Európában. Voltak meglepetések és csalódások is szép számmal. Odair Salmazónak például biztosan csalódás volt, ugyanis törött kézzel ácsorgott a pálya szélén. Mondjuk, ő erősen esélyes lett volna a győzelemre a komplett elsőfutómű nélküli körbemotorozásával. Az igazi meglepetést azonban ismét két új versenyző felbukkanása okozta! Ahogy az előző évben a brazilok robbantak be a köztudatba, most ugyanúgy volt két rider – Ricardo Domingos és Humberto Ribeiro Portugáliából – akik szinte sokkolták a közönséget.

Humberto Ribeiro (Portugália) Kunmadarason is fellépett 2005-ben, 2006-ban pedig a kaposújlaki stunt Eb-n III. helyen végzett

Ők nem a technikai végét fogták meg a dolognak, hanem az erőtől duzzadó, pörgős, motorüvöltős, gumifüstös oldalát nyomták, de azt ezerrel! Továbbá ezen a versenyen robbant be a stunt életbe a német Christian Pfeiffer, aki első nemzetközi versenye megnyerésével egyből világbajnoki címet szerzett! Az biztos, hogy ez volt az addigi legerősebb mezőny, ami Eb-n vagy vb-n addig rajthoz állt.

A másik portugál meglepetés Ricardo Domingos volt

Ekkor már a magyarok is nagyobb létszámmal képviseltették magukat. A legjobb tizenkettőbe ketten is bejutottak (Potzner Feri és Tölgyesi Gábor), így volt kiért szorítani a magyar nézőknek is. Az első helyen Christian Pfeiffer, a másodikon Humberto Ribeiro, a harmadikon pedig Ricardo Domingos végzett. Magyar részről Tölgyesi Gábor 7. Potzner Feri 8. helyezést ért el.

Christian Pfeiffer (Németország)

Kevin Carmichael itt fejezte be a versenyzői pályafutását, innentől kizárólag csak bemutatókat vállalt. A versenyen volt egy esése, ami miatt már nem tudott beleszólni a mezőny elejébe, de nem ez miatt fejezte be a versenyzést. A döntése hátterében jobbára a hozzá nem értő pontozás állt, valamint egyéb indokok, de ez már egy másik sztori lenne. Ez kicsit merész döntésnek tűnt részéről akkor, hiszen alig fél éve volt a Triumph hivatalos pilótája, akik az addig elért eredményei, és a stunt életben való szereplése alapján szerződtek vele. Viszont, így visszatekintve, mondhatjuk, hogy innentől talán még nagyobb presztízse lett Kevin nevének, a legnagyobb rendezvényeken lépett fel, a világ számos tájára kapott meghívásokat! Igen, azért számít egy gyári támogatás! Kevin 2018-ban fejezte be motoros pályafutását (már a KTM gyári támogatása mellett) egy térdsérülés miatt, ami után motorostúrákat szervezett a Skót-felföldön, és autós bemutatókat tartott. Ez a kis kitérő után folytassuk a történelmet…….

Kevin Carmichael (balra, gyári Triumph támogatott) és Hidi Miki (magyar Triumph importőr támogatott) a 2003-as vb-n Csehországban

-folytatjuk-

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés