
Stunt Riding történelem – V.
Szöveg: Amrein László
Képek: Amrein László, Pintér László, Magyar Krisztián
Ha lemaradtál az előző részekről, itt elolvashatod őket: I. rész, II. rész, III. rész, IV. rész,

2005. BigBike Moto Freestyle Worldchampionship
Mivel nemzetközi stunt verseny nem volt kilátásban Európában, azt hittük, a 2005-ös év üresjárat lesz. Aztán két lehetőség is felbukkant év elején, Németországban a MotoX-treme Days, és egy portugál rendezvény. A dolog érdekessége az volt, hogy ugyanarra az időpontra hirdették meg mindkettőt! Hogy melyikük tette közzé előbb a dátumát, arra már nem emlékszem, de az erőviszonyokról annyit, hogy a portugál rendezvény mögött azok az angol szervezők álltak, akik addig is igazgatták ezeket a versenyeket (így jó kapcsolatuk volt a versenyzőkkel), a németek pedig először próbáltak ekkora léptékű eseményt összehozni (korábban meghívásos stunt rendezvényeket csináltak). Viszont ők földrajzi helyzeti előnyben voltak, ugyanis Portugália elég rendesen kiesik az „európai útvonalból”. Végül a portugál versenyt rövidesen törölték.

A német versenyen elég visszafogott volt a részvétel az addig megszokott nemzetközi küzdelmekhez képest. Erős a gyanúm, hogy bojkott volt a versenyzők részéről, hiszen az ismertebb nevek közül csak Potzner Feri és Odair Salmazo nevezett (a konkurens angol szervezőknek nagyon jó kapcsolata volt a mezőnnyel, és ugye az a fránya dátumazonosság! 🙂 ), ennek ellenére a németek nem törölték a versenyt, viszont a a stunt riding helyett a BigBike Moto Freestyle Worldchampionship nevet használták.

Potzner Feri azt mondta, ez a verseny a vb nevet viseli, ő ezt megakarja nyerni, akár elismeri a stunt élet a versenyt, akár nem. Az sem érdekli, hogy lesz-e ott komoly ellenfél, vagy nem, ő ugyanúgy készül, és bárkivel megküzd az első helyért. A brazil Odair Salmazo hasonlóan gondolta a dolgot.

Végül kettejük között is dőlt el az elsőség a 15 induló közül. Feri nyert, így ő lett a 2005-ös év Big Bike Moto Freestyle Worldchampion. Második Odair lett, a harmadik helyen a finn Joni Tammela végzett. Magyarországról Feri mellett Becman (Nagy Béla) és Kulman Miki is indult. Miki az ötödik, Becman pedig a hetedik helyen zárta a küzdelmet. A verseny közben komoly probléma volt a zsűri, ugyanis több versenyző is reklamált a pontozás miatt. Személycsere is volt a zsűriben a két nap alatt, engem is próbáltak beültetni, de eszem ágában sem volt felelősséget vállalni ebben a dologban!
Tehát végül is nem maradtunk nemzetközi megmérettetés nélkül 2005-ben sem, és ebben az volt a legszebb, hogy a kupa Magyarországra került Potzner Feri által!
Sajnos a bojkottnak volt egy olyan utózöngéje, hogy Ferinek sokat kellett küzdenie, hogy elismerjék ezt a címet a motorosvilágban, de sajnos nem kapta meg a megérdemelt figyelmet. Talán ebbe is fáradt bele egy idő után, mikor úgy döntött, befejezi motoros pályafutását. Azért volt jó néhány meghívása európai rendezvényekre, de ez messze elmaradt attól, amit valójában hoznia kellett volna egy ilyen eredménynek!

Azért ne ragadjunk le Németországnál, hiszen máshol is gőzerővel nyomultak a riderek. Hollandiában egy kisebb verseny, Finnországban pedig a Nordic Stunt Riding Championship zajlott a Bomber Weekend keretein belül. A holland küzdelmen az addigra már megszokott „környékbeli” versenyzők vettek részt (holland és belga), és ez nem igazán nevezhető nemzetközi átfogó erőnek. Finnországban szintén jobbára a területileg közel eső országokból indultak, viszont Becman képviselte hazánkat, nem is akárhogy, ugyanis a harmadik helyen végzett. Litvániában is volt stunt élet, a Baltic Stunt Championship. Abban az időben még Portugáliában és Spanyolországban találtunk stunt versenyeket, de ott sem voltak olyan mértékűek, hogy meghatározza az európai dolgokat. A spanyol versenyekről AC Farias azt mondta egy interjúban, amit még a MotomiX Magazinba készítettem vele, hogy: „Nem indultam soha, nem sok értelmét látnám”.

2006. European Stunt Riding Championship
2006-ban kellett volna lennie a csehországi vb-nek, de egyre nagyobb csönd volt körülötte. 2005 év végén kérdeztem Marek Lichtenberget, de először a bizonytalanság jött le a válaszokból, majd egyértelműen le lett mondva a szervezés. Mivel elvileg az lett volna a vb, így nyitott maradt a kérdés, hol lesz az év világbajnoksága? Nem látszott pótlása a vb-nek, viszont akkorra már szervezés alatt volt a három fordulós 2006-os Eb sorozat, ami egy korábbi tervem megvalósítása lett. Annak érdekében, hogy elismert és fajsúlyosabb legyen a dolog, egy összehangolt nemzetközi sorozatban gondolkodtam, hasonlóan az itthoni sorozathoz. Ehhez egy holland verseny szervezőjét, valamint a finn Bomber Weekend rendezvényt sikerült partnernek találnom, ami már eléggé nemzetközinek és átfogónak tűnt, hogy súlya legyen a dolognak.

Szóval, a 2005 év vége egyeztetésekkel telt el, aminek eredményeként 2006 elején elkezdődött egy háromfordulós European Stunt Riding Championship promóciója. Az első forduló Hollandiában, az asseni versenypálya területén, egy mellékúton zajlott. Már itt beigazolódott az a teóriám, hogy van igény a nemzetközi megmérettetésre, hiszen meglepően komoly érdeklődés mutatkozott, ugyanis 12 országból 35 versenyző érkezett erre a fordulóra. Magyarországról öten – Demény Laci, Erdei Balázs, Angyal Zoli, Végh Tamás és Szöllősi Péter – indultak a holland fordulón.
Amitől tartottam, sajnos beigazolódott, ugyanis az előzetesen bevállalt feltételeknek csak kis hányada valósult meg Hollandiában, valamint a pontozás enyhén szólva is felháborító volt, de ez már egy másik történet. Azért az elért eredmény magyar szempontból nem volt annyira rossz, a 12-es döntőben 3 magyar volt, végül Angyal Zoli a harmadik, Szöllősi Pepe a hetedik, Demény Laci pedig a tizenegyedik helyen végzett. Itt azért megjegyezném, ha a szervezők korrektek lettek volna, Pepe és Laci is egy-egy hellyel előrébb került volna.

A második megmérettetés Kaposújlakon volt, ahová szintén szépszámú külföldi versenyző érkezett. Tizenegy országból 21 induló volt. Előtte nem gondoltam volna, hogy lesz olyan stunt verseny Magyarországon, ahol több külföldi versenyző lesz, mint magyar! Márpedig ezen a fordulón ez történt.

A tizenkét külföldi ellenében csak kilenc hazai versenyző volt. (Sőt, ha az orosz Denis Schapovnak nem fordul ki a válla a pénteki edzésen, eggyel többen lettek volna.) Szóval nagy nap volt ez a hazai stunt életben, és szép sikert is hozott számunkra. Angyal Zoli második, Mókus pedig alig lemaradva a dobogóról, negyedik lett. Igaz, a legszebb az lett volna, ha Angyal Zoli megnyeri a fordulót, de Pfeiffer nevét nem tudta felülmotorozni a bírók szemszögéből, így négy pont hátránnyal került a második helyre. Harmadik helyen a portugál Humberto Ribeiro végzett.
Ez a forduló világszinten is kiemelt figyelmet kapott, ugyanis a Discovery Channel egy közel félórás műsort készített Kaposújlakon!
-folytatjuk-
További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):