Stunt Riding történelem – VIII.

Szöveg: Amrein László
Képek: Amrein László, Magyar Krisztián

Ha lemaradtál az előző részekről, itt elolvashatod őket: I. rész, II. rész, III. rész, IV. rész, V. rész, VI. rész, VII. rész

2009. Streetbike Freestyle Worldchampionship

2009-ben harmadszor került megrendezésre ez a terem vb, de nem sok változással. Még mindig csak 16 versenyző indulhatott a szervezők válogatása alapján, viszont ebben az évben Mókus mellett elfogadták Angyal Zoli nevezését is.

A portugál Ricardo Domingos dinamikus stílusa a kis helyen nem tudott érvényesülni, 9. lett

A szisztéma nem változott sem a menetrendben, sem a pontozásban. Az első versenynap első köre nem várt fordulatot hozott, ugyanis Pfeiffer a harmadik helyen volt Mókus és Angyal mögött. Ezt a következő körre a zsűri korrigálta – köszönhetően a pontozási rendszer adta lehetőségnek -, így a másnapi döntőt Pfeiffer már az első helyről várta.

Az amerikai Aaron Twite csak a létszámot és a nemzetköziséget gyarapította

Mivel ebben a rendszerben nem lehet jelentős pontelőnyre szert tenni – hiába motorozol mondjuk klasszisokkal jobbat bárkinél -, így a dobogó kérdése egészen a végéig nyitott maradt. Humberto Ribeiro – aki egész éjszaka szerelt, mert a motorja megadta magát és egy kölcsön motort építettek át – csupán csak 0,5 ponttal volt Angyal mögött, előttük pedig Mókus 1,5 ponttal. A végeredmény érdekessége az volt, hogy Pfeiffer a döntőben hanyatt esett, és mégis több pontot kapott, mint a mögötte levők, akik hibátlanul motoroztak. A végeredmény pedig Pfeiffer, Mókus és Angyal lett.

Herczeg Balázs II. (balra), Christian Pfeiffer I. (középen), Angyal Zoltán III. (jobbra)

2009. MAMS Stunt Riding Kupa

És elérkeztünk a hivatalossá válásig sztori végéhez, de kicsit tekintsünk vissza a közvetlen előzményekre. 2008 őszén a kunmadarasi gyorsulási versenysorozat díjkiosztóján az összegyűlt stuntosok megbeszélést tartottak a jövőt illetően, ahol Mókus indítványozta, hogy hivatalos sporttá kellene tenni a stunt riding motorozást. Ebbe az irányba ment a dolog ezután, Hadnagy Józsi – mint MAMS tisztségviselő – képviselte az ügyet a szövetségnél. A járható út először az volt, hogy a stunt riding egy kategória lett a dragbike szakágban (később saját szakágként működhetett, ez csak a kezdeti indulást segítette elő).

Ezen a versenyen már egy új rendszer működött, ami objektíven pontozta a bemutatott gyakorlatokat

Ez természetesen magával hozta a szükséges procedúrákat (alapszabály megalkotása, licenc váltás, orvosi engedély, technikai szabályok lefektetése, versenyrendezési szabályok, környezetvédelmi szabályok, sportbírók, sportfelügyelők, stb.), viszont innentől kezdve egy ország hivatalos szövetségénél volt jegyezve a stunt riding, mint sport.

Kívülről ugyanúgy nézett ki a verseny és a rendezvény, mint a hivatalosság előtt, de nem is a nézők szemszögéből volt érdekes a státusz

Elég sok szervezéssel járt egy hivatalos szövetség tagjaként megfelelni a szabályoknak, képviselni a stílust, és ez mellett még ott volt a kaposújlaki verseny megszervezése is, így nekem majdnem dupla munkát jelentett a dolog. Végül június 6-án sikeresen lezajlott Kaposújlakon a világ első hivatalos stunt versenye, ugyanis addig sehol sem volt a stunt riding motorozás hivatalos szövetség keretében szervezve! A versenyen 21 induló volt (köztük 3 külföldi) a kiírt két kategóriában. Természetesen továbbra is voltak kiegészítő programok, Halálgömb, Gumifüst show és Éjszakai show, hiszen a közönséget ki kellett szolgálni.

Az első hivatalos verseny eredménye: I. Végh Tamás, II. Herczeg Balázs (Mókus), III. Gergely Sándor

Korábban is, és később is különböző hangzatos nevek mögött működő szervezetek bukkantak fel a versenyek mögött több országban is, de törvényügyileg nem tartoztak az adott ország motorsport szövetségéhez (nemzetközi szövetség /FIM Europe/ 2017-ben ismerte el a stunt riding-ot hivatalos sportnak). Ez a hivatalos verseny egy hosszú folyamat eredménye volt, amiben sok személynek része volt, hogy megvalósulhasson. Innentől kezdve én már nem vettem részt a stunt riding versenyek szervezésében (hogy miért, azt itt most nem részletezném), de az biztos, hogy nem véletlen, hogy magyar kezdeményezésre indult el a nemzetközi hivatalosság, hiszen mi tettünk érte a legtöbbet!

Ettől a 2009-es versenytől pedig elindult útjára egy másik sztori (lehet azt is majd valaki megírja 🙂 ), ami jelenleg ott tart, hogy ez a motorozási stílus a FIM Europe tagjaként működik, aminek a neve Street Freestyle lett, és a promoteri jog is magyar érdekeltség.

-VÉGE-

További érdekes híreket, cikkeket itt találsz (klikk a képre):

Eladó motorok

Videó szerkesztés